پیروزی مگان مارکل در پرونده حفظ حریم خصوصی

شاهزاده هری و مگان مارکل از روزنامه میل ان ساندی به علت انتشار نامه‌ای خصوصی شکایت کرده بودند

  روزنامه‌ها بخش‌هایی از نامه خصوصی مگان مارکل به پدرش را منتشر کرده بودند-DANIEL LEAL-OLIVAS / AFP / POOL

دوشس ساسکس در دعوای مطرح‌شده در یک دادگاه عالی علیه روزنامه بریتانیایی «میل اُن ساندی» به دلیل انتشار نامه دست‌نوشته‌ «شخصی و خصوصی» او به پدرش، پیروز شد.

مگان از شرکت با مسئولیت محدود «آسوشیتد نیوزپیپرز» (ای‌ان‌ال)، ناشر روزنامه‌های «دِ میل اُن ساندی» و «میل‌ آنلاین»، به دلیل انتشار بخش‌هایی از نامه‌ او به آقای مارکل ۷۶ ساله در ماه اوت ۲۰۱۸، شکایت کرد. او پس از صدور این حکم در بیانیه‌ای اعلام کرد که از نتیجه‌ پیگرد قانونی علیه آسوشیتد نیوزپیپرز «بابت اقدامات غیرقانونی و غیرانسانی‌»  آن‌ها قدردانی می‌کند.

وی افزود: «این شگردها (و تاکتیک‌های‌ نشریات تابعه آن‌ها‌ میل‌آنلاین و دیلی‌میل) جدید نیستند. در‌واقع، مدت‌ها است که بدون هیچ عواقبی ادامه پیدا می‌کنند: «این موضوع برای رسانه‌های نامبرده یک بازی است اما برای من و امثال من، زندگی واقعی، روابط واقعی و غم واقعی است. آسیبی که وارد کردند و می‌کنند، بسیار عمیق است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دوشس، خواستار جبران خسارت حاصل از سواستفاده از اطلاعات خصوصی، نقض قوانین حق تکثیر (کپی‌رایت) و قانون حفاظت از اطلاعات شده است.

این دعوای حقوقی به انتشار پنج مقاله حاوی بخش‌هایی از نامه «خصوصی و محرمانه» دوشس به آقای مارکل در ماه فوریه ۲۰۱۹ مربوط می‌شود.

وکلای مگان در جلسه دادرسی ماه ژانویه اظهار کرده بودند که آسوشیتد نیوزپیپرز در برابر دعوای مطرح‌شده به دلیل سو‌استفاده از اطلاعات و نقض قانون کپی‌رایت، «جایی» برای دفاع ندارند. آن‌ها از دادگاه عالی خواستند تا در خصوص این ادعا‌ها به «رسیدگی اختصاری»، یا رسیدگی به بخش‌هایی از پرونده بدون محاکمه، اقدام کند.

قاضی واربی در حکم صادر‌ه  روز پنج‌شنبه، انتشار نامه مگان به پدرش را «مشخصا زیاده‌روی و از این رو غیر‌قانونی» اعلام کرده است. او گفت: «این نامه، شخصی و خصوصی بود. بخش عمده‌ آن در مورد رفتار خود مدعی، احساس او نسبت به رفتار‌های پدرش -به دیده‌ی او- و شکاف به وجود آمده بین آن‌ها بود. این‌ها  اصولا شخصی و خصوصی هستند.»

او حکم داد: «این‌که مدعی انتظار داشت محتوای نامه، خصوصی بماند منطقی به نظر می‌رسد. مقالات روزنامه میل اُن ساندی، خلاف این انتظار منطقی بودند.» وی همچنین افزود: «احتمال دستیابی به حکمی متفاوت پس از محاکمه، وجود ندارد.»

روزنامه میل اُن ساندی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما از رسیدگی اختصاری دادگاه بسیار شگفت‌زده و از این‌که فرصت ارائه شواهد و دفاع از خود را در دادگاه علنی نداشتیم، بسیار دلسرد شدیم. ما به دقت در حال بررسی جزییات این حکم هستیم و به موقع در مورد تجدیدنظر‌خواهی تصمیم خواهیم گرفت.»

قاضی واربی دعوای مطرح‌شده مگان بابت انتشار نامه مزبور را وارد دانست و آن را «طوماری از نکوهش» توصیف کرد، اما به گفته قاضی، تعیین این‌که مگان «تنها نویسنده» نامه است یا جیسون کناف، دبیر پیشین ارتباطات دوک و دوشس ساسکس، «نویسنده همکار» او بوده است، به عهده‌ دادگاه خواهد بود. به گفته قاضی واربی، جلسه بعدی در ماه مارس تشکیل خواهد شد تا در مورد «مراحل بعدی» این اقدام قانونی تصمیم‌گیری شود.

دعوای «حفاظت از داده» مگان، در جلسه دادرسی ماه ژانویه مورد رسیدگی قرار نگرفت و هنوز ناتمام است.

© The Independent

بیشتر از زندگی