ورود واکسن های رقیب و کاهش ارزش سهام آسترازنکا

هفته گذشته، هر دو شرکت داروسازی آمریکایی فایزر و بایونتک تأیید کردند که واکسن ساخت آن‌ها ۹۵ درصد مؤثر است

ارزش سهام این شرکت تا بعدازظهر دوشنبه به میزان ۳.۸۱ درصد سقوط کرده است - JUSTIN TALLIS / AFP

امروز شرکت داروسازی آسترازنکا اعلام کرد میزان اثرگذاری واکسنی که با همکاری دانشگاه آکسفورد برای ویروس کرونا ساخته، کمتر از ارقام اعلام‌شده از سوی شرکت‌‌های رقیب فایزر و مدرنا است. در نتیجه، ارزش سهام این شرکت سقوط کرد.

ارزش سهام این شرکت تا بعدازظهر دوشنبه به میزان ۳.۸۱ درصد سقوط کرده است.

نتایج مرحله سوم آزمایش‌های آسترازنکا نشان داد واکسن تولید این شرکت می‌تواند ۷۰.۴ درصد مردم را در برابر بیماری ایمن کند. البته اگر مقدار اولین دوزی که تزریق می‌شود کمتر باشد این عدد ممکن است تا ۹۰ درصد هم بالا برود.

هفته گذشته، هر دو شرکت داروسازی آمریکایی فایزر و بایونتک تأیید کردند واکسن ساخت آن‌ها ۹۵ درصد مؤثر است و بدین ترتیب توقع‌ها را از واکسن بریتانیایی بالا بردند. برخی تحلیلگران، با دیدن این یافته‌ها گیج شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مثلاً ماکسیم جیکوبز از شرکت تحقیقات سرمایه‌گذاری «گروه ادیسون» امروز به خبرنگاران گفت: «پایین‌تر بودن اثرگذاری در صورت تزریق دوز بیشتری از واکسن، امری عادی نیست و به ندرت پیش می‌آید. چند علت ممکن است برای آن متصور شویم از جمله واکنش ایمنی برداری، اما بدون در دست داشتن داده‌های بیشتر نمی‌شود چیزی گفت.»

اما یکی از مزیت‌های مهم واکسن آسترازنکا و آکسفورد این است که می‌توان آن را در دمای یخچال نگه داشت، حال آن که واکسن فایزر به دمای منفی ۷۰ و واکسن مدرنا به منفی ۲۰ درجه سانتیگراد نیاز دارد.

برای فهم بهتر این اعداد خوب است بدانیم که واکسن فایزر باید در دمایی نگهداری شود که سردتر از دمای معمول زمستان قطب جنوب، و واکسن مدرنا نیز به دمای فریزر نیاز دارد.

مدیر گروه واکسن آکسفورد، استاد اندرو پلارد دیشب در بیانیه‌ای اعلام کرد این پیشرفت بزرگ به این معنی است که می‌توان واکسن را در کشورهایی که توسعه‌نیافته‌تر از بریتانیا هستند نیز توزیع کرد.

استاد پلارد که در کنار کریس ویتی مسئول ارشد بهداشت و درمان بریتانیا نشسته بود در حضور مجازیِ بوریس جانسون گفت: «ما واکسنی تولید کرده‌ایم که می‌شود آن را در یخچال نگه داشت.»

«این برای گروه تحقیقاتی آکسفورد خیلی مهم بود چون می‌خواستیم مطمئن باشیم که می‌شود آن را همه‌جا توزیع کرد، نه تنها در کشور خودمان که به هر حال از هر طریق ممکن می‌توانیم توزیعش کنیم، بلکه در سراسر جهان. زیرا این ویروس فقط مشکل کشور ما نیست، مشکل همه است.»

آسترازنکا بزرگ‌ترین شرکت داروسازی بریتانیا هم‌چنین اعلام کرده واکسنش را «منصفانه» قیمت‌گذاری می‌کند، یعنی دوزی حدود ۲ تا ۴ پوند که بسیار ارزان‌تر از واکسن‌های دوزی ۱۵ پوندی فایزر و دوزی ۱۹ تا ۲۸ پوندی مدرنا است.

© The Independent

بیشتر از جهان