آسترازنکا مرحله نهایی آزمایش واکسن کرونا را آغاز کرد

دولت ترامپ امیدوار است تا سال ۲۰۲۱ دست‌کم ۳۰۰ میلیون دوز واکسن در دسترس قرار گیرد

آسترازنکا اعلام کرد که واکسن AZD1222 به مرحله آزمایش نهایی در آمریکا رسیده است-CHANDAN KHANNA / AFP

شرکت آسترازنکا آخرین مرحله از آزمایش‌های واکسن کرونای دانشگاه آکسفورد را در آمریکا آغاز کرد.

این شرکت دارویی بریتانیایی با استخدام ۳۰ هزار نیروی کار در آمریکا و به خدمت گرفتن داوطلبان کار در پرو و شیلی، اقدام به آماده‌سازی برای انجام فاز سوم آزمایش‌های این واکسن کرد.

این شرکت همچنین با تلاش برای دسترسی به منابع اولیه بیشتر، قرار داد خود را برای تولید انبوه این واکسن بزرگتر کرد تا در صورت سریع‌تر شدن روند تأیید واکسن در آمریکا آمادگی لازم را داشته باشد.

این شرکت، که دفتر مرکزی آن در کمبریج انگلستان واقع است، با پرداخت ۱۵ میلیون پوند به شرکت سل‌درمانی آکسفورد بایومدیکا به صورت پیش‌پرداخت، ظرفیت تولید واکسن در حجم میلیون‌ها دوز را برای کارخانه محفوظ کرده است. با این قرارداد، که در مجموع ۵۰ میلیون پوند ارزش دارد، شرکت آکسفوردی در طول ۱۸ ماه آینده «در چند دسته عظیم تولیدی» به ساخت واکسن می‌پردازد. قرارداد ممکن است تا پایان سال ۲۰۲۳ تمدید شود.

آسترازنکا دوشنبه شب اعلام کرد که واکسن AZD1222 به مرحله آزمایش نهایی در آمریکا رسیده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دولت آمریکا موافقت کرده در صورت نتایج موفقیت‌آمیز آزمایش نهایی، فرآیند تأیید واکسن را به سرعت انجام دهد به این امید که اولین دوز واکسن ماه آینده آماده تحویل باشد. دولت ترامپ گفته مایل است تا سال ۲۰۲۱ دست کم ۳۰۰ میلیون دوز واکسن به صورت گسترده در دسترس قرار گیرد.

داوطلبان گرفتن واکسن آزمایشی در آمریکا، ۲ دوز از واکسن AZD1222 را با ۴ هفته فاصله بین هر دوز دریافت خواهند کرد. به گفته آسترازنکا پیش‌بینی می‌شود نتایج «بسته به نرخ ابتلا در جامعه داوطلب آزمایش بالینی، تا پایان سال به دست بیایند.»

نتایج مقدماتی آزمایش‌های قبلی نشان داده‌اند که کاندید واکسن مصونیت پایداری ایجاد کرده و تا اینجای کار بی‌خطر بوده است. آزمایش‌های مرحله آخر در انگلستان، برزیل، آفریقای جنوبی و هند نیز در جریان است و قرار است به زودی در ژاپن و روسیه نیز آغاز شود. این آزمایشات در مجموع ۵۰ هزار داوطلب را در بر می‌گیرند.

شرکت آسترازنکا با روسیه، کره جنوبی، ژاپن، چین، آمریکای لاتین و برزیل نیز وارد قرارداد شده تا تولید واکسن در حجم نزدیک به سه میلیارد دوز را انجام دهند.

منلاس پانگالوس، معاون اجرایی تحقیق و توسعه دارو در این شرکت می‌گوید «به محض این که پس از آزمایش‌های بالینی ثابت شود واکسن می‌تواند در برابر بیماری کووید-۱۹ مقاومت کند، و نهادهای دولتی مجوز استفاده از آن را صادر کنند، ما به سرعت شروع به تولید آن در سطح جهان خواهیم کرد تا دسترسی به واکسن با مساوات و تناسب فراهم شود.»

واکسن AZD1222 فقط یکی از ده‌ها واکسنی است که محققان در سراسر جهان به موفقیت آنها امیدوارند.

ساخت، آزمایش و تصویب واکسن عموما سال‌ها طول می‌کشد اما در این مورد تحقیقات با سرعت بیشتری انجام گرفته است.

به گفته سارا گیلبرت، استاد ویروس‌شناسی دانشگاه آکسفورد، در گفتگو با ایندیپندنت در هفته جاری «ما موفق شدیم فرآیند عادی تحقیقات را با سرعت بیشتری پیش ببریم.»

او افزود: «ما با همکاری یا نهادها و کمیته‌های قانونی و آئین‌نامه‌ای، فرآیند تصویب مجوز استفاده از واکسن را به حداقل زمان رسانده‌ایم، که هنوز یک مجوز کامل است و هیچ چیزی از آن حذف نشده است.»

© The Independent

بیشتر از جهان