«کارکنان آزمایشگاه ووهان قبل از اعلام شیوع کرونا علائم بیماری را داشتند»

شواهد نشان می‌دهد این مرکز تحقیقاتی، پیش از آغاز همه‌گیری مشغول بررسی ویروس‌های کرونا بوده است

یکی از کارکنان مؤسسه تحقیقات ویروسی در شهر ووهان چین - Johannes EISELE / AFP

ایالات متحده مدعی است که کارکنان مؤسسه تحقیقات ویروسی ووهان چند هفته پیش از پخش خبر رسمی ابتلای اولین افراد به کووید-۱۹، علایم این بیماری را داشته‌اند.

وزارت امور خارجه ایالات متحده روز جمعه اعلام کرد دلایلی در دست دارد که نشان می‌دهد چندین محقق مؤسسه ویروس‌شناسی ووهان در پاییز ۲۰۱۹ بیمار شده‌اند؛ یعنی چند هفته پیش از آن که چین اعلام کند مشغول مداوای افراد مبتلا به ویروس جدید کرونا است، ویروسی که بعدها به کووید-۱۹ معروف شد.

این ادعاها پایه و اساس فرضیه‌هایی پیرامون فعالیت‌‌های این مرکز تحقیقاتی در ووهان است که به گمان برخی منشأ ویروس کووید-۱۹ بود. اما چین این فرضیه‌ها را رد می‌کند.

بسیاری از محققان می‌گویند این ویروس از حیوان آلوده به انسان منتقل شده است، اما شواهد نشان می‌دهد این مرکز تحقیقاتی، پیش از آغاز همه‌گیری مشغول بررسی ویروس‌های کرونا بوده است.

به گفته وزارت امور خارجه ایالات متحده، محققان چینی راجع به اینکه «ویروس‌های کرونا با منشأ حیوانی، تحت شرایطی که خطر ابتلای تصادفی و ناخودآگاه این ویروس‌ها را افزایش داده»، تحقیقاتی را انجام داده‌اند.

در این تحقیقات ویروس کرونای خفاش (آر.اِی.تی.جی۱۳) را مورد بررسی قرار داده بودند که نزدیکترین نمونه ویروس به سارس کوو۲، ویروس عامل کووید-۱۹، است.

به گفته وزارت امور خارجه ایالات متحده، چندین محقق این مؤسسه در ووهان در پاییز سال ۲۰۱۹ بیمار شده‌ بودند ولی جزییات بیشتری از بیماری آنها‌ در دست نیست.

در روز ۳۱ دسامبر ۲۰۱۹ چندین هفته پس از بیمار شدن این محققان اعلام شد که همه‌گیری ویروس کرونا رخ داده است و حدود سه هفته بعد یعنی در ۲۲ ژانویه ۲۰۲۰ مقامات سازمان جهانی بهداشت، قابلیت سرایت انسان به انسان این ویروس را اعلام کردند.

وزارت امور خارجه ایالات متحده احتمال وقوع حادثه‌ای در مؤسسه تحقیقات ویروسی ووهان رد نکرده است و می‌گوید علت وقوع همه‌گیری اولیه در ووهان «تماس با حیوانات آلوده یا وقوع حادثه‌ای در آزمایشگاه بوده است».

در این بیانیه هم‌چنین آمده «تصادف در آزمایشگاه اگر فقط یکی دو نفر را در تماس اولیه با ویروس قرار داده و آن افراد هم بی‌علایم بوده‌اند، احتمالا به وقوع طبیعی همه‌گیری مشابه است»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت امور خارجه آمریکا در ادامه حزب کمونیست چین را محکوم کرد و نوشت «علاقه مداوم و مرگبار این حزب به عملیات سری و نظارت بر همه‌چیز به قیمت سلامت عمومی در چین و کل جهان تمام شده است.»

این کشور پس از ماه‌ها مذاکره با سازمان بهداشت جهانی جهت فرستادن چندین بازرس، سرانجام هفته گذشته تحقیقات در مورد منشأ همه‌گیری کووید-۱۹ را آغاز کرد.

ایالات متحده هم‌زمان با محکومیت گسترده تلاش‌های دولت چین در سرپوش‌ گذاشتن روی این ماجرا، از این کشور خواسته تا «اسناد و مدارک تحقیقات مؤسسه ویروس‌شناسی ووهان روی خفاش و سایر گونه‌های ویروس کرونا پیش از شروع همه‌گیری کووید-۱۹» را در اختیار بازرسان این سازمان قرار دهد.

آمریکا از جمله خواستار بررسی ماجرای دستگیری ژانگ ژان شده است، خبرنگار شهروند چین که درباره وقوع همه‌گیری در ووهان گزارش تهیه کرد و در دسامبر ۲۰۲۰ زندانی شد.

هفت ماه پیش از مطرح از شدن این ادعاها محققان آمریکایی گفته بودند داده‌های ماهواره‌ای نشان می‌دهد بیمارستان‌های ووهان چند ماه پیش از اعلام وقوع همه‌گیری ویروس جدید کرونا توسط کشور چین شلوغ‌تر شده بوده‌اند.

محققان دانشگاه هاروارد گفته‌اند افزایش نرخ مراجعه مردم به بیمارستان‌ها دقیقاً با افزایش نرخ جستجوی علایمی چون «سرفه» و «اسهال» در فضای مجازی همراه بوده است و در ماه اوت ۲۰۱۹ آغاز شده است.

دکتر جان براونشتاین سرپرست این پژوهش در مصاحبه با ای‌بی‌سی نیوز گفت: «درست پیش از آن زمانی که به گمان ما نقطه آغاز همه‌گیری ویروس جدید کرونا بوده جامعه به وضوح تا حدی دچار آشفتگی شده بود.»

او افزود «روز به روز اطلاعات بیشتری به دست می‌آوریم که نشان می‌دهد آن زمان در ووهان خبرهایی بوده است.»

حدود دو ماه پیش از انتشار این گزارش، دانشگاه هاروارد، دونالد ترامپ رییس جمهوری که کم‌کم کاخ سفید را ترک می‌کند در ماه مه ۲۰۲۰ گفته بود شواهدی در دست دارد که نشان می‌دهد احتمالا منشأ ویروس کووید-۱۹ مؤسسه ویروس‌شناسی ووهان است.

آقای ترامپ آن زمان جزییات بیشتری منتشر نکرد، اما در این مدت شایعه کرده بود که پیش از اعلام بیانیه وزارت امور خارجه در روز جمعه، اطلاعات بیشتری در این مورد در اختیار عموم قرار خواهد داد. او روز چهارشنبه از سمت خود کنار می‌رود.

بر اساس گزارش‌های موجود، از آغاز این همه‌گیری تا کنون حدود دو میلیون نفر جان باخته‌اند و از هنگامی که این ویروس از چین خارج شده است حدود ۹۵ میلیون نفر به آن مبتلا شده‌اند.

© The Independent

بیشتر از جهان