افزایش حوضچه‌‌های پرورش ماهی در استان کاپیسای افغانستان

در فصل بهار بیشترین غذایی که گردشگران سفارش می‌دهند ماهی است

فروش بیشتر ماهی در بازار صیاد در تمام فصول به ویژه بهار باعث شده است که مزرعه‌‌داران در کاپیسا ماهی بیشتری تولید کنند و مراکز پرورش ماهی را افزایش بدهند - خبرگزاری صدای افغان (آوا)

مسؤولان محلی کاپیسا، از افزایش مزرعه‌های پرورش ماهی در این استان خبر داده و می‌گویند که مراکز پرورش ماهی امسال نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته و در حال حاضر به ۲۶ مرکز رسیده است.

مسؤولان زراعت، آبیاری و مالداری کاپیسا در رابطه با افزایش پرورش ماهی در این استان گفتند: «در حال حاضر حدود بیست شش مزرعه برای پرورش ماهی در کاپیسا وجود دارد که این مزارع با همکاری وزارت زراعت، آبیاری و مالداری با بخش خصوصی ایجاد شده است.»

کاپیسا، یکی از استان‌های افغانستان است که آب‌وهوای مناسب برای ماهی‌پروری دارد و تنها امسال مزرعه‌داران ماهی پانزده تُن گوشت ماهی و حدود ۲۷۰ هزار بچه‌ماهی تولید و به بازار عرضه کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روستای صیادِ کاپیسا، یکی از بازارهای مناسب برای فروش ماهی این استان و سایر استان‌های افغانستان که ماهی پرورش می‌دهند به شمار می‌رود.

صیاد، یکی از تفرج‌گاه‌های شمال افغانستان است و در فصل بهار، مردم از گوشه و کنار این کشور به این منطقه می‌آیند و بیشترین غذایی که سفارش می‌دهند ماهی است. ماهی بازار این منطقه مشهور است چون هر گونه ماهی که بخواهید می‌توانید تهیه کنید. کاپیسا از جمله استان‌هایی به شمار می‌رود که بیشترین نیازمندی بازار فروش ماهی روستای صیاد را فراهم می‌کند.

فروش بیشتر ماهی در بازار صیاد در تمام فصول به ویژه بهار باعث شده است که مزرعه‌‌داران در کاپیسا ماهی بیشتری تولید کنند و مراکز پرورش ماهی را افزایش بدهند.

شهروندان افغانستان از خبر افزایش مراکز پرورش ماهی در استان کاپیسا خرسندند و می‌گویند: «آرزو داریم روزی برسد که تمام نیازمندی‌های خویش را از داخل کشور خود به دست بیاوریم. خبر افزایش مراکز پرورش ماهی در کاپیسا خبر خیلی خوشحال‌کننده‌ای است و به این معنی است که افغانستان آهسته‌آهسته رو به پیشرفت و خودکفایی گام برمی‌دارد.ن

الماس کوهستانی، ساکن کابل می‌گوید: «خبر خیلی خوشحال‌کننده است که کشور ما آهسته آهسته به سوی خودکفایی گام برمی‌دارد. در سال‌های اخیر مانند افزایش مراکز پرورش ماهی در کاپیسا در زمینه‌های دیگر نیز دستاوردهای خوبی داشتیم و این دستاوردها در حال حاضر نیز رو به افزایش است. من که از خبر افزایش مراکز پرورش ماهی خوشنودم، چون نیازی نیست که دیگر ماهی را از پاکستان و به قیمت بالا وارد کنیم. اکنون در شماری از استان‌ها مزرعه پرورش ماهی ایجاد شده است و شمار زیادی از هموطنان ما مشغول به کار در این بخش هستند. از دولت می‌خواهم که این شیرمردان و زنان را که در داخل کشور خدمت می‌کنند را حمایت مالی و معنوی کند تا بیشتر فعالیت کنند.»

مریم احمدی، ساکن کابل نیز گفت: «کار نیکی شده است که مراکز پرورش ماهی در کشور به ویژه استان کاپیسا افزایش یافته و ما می‌توانیم به جای آن که از کشورهای دیگر ماهی وارد کنیم، از کشور خود و با کیفیت و اعتبار خریداری کنیم. همین اکنون در بازارهای افغانستان ماهی‌ خارجی و آن‌هم به شکل یخ‌زده و وارداتی به فروش می‌رسد که معلوم نیست دارای چه کیفیتی است. نمی‌دانم که برای سلامتی‌‌مان مفید است یا مضر. حالا ما باید از ماهی‌های کشور خود استفاده کنیم.»

سلیم جاوید، فروشنده ماهی خام در کابل گفت: «بیشتر ماهی‌ها را که به فروش می‌رسانیم از پاکستان وارد می‌شود و شامل انواع‌ و اقسام ماهی است. این ماهی‌ها برای ما به قیمت گزافی تمام می‌شود و ما نیز مجبوریم که با قیمت بالا به فروش برسانیم. اگر این مزارع در کشور ما احداث شود، ماهی در بازار را فراهم کند، هم ارزان خواهد بود و هم تازه و هم با کیفیت خوب. مردم نیز نسبت به ماهی‌های وارداتی، ماهی وطنی را خریداری خواهند کرد که این خود هم به نفع مزرعه‌دار و هم به نفع مردم است. آرزو دارم که در این زمینه نیز پیشرفت‌ها و دستاوردهای خوب داشتیم باشیم و بدرخشیم.»

بیشتر از اقتصاد