واتس‌اپ به‌روزرسانی جنجالی سیاست حریم خصوصی خود را به تعویق انداخت 

سیاست حریم خصوصی واتس‌اپ در ماه‌های اخیر اعلام شد و بروز نگرانی‌هایی را مبنی بر در میان گذاشته شدن اطلاعات کاربران با فیس‌بوک، در پی داشت

REUTERS/Thomas White/File Photo

در گرماگرم اعتراض‌های کاربران واتس‌اپ، این شرکت قرار است به‌روزرسانی‌های مناقشه‌برانگیز خود را به تعویق اندازد. این شرکت اعلام کرد که اکنون مردم سه ماه دیگر فرصت دارند تا با مقررات جدید واتس‌اپ موافقت کنند.

واتس‌اپ متعهد شده است که تا پیش از موعد مقرر، با امید به از بین بردن آنچه «اطلاعات غلط»‌ نامیده است، به تلاش برای انتشار اطلاعات بیشتر درباره مقررات خود ادامه دهد، اما محتوای سیاست‌های جدید که کاربران را به برنامک‌های پیام‌رسان دیگر کوچانده و واتس‌اپ را به سفارش و چاپ آگهی‌های یک صفحه‌ای در روزنامه‌ها واداشته است، تغییر نخواهد کرد. 

در ابتدا به کاربران گفته شد که تا هشتم فوریه برای موافقت با مقررات جدید مهلت دارند و در غیر آن صورت، حساب‌هاشان تعلیق یا حذف خواهد شد. اکنون کاربران تا ۱۵ ماه مه فرصت دارند تا موافقت خود را با مقررات جدید اعلام کنند؛ با این امید که آنان وقت داشته باشند تا «سیاست‌های جدید را با سرعت موردنظر خود، مطالعه کنند.»

در این میان، این شرکت برای «شفاف‌سازی درباره اطلاعات نادرست درباره اقدامات امنیتی و حریم خصوصی در واتس‌اپ، فعالیت بیشتری خواهد کرد.»

سیاست حریم خصوصی واتس‌اپ در ماه‌های اخیر اعلام شد و بروز نگرانی‌هایی را مبنی بر در میان گذاشته شدن اطلاعات کاربران با فیس‌بوک، در پی داشت. واتس‌اپ می‌گوید که سیاست جدید، «توانایی ما را برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات با فیس‌بوک افزایش نمی‌دهد.» این شرکت همچنین گفته است که سیاست جدید بر به‌روزرسانی‌های تجاری جدید آن متمرکز است تا به شرکت‌ها اجازه ‌دهد فروشگاه‌های خود را در فیس‌بوک میزبانی کنند و از طریق واتس‌اپ، با کاربران در تماس باشند؛ و به این ترتیب، هر چند که قوانین جدید، فیس‌بوک را متذکر می‌شوند، اما دلیل اولیه‌ آن است که ارتباط و تماس با آن کسب‌وکارها ممکن است در «سرور»های فیس‌بوک، میزبانی شوند.

با تمام این‌ها، این وضع موجب ناراحتی کاربرانی شده است که نگرانند ‌اطلاعات شخصی‌ آن‌ها در واتس‌اپ، با فیس‌بوک به اشتراک گذاشته شود. این مسئله موجب شد که کاربران در جست‌وجوی آنچه حفظ بیشتر امنیت و حریم خصوصی می‌دانند، با عجله به برنامک‌های رقیب، مانند سیگنال و تلگرام روی آورند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

واتس‌اپ در اعلان جدید خود گفته است که این نگرانی‌ها، ریشه در «ابهام»‌ و «اطلاعات غلط»‌ دارد. واتس‌اپ در مطلبی که در وبلاگ خود درباره به تعویق انداختن به‌روزرسانی منتشر کرده است، می‌گوید:‌ «از بسیاری از افراد شنیده‌ایم که تا چه حد درباره به‌روزرسانی اخیر ما دچار ابهام شده‌اند. اطلاعات نادرست زیادی موجب بروز نگرانی‌ها شده است و ما می‌خواهیم به همه کمک کنیم تا قوانین و واقعیات ما را درک کنند.»

این بیانیه‌ همچنین اعلام می‌کند:‌ «واتس‌اپ بر اساس یک ایده ساده ساخته شد: آنچه میان شما و دوستان‌تان و خانواده‌ شما به اشتراک گذاشته شده، بین شما می‌ماند. این به معنی آن است که ما همواره با کدگذاری کامل، از مکالمه‌های شخصی شما محافظت می‌کنیم. به این ترتیب، نه واتس‌اپ و نه فیس‌بوک نمی‌توانند این پیام‌های خصوصی را ببینند. به همین دلیل است که ما سابقه و اطلاعات مربوط به این را که افراد به چه کسی پیامک می‌دهند یا تلفن می‌زنند، نگهداری نمی‌کنیم، و نیز نمی‌توانیم اطلاعات مربوط به مکان به اشتراک‌گذاشته شما و تماس‌های مشترک شما با فیس‌بوک را ببینیم.»

© The Independent