بایدن: تا غنی‌سازی متوقف نشود، تحریم‌ها را لغو نمی‌کنم

خامنه‌ای: اول آمریکا باید تمامی تحریم‌ها را لغو کند تا به برجام بازگردیم

جو بایدن می‌گوید تا زمانی که ایران غنی‌سازی اورانیوم را متوقف نکند، تحریم‌های ایالات متحده علیه تهران را لغو نخواهد کرد.

رئیس جمهوری آمریکا در اولین مصاحبه تلویزیونی‌اش پس از ورود به کاخ سفید، با شبکه خبری سی‌بی‌اس آمریکا صحبت می‌کرد.

نورا اودانل، مجری سی‌بی‌اس، از آقای بایدن پرسید: «آیا آمریکا برای بازگرداندن ایران به میز مذاکره، اول تحریم‌‌ها را لغو خواهد کرد؟»

آقای بایدن پاسخ داد: «نه.»

خانم اودانل گفت: «یعنی اول باید آن‌ها غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کنند؟»

آقای بایدن به علامت تأیید سر تکان داد.

به این ترتیب رویارویی ایران و ایالات متحده بر سر برداشتن گام اول بازگشت به برجام ادامه یافت.

روز یکشنبه علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، گفت: «اگر می‌خواهند ایران به تعهدات برجامی خود برگردد باید آمریکا تحریم‌ها را در عمل و نه با زبان و یا روی کاغذ، کلاً لغو کند، آنگاه پس از راستی‌آزماییِ صحت لغو تحریم‌ها، جمهوری اسلامی به تعهدات برجامی خود باز خواهد گشت.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او این سخن خود را سیاست «قطعی، غیرقابل بازگشت و عدول‌ناپذیر جمهوری اسلامی در خصوص برجام» خواند و گفت که همه مسئولان کشور در این مورد اتفاق نظر دارند.

وزیران خارجه ایالات متحده آمریکا، فرانسه، آلمان و بریتانیا، روز جمعه در باره ایران مذاکره کردند.

ژان-ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه، بعد از ‌ظهر جمعه به وقت محلی در توییتی نوشت: «ما همین الان گفتگوی مفصل و مهمی درباره ایران با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، هایکو ماس وزیر خارجه آلمان و دومینیک راب وزیر خارجه بریتانیا داشتیم.»

آقای لودریان افزود که وزرای خارجه چهار قدرت غربی، در باره دیگر مسائل حاد منطقه‌ای نیز تبادل نظر کرده‌اند.

رئیس‌جمهوری فرانسه روز پنجشنبه، ضمن اعلام حمایت از رویکرد دولت جدید آمریکا در برابر ایران در زمینه توافق هسته‌ای ۲۰۱۵، پیشنهاد میانجی‌گری بین واشنگتن و تهران را مطرح کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، امانوئل مکرون گفت: «من هر کاری بتوانم برای پشتیبانی از هر ابتکاری از سوی آمریکا برای ورود دوباره به یک گفت‌وگوی مطلوب، انجام می‌دهم.»

خبرگزاری رویترز نیز در گزارشی در همین زمینه نوشت، رئیس جمهوری فرانسه همچنین خواهان مشارکت اسرائیل و عربستان سعودی در مذاکرات مربوط به برنامه هسته‌ای ایران شد.

آقای مکرون تأکید کرد که «ما حقیقتا نیاز داریم یک گفت‌وگوی جدید با ایران داشته باشیم.»

این در حالی است که ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز دوشنبه گفت که هنوز راه درازی مانده تا بتوان پیشنهادی از سوی ایران را بررسی کرد یا با ایرانی‌ها مذاکره کرد.

به گزارش رویترز، آقای پرایس در یک نشست خبری گفت: «ما هیچ صحبتی با ایرانی‌ها نداشتیم، و انتظار هم ندارم تا زمانی که گام‌های اولیه برداشته شوند، با آن‌ها صحبت کنیم.»

اشاره آقای پرایس به مشورت دولت جو بایدن با متحدان و شرکای بین‌المللی خود و نیز کنگره ایالات متحده بود.

آقای پرایس گفت: «مراحل [زیادی] در این فرایند وجود دارد...تا بتوانیم به نقطه‌ای برسیم که مستقیما با ایرانی‌ها وارد مذاکره شویم یا مایل به بررسی هر گونه پیشنهادی باشیم.»

توافق هسته‌ای ایران موسوم به برجام در سال ۲۰۱۵ میلادی میان ایران و پنج عضو دائم اتحادیه اروپا (آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، بریتانیا) به علاوه آلمان حاصل شد.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا در سال ۲۰۱۸ کشورش را از این توافق خارج کرد و در پی آن، سیاست «فشار حداکثری» و اعمال تحریم‌های گسترده یک‌جانبه علیه ایران را به اجرا گذاشت.