جهش بهای بیت کوین و رمزارزها به بیش از یک تریلیون دلار

ممکن است روند افزایش قیمت بیت‌کوین هنوز پایان نیافته باشد

«اگر شاهد خروج سرمایه‌گذاران عمده از بیت کوین باشیم، احتمالاً قیمت به محدوده ۲۰ تا ۲۳ هزار دلار سقوط خواهد کرد» -  AFP

امروز پنجشنبه، با رسیدن قیمت بیت‌کوین به بالاترین رکورد جدیدش، ارزش کل بازار ارز‌های رمزنگاری‌شده برای اولین بار در تاریخ ۱۲ ساله آن به بیش از یک  تریلیون دلار صعود کرد.

در حال حاضر، ارزش کل ارزهای رمزنگاری‌شده بیشتر از مجموع ارزش غول‌های کارت اعتباری؛ یعنی مسترکارت و ویزا است.

این افزایش بیت‌کوین است که باعث احیای بازار شده است. قیمت بیت‌کوین که در مارس گذشته زیر ۸ هزار دلار بود، امروز به بالاتر از ۳۷ هزار دلار صعود کرد.

به گزارش وبسایت CoinMarketCap، ارزش بیت‌کوین که بزرگترین ارز رمزنگاری‌شده در جهان است، به بیش از ۷۰۰ میلیارد دلار صعود کرده است. در زمان شروع نوشتن این مقاله این رقم ۶۹۰ میلیارد دلار بود.

سایر ارزهای رمزنگاری‌شده اصلی، از جمله اتریوم، لایت‌کوین و بیت‌کوین‌کش نیز در ماه‌های اخیر افزایش قیمت چشمگیری داشته‌اند.

فقط این ریپل است که از این روند صعودی جا مانده است. این ارز رمزنگاری‌شده در ماه گذشته در میانه یک اختلاف حقوقی مداوم با نهادهای نظارتی در صنعت مالی، بیش از نیمی از ارزش بازار خود را از دست داده است.

به نظر می‌رسد که در میان بسیاری از تحلیلگران بازار و کارشناسان ارزهای رمزنگاری شده اجماع گسترده‌ای وجود دارد که ممکن است روند افزایش قیمت بیت‌کوین هنوز پایان نیافته باشد.

این سومین پرش قیمت بیت‌کوین در تاریخ آن است. دو موج قبلی در سال ۲۰۱۳ و ۲۰۱۷ اتفاق افتاد و بین ۱۸ تا ۳۶ ماه طول کشید.

کنستانتین آنیسیموف، مدیر اجرایی یک صرافی ارز رمزنگاری شده مستقر در لندن به نام CEX.IO، به ایندیپندنت گفت: «من معتقدم که بیت‌کوین هنوز به اوج قیمت خود نرسیده است.»

«رفتار گذشته بیت‌کوین نشان می‌دهد که هنوز با پایان گرفتن این چرخه فاصله زیادی داریم. من انتظار دارم که بیت کوین… تا پایان این فصل به ۵۰ هزار دلار برسد. اگر چنین شود، ادامه روند صعودی قیمت آن نیز تعجب آور نخواهد بود‌، زیرا این امر مطمئناً سرمایه گذاران نهادی و سرمایه‌گذاران خرد بیشتری را به این بازار جلب خواهد کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هر دو رشد صعودی قیمت بیت‌کوین با سقوط‌های بزرگ قیمت همراه بوده است. بیت کوین  هر بار به ۱۵ درصد قیمت اوج آن سقوط کرد.

اخیراً بیت‌کوین در طی تنها چند ساعت ۶ هزار دلار از ارزشش را از دست داد، اما به سرعت آن را بازیابی کرد. برخی از تحلیلگران بر این باورند که افزایش قیمت بیت‌کوین با افزایش بی‌ثباتی قیمت همراه خواهد بود، تا اینکه در اواخر سال جاری یا در سال ۲۰۲۲ یک افت عمده و پایدار رخ دهد. 

سایمون پیترز، تحلیلگر ارشد eToro که یک سایت برای سرمایه‌گذاری آنلاین است، گفت: «من معتقدم که همچنان شاهد روند صعود قیمت بیت‌کوین خواهیم بود، اما امکان سقوط یک‌باره را کاملاً رد نمی‌کنم.»

«اگر شاهد خروج سرمایه‌گذاران عمده از بیت کوین باشیم، احتمالاً قیمت به محدوده ۲۰ تا ۲۳ هزار دلار سقوط خواهد کرد.»

© The Independent

بیشتر از اقتصاد