مرغ‌های سوپری می‌توانند فاجعه بیافریند

گوشت مرغ تولید انبوه ممکن است محیطی مساعد برای تولید ویروس باشد

Pexels

یک گزارش علمی هشدار می‌دهد مرغ‌هایی که عموما با تولید انبوه در سوپرمارکت‌های عمده مثل «تسکو»، «سینزبوری» و «کوُ-آپ» عرضه می‌شوند، محیط‌های مساعد برای بروز همه‌گیری ویروس‌های جدید هستند.  

بنابه این گزارش تحقیقی، «کوکتل» عفونت‌هایی که این پرندگان در معرض آن قرار دارند، زمینه تولیدی ایده‌آل برای بروز بیماری‌هایی است که می‌توانند تبدیل به همه‌گیری شوند.  

مؤلفان این گزارش هشدار می‌دهند که نوع جدید ویروس آنفولانزای مرغی با «قابلیت سرایت شدید» می‌تواند در مقایسه، کووید-۱۹ را یک بیماری ملایم نشان دهد.  

در این گزارش گفته شده است که سوپرمارکت‌ها در درجه نخست مسؤول این نظام «بی‌رحمانه و خطرناک» هستند زیرا به منظور پایین نگاه‌داشتن قیمت‌ها، مرغ‌های مورد نیاز خود را از مرغداری‌هایی ابتیاع می‌کنند که با پرورش مرغ‌ در شرایط پرازدحام، باعث می‌شوند بیماری‌ها در میان آن‌ها به سرعت گسترش پیدا کنند.   

همچنین گفته می‌شود این مرغداری‌ها انواع مرغ‌هایی را پرورش می‌دهند که از لحاظ ژنتیکی دست‌کاری شده و به گونه‌ای غیرعادی سریع رشد می‌کنند. این مرغ‌ها «به ویژه در مقابل عفونت‌ها قادر به مقاومت نیستند» زیرا سیستم ایمنی بدنشان بسیار ضعیف است.  

دانشمندانی که گزارش موسوم به «یک همه‌گیری بریتانیایی: بی‌رحمی و خطر مرغ‌های سوپرمارکتی» را تهیه کرده‌‌اند، با استناد به شواهد علمی می‌گویند این مرغ‌های ارزان‌قیمت به یک همه‌گیری جدید «فاجعه‌بار» ختم می‌شوند.  

سالیانه حدود ۱۱ میلیارد مرغ پختنی در بریتانیا پرورده می‌شود که عمده‌ترین حیوان پرورشی در این کشور است.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)



این گزارش که برای یک نهاد خیریه حیوانات موسوم به «اوپن کِیجِز» آماده شده است، می‌گوید هشدارهایش به مراتب فرای یک سناریوی آخرالزمانی می‌رود: «زمانی آنفولانزای مرغی یک بیماری نادر در میان طیور بود اما امروز رویدادی سالیانه است.»  

پیش‌تر، دانشمندان گفته بودند که بروز امراض جدید با قابلیت بالقوه ایجاد همه‌گیری در مقایسه با نیم قرن گذشته چهار برابر شده است. درسال ۲۰۰۷، سازمان بهداشت جهانی هشدار داد که بیماری‌های عفونی جدید به سرعتی بی‌سابقه سر برمی‌آورند.  

به گزارش سازمان خواربار جهانی، از سال ۲۰۱۳ نوعی آنفولانزای مرغی با ویروس «ان ۷ ان ۹، ۱۵۶۸ نفر را مبتلا کرد که ۶۱۶ نفر آن‌ها بر اثر عوارض آن جان سپردند».  

در سه ماهه نخست سال جاری، ۱۶ مورد آنفولانزای مرغی در بریتانیا گزارش شد.  

در این گزارش همچنین هشدار داده شد که «یک همه‌گیری آنفولانزای مرغی در سطح کووید-۱۹ می‌تواند نه تنها در ارتباط با تلفات جانی آن بلکه به دلیل پیامد آن بر اقتصاد و تاثیرش بر نحوه زندگی مردم، سخت مخرب باشد. تصور می‌شود آنفولانزایی که در سال ۱۹۱۸ جان پنجاه میلیون نفر را گرفت، از طیور سرچشمه گرفته بوده است.»  

دانشمندان در اوایل سال جاری هشدار دادند که «جای نگرانی است که گفته می‌شود اگر ویروس آنفولانزای مرغی (اچ ۷ ان ۹) به مرحله سرایت انسان به انسان برسد، عواقب آن می‌تواند به مراتب بیشتر – و بسیار بیشتر– از همه‌گیری بزرگ سال ۱۹۱۸ باشد.»  

