«گام‌های کوچک متقابل»، یکی از گزینه‌های آمریکا برای احیای برجام 

در این حالت واشینگتن به تهران اجازه می‌دهد تا به مجموعه‌ای از منافع اقتصادی دست یابد که البته کمتر از مزایای رفع تحریم‌ها خواهد بود

جو بایدن می‌گوید که برای بازگرداندن ایران پای میز مذاکره، تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد - MANDEL NGAN / AFP

به گزارش خبرگزاری رویترز، ایالات متحده آمریکا در بررسی چگونگی احیای توافق هسته‌ای با ایران، درحال سنجش طیف وسیعی از ایده‌هاست و یکی از گزینه‌های آمریکا این است که به‌منظور دستیابی به فرصت بیشتر برای رسیدن به هدف نهایی، فعلا هر دو طرف گام‌های کوچکی را بردارند، بدون آن‌که نیاز به رعایت کامل شرایط برجام باشد.  

 رویترز، دوشنبه شب (۲۰ بهمن‌ماه) به نقل از سه منبع آگاه نوشت که این گزینه به‌عنوان یک رویکرد میانه‌، با کُند کردن روند رو به وخامت روابط میان دو کشور، می‌تواند از اقدام‌های بیشتر ایران در راستای نقض برجام جلوگیری کند. از زمان خروج دونالد ترامپ، رییس جمهوری پیشین ایالات متحده آمریکا، از برجام در سال ۲۰۱۸، ایران نیز به‌مرور اجرای تعهدهای خود در این توافق را کاهش داده و در حال حاضر به غنی‌سازی اورانیوم در حد مورد نیاز برای ساخت سلاح هسته‌ای نزدیک‌تر شده است.

 درصورت انتخاب این گزینه، واشینگتن به تهران اجازه می‌دهد تا به مجموعه‌ای از منافع اقتصادی دست یابد که البته کمتر از مزایای رفع تحریم‌ها خواهد بود که به‌موجب توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ از آن بهره‌مند شده بود؛ در مقابل، جمهوری اسلامی ایران نیز باید روند نقض برجام را متوقف یا شاید معکوس نماید و از آن بازگردد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این منابع آگاه در گفت‌وگو با رویترز، درعین‌حال تأکید کردند جو بایدن هنوز درمورد سیاست خود در این زمینه تصمیمی نگرفته و موضع رسمی و اعلام‌شده او همچنان این است كه ابتدا ایران باید به‌طور کامل به تعهدات خود در برجام بازگردد، تا ایالات متحده نیز اقدام متقابلی انجام دهد.

یکی از این افراد به رویترز گفته است که واشینگتن به‌‌جد درحال بررسی موضوع است و از ایده‌های مورد بررسی می‌توان به «بازگشت مستقیم به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵» و همچنین «گام‌های متقابل کوچک» به‌عنوان یک مرحله موقت اشاره کرد.

منبع دیگر نیز گفته است که اگر دولت بایدن به این نتیجه برسد که مذاکره برای بازگشت کامل به توافق به زمان زیادی نیاز دارد، ممکن است رویکرد میانه‌ای را در نظر بگیرد.

علی‌ خامنه‌ای،‌ رهبر جمهوری اسلامی ایران، روز یکشنبه ۱۹ بهمن‌ماه در یک سخنرانی گفت که شرط تهران برای بازگشت به تعهدهای خود در توافق برجام، «لغو همه تحریم‌ها» است و اعلام کرد که این، تصمیم «قطعی، غیرقابل بازگشت و عدول‌ناپذیر» جمهوری اسلامی درمورد برجام است. 

جو بایدن نیز ازسوی دیگر گفته است که برای بازگرداندن ایران به پای میز مذاکره، تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد. او روز یکشنبه در گفت‌وگو با شبکه سی‌بی‌اس گفت تا زمانی که ایران غنی‌سازی اورانیوم را متوقف نکند، تحریم‌های ایالات متحده علیه تهران لغو نخواهد شد.