در خطرترین پستان‌دار جهان در یک سال آینده منقرض می‌شود

جمعیت گرازماهی از سال ۲۰۱۱ تاکنون، ۹۸.۶ درصد کاهش یافته و حالا فقط 9 گراز ماهی در جهان باقی مانده است

HO / SEMARNAT / AFP

دانش‌مندان هشدار داده‌اند که اگر استفاده از تورهای ماهی‌گیری غیرقانونی ادامه یابد، یکی از درخطرترین جانوران جهان در یک سال آینده منقرض خواهد شد.

بنا به هشدار محققان دانش‌گاه «سنت اندروز»، برای نجات دادن گراز، ماهی‌های کم‌یاب «باکیتا» که فقط در بالادست خلیج کالیفرنیا در مکزیک زندگی می‌کنند، باید فوری اقدام کرد.

در سال ۲۰۱۶ برآورد شده بود که فقط ۳۰ قطعه از این ماهی در  جهان وجود داشته باشد که اکنون ممکن است به کم‌تر از ۱۰ قطعه کاهش یافته باشد.

طبق تازه‌ترین بررسی آماری سال ۲۰۱۸، دانش‌مندان اعلام کرده بودند که کم‌تر از ۱۹ گرازماهی در جهان باقی مانده است و احتمال آن نیز می‌رود که فقط ۹ گرازماهی به جا مانده است.

علت از میان رفتن شدید گرازماهی‌ها، ماهی‌گیرانی هستند که در آن منطقه برای شکار ماهی«توتوابا» دام پهن می‌کنند. آبشش یا کیسه‌ تنفسیاین گونه از ماهی، مشتریان پروپا قرصی در چین دارد و به نظر چینی‌ها، خوراک لذیذی است.

ماهی‌گیران از تور گوش‌گیر استفاده ‌می‌کنند، اما «گرازماهی» هم که هدف شکار آنان نیست، با گیر افتادن در این دام‌ها از بین می‌رود. دولت مکزیک استفاده از این تورها را ممنوع کرده است، اما ماهی‌گیری غیرقانونی همچنان ادامه داشته است.

از زمان ممنوعیت این تورها در سال ۲۰۱۷ تا کنون، لاشه‌ ۱۰ گرازماهی «باکیتا» پیدا شده است که طبق بررسی انتشار یافته در مجله‌ «انجمن پادشاهی دانش آزاد»، همگی بر اثر خفه شدن در تور مرده‌اند.

«لن توماس»، استاد «پژوهش‌کده الگوسازی بوم‌شناختی و زیست‌شناختی» (کرییم) در دانشگاه «سنت اندروز» که برای تحلیل داده‌‌ها به میزگرد تخصصی بین‌‌المللی آمارگیری بوم‌شناختی دعوت شده بود، می‌گوید: «تداوم وجود تورهای غیرقانونی گوش‌گیر باعث می‌شود که «باکیتا» هم‌چنان رو به انقراض برود. برای نجات این گونه، باید فوراً دست به‌کار شد.»

برآورد کرده‌اند که از آغاز پایشگری در سال ۲۰۱۱، جمعیت گرازماهی «باکیتا» ۹۸.۶ درصد کاهش یافته است و بنا به بررسی سال ۲۰۱۶، این کاهش به‌تقریب معادل ۵۰ درصد در سال بوده است.

طبق آخرین بررسی آماری صوتی که در اوت ۲۰۱۸ انجام گرفت، برآورد خوش‌بینانه‌ محققان این است که فقط ۹ «باکیتا» در جهان باقی مانده است.

باکیتا که به بانوی دریا یا پاندای اقیانوس شهرت دارد، درخطرترین پستان‌دار دریایی جهان به شمار می‌آید.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/environment

© The Independent

بیشتر از جهان