یک میلیون پوند هزینه پلیس لندن برای مقابله با تظاهرات علیه ماسک

تظاهرات ضدماسک در سراسر بریتانیا از جمله شهرهای بریستول، منچستر و لیوپورل صورت گرفته است

نظریه‌های مبتنی بر توهم توطئه در باره کرونا گستره وسیعی دارد- JUSTIN TALLIS / AFP

طبق آمار ارائه شده، بر اساس قانون آزادی اطلاعات (اف. او. آی) تظاهرات علیه ماسک در لندن که ریشه گرفته از نظریه‌های مبتنی بر توهم توطئه در مورد ویروس کرونا است، از ماه مارس تا اکتبر ۲۰۲۰ بیش از یک میلیون پوند هزینه روی دست مالیات‌دهندگان بریتانیایی گذاشته که صرف هزینه‌های عملیات پلیسی شده است. 

هواداران نظریه‌های مبتنی بر توطئه کرونا در ماه مه در هایدپارک تظاهرات بزرگی برگزار کردند که در آن ۲۰ نفر دستگیر شدند و طبق آمار دیگری حدود صد هزار پوند خرج روی دست پلیس لندن گذاشت. 

در نخستین شب از دومین قرنطینه سراسری نیز تظاهراتی به نام «تظاهرات میلیون ماسک» در هایدپارک لندن برگزار شد که دستگیری صد و نود نفر را در پی داشت. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تظاهرات ضدماسک سراسر بریتانیا و از جمله بریستول، منچستر و لیوپورل را درنوردیده است و به معنای آن است که احتمالاً هزینه بیشتری بر دوش مالیات‌دهندگان می‌گذارد. 

اندرو پتیسون مدیر راهکارهای کسب‌وکار دیجیتالی در سازمان جهانی بهداشت انتشار اطلاعات نادرست را «همه‌گیری اطلاعات نادرست» نامیده است که «سریع‌تر از خود ویروس انتشار می‌یابد» و طبق داده‌های جدید ۳۲ درصد از ما هر هفته با اطلاعات غلط یا گمراه‌کننده درباره ویروس کرونا مواجه می‌شویم. 

نظریه‌های مبتنی بر توهم توطئه در باره کرونا گستره وسیعی دارد. برخی می‌گویند سرچشمه این ویروس امواج فناوری‌های نسل پنجم است و برخی هم می‌گویند مصنوعی است و آن را برای کاهش جمعیت ساخته‌اند یا «نخبگان حکومتی» سازنده آن هستند. طبق بسیاری از این نظریه‌ها نیز با واکسن برای مقابله با کووید-۱۹ مخالفت می‌کنند. 

کارل میلر مدیر بخش تحقیقات مرکز تحلیل رسانه‌های اجتماعی در اندیشکده دیموس می‌گوید هزینه مقابله پلیس با تظاهرات ضد ماسک چشم‌گیر بود اما اگر گسترش نظریه‌های توطئه به کاهش تزریق واکسن منجر شود، این هزینه در برابر آن هزینه‌ها مثل قطره‌ای در برابر اقیانوس است. 

او می‌گوید: «این نظریه‌های ضدماسک مبتنی بر توهم توطئه حالت انفرادی ندارند بلکه بخشی از یک منظومه باورها هستند که در برگیرنده دیدگاه‌های ضدواکسن و این توهم توطئه هم می‌شوند که شرکت‌های بزرگ داروسازی کووید-۱۹ را ساخته‌اند تا از طریق واکسن‌سازی سود ببرند.» 

او گفت که نگران است مبادا گسترش وسیع این نظریه‌های توطئه سبب شود کسانی از واکسن زدن دوستان، اقوام و فرزندان خود جلوگیری کنند و مانع بازگشت به روند زندگی عادی شوند. 

سخنگوی پلیس کلان‌شهر لندن نیز می‌گوید این نهاد همچنان با روی خوش با سازمان‌دهندگان چنین اعتراضاتی کنار خواهد آمد ولی ممکن است پلیس ناچار به اعمال زور شود. 

سخنگوی دولت بریتانیا هم گفت: «واحدهای ویژه ما در دولت با گستره‌ای از روایت‌های زیان‌بار در فضای مجازی مقابله می‌کنند و تاکنون هفته‌ای تا ۷۰ مورد از این خلاف‌ها از توصیه‌های نادرست به مردم گرفته تا طعمه‌گذاری‌های کلاه‌برداران را شناسایی و حذف کرده‌اند.»

© The Independent

بیشتر از جهان