«انتشار جزئیات عرضه واکسن، امنیت ملی بریتانیا را به خطر می‌اندازد»

بروکسل از خبر هفته گذشته آسترازنکا خشمگین است که گفت عرضه واکسن خود را به اتحادیه اروپا کاهش خواهش داد 

وزارت بهداشت آلمان روز جمعه گفت انتظار دارد آژانس پزشکی اروپا واکسن آسترازنکا را فقط به طور محدود تایید کند- JUSTIN TALLIS / AFP

یکی از وزرای دولت بریتانیا گفت این کشور نمی‌تواند جزئیات قرارداد عرضه واکسن ویروس کرونا را با شرکت آسترازنکا به دلایل «امنیت ملی» منتشر کند. 

نیکولا استورجن، نخست وزیر اسکاتلند از طرف لندن تحت فشار قرار گرفت چرا که روز پنجشنبه تهدید کرد جزئیات ارسال واکسن را به این کشور منتشر خواهد کرد تا نشان دهد چرا توزیع واکسن در شمال مرزهای انگلستان به آهستگی پیش می‌رود. 

اما لوسی فریزر، وزیر زندان‌ها امروز گفت انتشار این جزئیات امنیت ملی را به مخاطره می‌اندازد و عرضه واکسن را در بریتانیا با خطر مواجه می‌کند. 

احساس می‌شود دولت بریتانیا از این می‌ترسد که اگر عموم مردم از آمار و ارقام واکسن‌ها اطلاعات داشته باشند، آن گاه بریتانیا دست پایین را در تشدید «جنگ واکسن» با اتحادیه اروپا خواهد داشت چرا که این اتحادیه خواستار آن شده است که واکسن‌های تولیدی در آکسفورد به شهر کیل منتقل شوند تا کمبود عرضه واکسن را در این قاره جبران کند. 

جین فریمن، وزیر بهداشت اسکاتلند، ادعای خانم فریزر را به عنوان ادعایی «غیر معتبر» رد کرد و به گزارشگران گفت: «ما در گذشته این موارد را به درخواست آن‌ها منتشر نکردیم ولی دیگر نمی‌توان به این کار ادامه داد. عموم مردم این حق را دارند که آشکارا از اقدامات دولت مطلع باشند و ما این حق را برای آن‌ها محقق خواهیم کرد.» 

بروکسل از خبر هفته گذشته آسترازنکا خشمگین است که گفت عرضه واکسن خود را به اتحادیه اروپا برای فصل اول ۲۰۲۱ به دلیل ایجاد مشکلی در خط تولید کارخانه‌ای در بلژیک، تا ۶۰ درصد، یعنی از ۸۰ میلیون به ۳۱ میلیون دز، کاهش خواهش داد. 

کمیسیون اروپایی امروز گفت آسترازنکا با انتشار نسخه‌ای از قرارداد خود با بروکسل موافقت کرده است که به اعتقاد اتحادیه اروپا نشان می‌دهد این شرکت عظیم داروساز نسبت به ارسال واکسن‌های تولید شده در بریتانیا به اروپا متعهد است تا به وعده‌های خود در قرارداد برای عرضه واکسن عمل کند. 

اتحادیه اروپا امروز از اختیارات خود بهره جست تا صادرات واکسن را به خارج از ۲۷ کشور عضو این اتحادیه ممنوع کند که باعث ایجاد هراس از این شد که ممنوعیت جدید در دریافت سفارش بریتانیا برای واکسن‌های فایزر که در بلژیک ساخته شده‌اند، اختلال ایجاد خواهد کرد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اورزولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپایی، استدلال پاسکال سوریات، مدیرعامل آسترازنکا را که می‌گفت قرارداد این شرکت با اتحادیه اروپا فقط حاکی از «تلاش به بهترین شکل ممکن» برای عرضه واکسن بر اساس جدول زمانی توافق شده است، رد کرد. خانم فون درلاین تاکید کرد آن بند فقط وقتی معتبر بود که معلوم نبود واکسن این شرکت کارآمد است یا خیر.  

او همچنین گفت هیچ شرطی برای «تعیین ترتیب سفارش‌ها» در قرارداد نیست و به چهار کارخانه تولید واکسن اشاره می‌کند که دو تای آن‌ها در بریتانیا واقع هستند. 

خانم فون درلاین به رادیوی «داچلندفانک» گفت: «این‌ها سفارش‌هایی الزام‌آور هستند و قرارداد هم کاملا شفاف است.» و افزود در این قرارداد میزان مشخصی برای ارسال محموله‌های واکسن در دسامبر و سه فصل اول ۲۰۲۱ تعیین شده است. 

او گفت: «آسترازنکا همچنین به ما صراحتا در این قرارداد اطمینان خاطر داده است که سایر تعهدات این شرکت مانع جامه عمل پوشاندن به این قرارداد نخواهد شد.» 

