ویروس‌کرونا؛ ترغیب افراد سالم به نخریدن ماسک

 «بهترین راه مقابله با ویروس کرونا شستن مداوم دست‌ها و ماندن در خانه است»

یکی از کارکنان یک داروخانه در منهتن شهر نیویورک، درحال فروختن  ماسک‌ صورت.نگرانی‌ها در خصوص شیوع ویروس کرونا در این شهر افزایش یافته. REUTERS/Carlo Allegri

یکی از پزشکان برجسته و حاذق  ایالات متحده آمریکا، مردم را به استفاده نکردن از ماسک ترغیب کرد و گفت ماسک در جلوگیری از انتشار ویروس کرونا در میان عموم مردم «بی‌اثر» است. 

دکتر جرومی آدامز، جراح عمومی در آمریکا ضمن تکرار هشدار مرکز کنترل و جلوگیری از بیماری‌ها در این کشور خطاب به مردم گفت اگر سالم هستند و در حال مراقبت از یک فرد بیمار نیستند، لازم نیست ماسک بزنند. 

دکتر آدامز در توییتی که در آخر هفته نوشت، گفت:‌ «مردم، ماسک نخرید! ماسک در جلوگیری از ابتلای عموم مردم به ویروس کرونا موثر نیست. اما اگر کارکنان بخش بهداشت و درمان هنگام مراقبت از بیماران به ماسک دسترسی نداشته باشند، جان آنها و دیگران به خطر می‌افتد!» 

او در توییتی دیگر گفت بهترین راه مقابله با ویروس کرونا، یا بیماری کووید-۱۹، شستن مرتب دست‌هاست و آنهایی که احساس می‌کنند بیمارند بهتر است در خانه بمانند. 

این هشدار همزمان با موج تقاضا برای ماسک، بویژه ماسک ان-۹۵ در سرتاسر آمریکا صادر شده است. ماسک ان-۹۵ ضخیم‌تر است و پوشش محکمتری را در اطراف دهان و بینی فراهم می‌کند. 

طبق داده‌های وبسایت هلیوم-۱۹ (شرکت نرم‌افزازی که به خرده‌فروش‌ها کمک می‌کند)، کاربران آمازون طی ۳۰ روز گذشته بیش از ۸۶۲ هزار بار در این سایت، ماسک ان-۹۵ را جست‌وجو کرده‌اند. در ماه دسامبر این کالا طی مدت مشابه ۳۰ روز، تنها ۴۵۰۰ بار جست‌وجو شده بود. 

افزایش تقاضا موجب بالارفتن قیمت نیز شده است. مایک بوئن معاون اجرایی «پرستیژ امریتک» که یک تولیدکننده ماسک ان-۹۵ در تگزاس است گفت قیمت این ماسک به ارزانی آب‌نبات است، اما فروشندگان آمازون آن را تا دست‌کم هفت پوند ارائه داده‌اند. 

آقای بوئن گفت:‌ «این ماسک ارزان است و به صورت ماشینی تولید می‌شود. ساختشان دستی نیست.»

به گفته دکتر ویلیام شفنر، پرفسور پیشگیری از بیماری‌ها در دانشکده پزشکی دانشگاه وندربیلت، ضرورت بیرون رفتن و خرید ماسک، یک «امر روانی» است. او به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت: «ویروس کرونا دارد می‌آید، و ما احساس بی‌پناهی می‌کنیم. با خرید ماسک و زدنش به صورت، فکر می‌کنیم محل آن را به نوعی تحت کنترل خود درآورده‌ایم.»

مایک پنس معاون ریاست جمهوری آمریکا که مسئول عملیات مقابله کشور در مقابل انتشار ویروس کرونا است، روز شنبه در یک کنفرانس خبری مشترک با دونالد ترامپ گفت که دولت آمریکا با شرکت بزرگ ۳-ام برای تولید بیش از ۳۰ میلیون ماسک در ماه قرارداد بسته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 

اما همانطور که دکتر آدامز گفته است، نگرانی در میان مسئولان از این روست که افزایش فروش ماسک، باعث می‌شود که این کالا باعث شود که کارکنان بخش بهداشت و سلامت برای کار کردن ایمن با بیماران به کمبود آن دچار شوند. 

دکتر مایکل رایان، معاون برنامه اضطراری سازمان بهداشت جهانی، روز جمعه گفت:‌ «در جهان تلاش زیادی برای تامین تجهیزات پیشگیرانه وجود دارد. نگرانی اصلی ما این است که خط مقدم کارکنان بهداشت و سلامت حتما حفاظت شوند و تجهیزات مورد نیاز برای انجام کارشان را در دسترس داشته باشند.»

او گفت:‌ «ماسک به طور کامل شما را در مقابل ویروس محافظت نمی‌کند. مهمترین کاری که هر کسی باید انجام دهد شستن مرتب دست‌ها و دست نزدن به صورت و رعایت شدید بهداشت فردی است.» 

تا به امروز، ایالات متحده ۸۰ مورد ابتلا به ویروس را شناسایی کرده و دو نفر نیز در این کشور بر اثر ویروس کرونا جان باخته‌اند. هر دوی آنان مردانی با سابقه بیماری بوده و در ایالت واشنگتن بستری شده بودند. شمار مبتلایان شامل آمریکایی‌های بازگشته از ووهان چین و همچنین مسافران کشتی تفریحی در ژاپن نیز می‌شود. اما شناسایی موارد جدید در میان کارکنان بیمارستان‌ها در کالیفرنیا، نیویورک،  رودآیلند و واشنگتن موجب افزایش نگرانی‌ها شده است. 

© The Independent

بیشتر از زندگی