مولفین این گزارش – پرفسور دیوید ویبرز، متخصص أعصاب و پرفسور اندرو نایت، استاد دام‌پزشکی – می‌گویند انسان در مرغداری با «مقادیر معتنابهی» عناصر بیولوژیک از جمله ترشحات بدن و ویروس‌هایی در تماس قرار می‌گیرد که می‌تواند تا فاصله ۱۷۶ کیلومتری از مرغداری آلوده منتشر شود اما روش‌هایی که برای مقابله با این معضل به کار گرفته می‌شود به علت اصلی بیماری نمی‌پردازد.  

در میان سوپرمارکت‌های معظم بریتانیا تنها «ویت رز» و «مارکس‌اند اسپنسر» سند «تعهد برای مرغ بهتر» را که وعده می‌دهد تا سال ۲۰۲۶ شرایط پرورش مرغ‌ها بهبود داده شود، امضاء کرده‌اند.  

یک سخنگوی سوپرمارکت «سینزبوری» گفت این سوپرمارکت زنجیره‌ای یکی از عمده‌ترین مشتریان تولیدات مطمئن انجمن سلطنتی حمایت از حیوانات است: «در حالی که با اقداماتی نظیر تعهد برای مرغ بهتر، در جهت بهبود وضع حیوانات اشتراک نظر داریم اما معتقدیم برخوردی متفاوت موثرتر است. نحوه همکاری ما با صاحبان مرکز پرورش دام و طیور سال‌ها متفاوت بوده است.   

ما یک حلقه نظارت و مدیریت به وجود آورده‌ایم و منظما در جهت بهبود سلامت و شرایط حیوانات‌مان عمل می‌کنیم و فکر می‌کنیم نتیجه کارمان نمایانگر آن است.»  

یک سخنگوی فروشگاه‌های زنجیره‌ای «کو-آپ» هم گفت که پرورش مرغ‌های این فروشگاه «با بالاترین استانداردهای برنامه موسوم به "طرح اطمینان‌ مزرعه تراکتور قرمز" مطابقت داشته است» و مرغ‌های درجه یک این موسسه با استانداردهای انجمن سلطنتی حمایت حیوانات هماهنگی دارد.  
«ما همچنین از طریق تیم متعهد مرغداری‌هایمان استانداردهای سختگیرانه خودمان را (در مورد شرایط پرورش حیوانات) تدوین کرده‌ایم. ما به طور منظم منابع تامین مواد و پیامدهای طرح تعهد مرغ‌های اروپایی را برای مراکز عرضه و فروش مورد بررسی قرار می‌دهیم.»  

یک سخنگوی فروشگاه زنجیره‌ای تسکو نیز گفت: «ترتیبات ما برای ایجاد فضا برای مرغ‌های ارگانیک، عالی و جدیدی که مورد تایید انجمن سلطنتی حمایت از حیوانات است، با استانداردهای تعهد مرغ بهتر همخوانی دارد و حتی از آن فراتر می‌رود.» او افزود که مرغ‌های پرورشی این فروشگاه با استانداردهای دولت و «تراکتور قرمز» مطابقت می‌کند و از آن فراتر می‌رود.  

«ما طرح‌هایی را در ارتباط با ایمنی بیولوژیک دنبال می‌کنیم که از خطر بروز بیماری در میان طیور از جمله فضاهای امن و محافظت شده در مرغداری‌ها و ورودی‌های ویژه جلوگیری می‌کند و ترتیب ضدعفونی کفش‌ها و ضدعفونی چرخ و تجهیزات خودروها را به خوبی فراهم می‌کند.»  

اندرو اوپی، یک از کارکنان کنسرسیوم خرده فروشی بریتانیا می‌گوید: «فروشگاه‌ها از مراکز تولید انتظار دارند که قوانین حاکم (بر تولید) را رعایت کرده و در صورت امکان استانداردهای مضاعف از جمله استانداردهای تراکتور قرمز را اعمال کنند که کاهش حداکثر تعداد قانونی کثرت مرغ در مرغداری‌ها از جمله آن است. آن‌ها مسؤولیت‌های خود را در قبال شرایط پرورشی حیوانات بسیار جدی می‌گیرند.»   

فروشگاه‌های «آلدی» و «لیدل» ایندیپندنت را به بیاینه کنسرسیوم خرده‌فروشان ارجاع داده است.  

تا هنگام انتشار این گزارش فروشگاه‌های «ازدا» یا «موریسون» پاسخ ایندیپندنت را نداده‌اند.

© The Independent

بیشتر از زندگی