سخنگوی رسمی بوریس جانسون از انجام مصاحبه در این باره خودداری کرد و گفت: «امور قراردادی بین آسترازنکا و اتحادیه اروپا موضوعی مربوط به آن‌ها است. ما نسبت به عرضه واکسن خود مطمئن هستیم.» 

وزارت بهداشت آلمان هم روز جمعه گفت انتظار دارد آژانس پزشکی اروپا واکسن آسترازنکا را فقط به طور محدود تایید کند. 

برلین پیش‌نویس پیشنهادی را علیه استفاده از این واکسن برای افراد بالای ۶۵ سال صادر کرده است، علی‌رغم این که آژانس قانون‌گذاری محصولات بهداشتی و پزشکی و نخست‌وزیر بریتانیا، بوریس جانسون تاکید دارند این واکسن برای افراد مسن ایمن و موثر است. 

جنز اسپان گفت آلمان اکنون راهنماهای خود را برای پزشک‌های کشور در پرتو یافته‌های آژانس پزشکی اروپا تغییر خواهد داد، ولی همچنین به خبرنگاران گفت: «انتظار نداریم این واکسن مجوز بدون محدودیت دریافت کند.» 

خانم فریمن پیش‌تر و در ماه جاری مجبور به عذرخواهی شد چرا که جزئیات پیش‌بینی عرضه واکسن مورد انتظار دولت انتقالی را منتشر کرد که امکان تخمین کل محموله‌های واکسن به بریتانیا را فراهم می‌آورد. 

اما خانم استورجن روز پنجشنبه هشدار داد که او هم آماده است که دوباره دست به اقدام مشابهی بزند. این را بعد از آن عنوان کرد که رهبران حزب محافظه‌کار و روت دیویدسون از مجلس اسکاتلند ادعا کردند که اسکاتلند یک میلیون دز واکسن دریافت کرده ولی در استفاده از آن‌ها ناکام بوده است. 

نخست وزیر اسکاتلند با متهم کردن دولت بریتانیا به بهره‌گیری از استانداردهای دوگانه که از او می‌خواهند آمار و ارقام را مخفی نگاه دارد ولی خود از آن‌ها علیه او استفاده می‌کنند، به مجلس این کشور گفت: «من به مقامات خود گفته‌ام که فارغ از هر چه آن‌ها بگویند، به نظرم باید از هفته بعد آمار واقعی عرضه واکسن را منتشر کنیم تا همه به اطلاعاتی شفاف در این باره دسترسی داشته باشیم.» 

خانم فریزر هشدار داد انتشار این قرارداد که جزئیات تعهد آسترازنکا و جدول زمانی ارسال محموله‌ها و عرضه انحصاری آن را فاش می‌سازد «امنیت ملی را به مخاطره» می‌اندازد. 

او به رادیوی «مکالمه پیشروی بریتانیا» گفت: «البته که امنیت مهم‌ترین امری است که هیچ یک از ما نباید آن را به مخاطره اندازد. ما تاکنون اطلاعاتی را که مناسب انتشار است منتشر کرده‌ایم و کاملا در سراسر این بحران به گونه‌ای شفاف عمل کرده‌ایم. ما اطلاعات پذیرش در بیمارستان‌ها، نرخ مرگ و میر و تعداد افرادی را که واکسن زده‌اند منتشر کرده‌ایم. هر جا که مناسب و نیاز بوده است تا مردم را آگاه سازیم، این کار را انجام دادیم.» 

وقتی از او پرسیده شد چرا شفافیت بیشتر درباره واکسن‌ها امنیت ملی را به مخاطره می‌اندازد، پاسخ داد: «چنین کاری امنیت ملی و امنیت واکسن‌ها را به خطر می‌اندازد که باعث به مخاطره افتادن تمام مردم می‌شود چرا که ما می‌خواهیم هر کس را که به واکسن نیاز دارد در سریع‌ترین زمان ممکن واکسینه کنیم.» 

کیت بینگهام، دبیر سابق کارگروه واکسن بریتانیا، احتمال تاثیر ممنوعیت صادرات اتحادیه اروپا را بر عرضه واکسن فایزر به کشور خود بسیار کم تلقی کرد. 

او به برنامه «امروز» شبکه ۴ رادیو بی‌بی‌سی گفت: «به نظرم هرگز کار به این جا کشیده نمی‌شود. ما همواره با اتحادیه اروپا همکاری کرده‌ایم و به یکدیگر وابسته هستیم. به نظر من ایده وضع موانع تجاری چیزی نیست که بین این دو طرف بتوان محتمل دانست. کل مساله این است که چگونه همه ما می‌توانیم با همکاری با یکدیگر تمام افرادی را که در خطر هستند در سریع‌ترین زمان ممکن واکسینه کنیم.»

© The Independent

بیشتر از جهان