نتیجه گزارش مستقل درباره شیوع کرونا؛ چین و سازمان بهداشت جهانی تعلل کردند

«دانشمندان آزمایشگاه ووهان از مدت‌ها قبل از اعلام شیوع کرونا، علائم آن را داشتند»

تصویر هوایی آزمایشگاه ووهان، که گفته می‌شود ویروس کرونا در اثر تحقیقات در این آزمایشگاه منتشر شده است - Hector RETAMAL / AFP

یک هیات حقیقت‌یاب مستقل می‌گوید که مقامات چین می‌توانستند تدابیر سلامت عمومی را یک سال پیش به اجرا درآورند وسازمان بهداشت جهانی را برای اینکه به طور دیرهنگام، و تنها ۳۰ ژانویه حالت اضطراری اعلام کرد، مورد انتقاد قرار داد.

این گزارش که روز دوشنبه منتشر شده،‌ به ضعف سازمان بهداشت جهانی در عمل به وظایف خود اشاره کرده است.

این گزارش که به کمک گروهی از کارشناسان و به سرپرستی هلن کلارک، نخست‌وزیر سابق نیوزیلند تهیه شده، می‌گوید، روشن است که مقامات چین می‌توانستند با جدیت بیشتری اقدام کنند و سازمان بهداشت جهانی نیز می‌توانست زودتر وضعیت اضطراری اعلام کند.

پیش از این دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا انتقادهای تندی را در همین زمینه علیه چین و سازمان بهداشت جهانی مطرح کرده بود.

دولت آمریكا اکنون می‌گوید، که كارمندان موسسه تحقیقات ویروس ووهان هفته ها قبل از گزارش موارد توسط چین، علایم ویروس كرونا را تجربه كرده بودند.

به نوشته گاردین، در یک سند «حقیقت‌یاب» توسط وزارت امور خارجه ایالات متحده منتشر شده، گفته شده که در اواخر سال ۲۰۱۹ میلادی، چندین دانشمند در داخل موسسه ویروسی ووهان (WIV) بیمار شدند.

این اتفاق چند هفته قبل از تایید چین درباره درمان موارد ویروس کرونای جدید افتاده، که بعدا به عنوان کووید-۱۹ شناخته شد.

این سند ایالات متحده، هیچ مدرکی ارایه نکرده اما ادعاهای قبلی را تایید می‌کند که این آزمایشگاه منشاء ویروس همه‌گیر بوده است.

دولت چین اتهام‌ها را رد کرده است. تا امروز اینکه کجا ویروس برای اولین بار ظاهر شد و نحوه انتقال آن به انسان، همچنان یک معما باقی مانده است.

پیش از این گفته شد که موارد اولیه ویروس کرونا در بازار شهر ووهان پیدا شده است. این ادعا که در روزهای آخر کار دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا مطرح می‌شود، آخرین اقداماتی است که چین را درباره منشاء ویروس به چالش می‌کشد.

وزارت امور خارجه آمریکا گفته است: «دانشمندان چینی مطالعاتی را درباره ویروس کرونای انتقالی از حیوانات، در شرایطی انجام دادند که خطر انتقال ناخواسته را افزایش داد.»

دولت ایالات متحده گفته که چندین محقق این مرکز در پاییز سال ۲۰۱۹ بیمار شده‌اند اما جزییات بیبشتری در این خصوص ارایه نشده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دونالد ترامپ در اردیبهشت‌ماه امسال گفته بود که  شواهد مربوط به این که منبع ویروس کرونا یک آزمایشگاه پزشکی در شهر ووهان بوده را مشاهده کرده است. رئیس جمهور آمریکا تهدید کرد تعرفه‌های جدیدی بر کالاهای این قدرت اقتصادی آسیا وضع خواهد کرد.   

دولت ترامپ از سازمان اطلاعاتی آمریکا خواسته تا در مورد این که مقامات چین در چه زمانی و تا چه اندازه در مورد ویروس کرونا می دانسته اند – و اینکه سازمان بهداشت جهانی تا چه میزان از شیوع ویروس مطلع بوده - کسب اطلاع کند. دولت او همچنین اعلام کرد که مایل است بداند چین و سازمان بهداشت جهانی تا چه اندازه آنچه را می‌دانسته اند مخفی کرده بوده‌اند.

دولت آمریکا در تیرماه به طور رسمی از سازمان بهداشت جهانی خارج شد. ترامپ گفته بود که این سازمان تمایلی به تحقیق و تفحص از چین در رابطه با ویروس کرونا ندارد.

چین در هفته‌های اخیر موانعی بر سر سفر گروه تحقیقاتی سازمان بهداشت جهانی ایجاد کرد و سفر این گروه را به تاخیر انداخت. این گروه اکنون در ووهان به سر می‌برد اما در قرنطینه است. بر اساس آخرین اخبار منتشر شده، این گروه با محققان چینی گفتگوی ویدئویی داشته است.

بیشتر از جهان