بوریس جانسون: بریتانیا برای یک برگزیت بدون توافق با اتحادیه اروپا آماده است

گفتگوی نخست‌وزیر بریتانیا و رئیس کمیسیون اروپا

بوریس جانسون نخست‌وزیر بریتانیا Ben STANSALL / AFP 

بوریس جانسون در آستانه مذاکره با «اورزولا فن‌درلاین‌»، رییس کمیسیون اروپا می‌گوید: این برعهده اتحادیه اروپاست که برای دستیابی به یک توافق بازرگانی با بریتانیا بیشتر مصالحه کند.

دفتر نخست‌وزیری بریتانیا، احتمال مذاکرات تلفنی روز شنبه میان بوریس جانسون و فن‌درلاین را چندان برجسته نکرده و گفته است که این گفتگو تنها با هدف «روشن کردن وضع موجود» انجام می‌شود. جانسون پیش از گفتگو با این مقام اتحادیه اروپا گفته بود که اگر اتحادیه اروپا مایل باشد «می‌توان به توافق دست یافت» اما به گفته او شانس دستیابی به چنین توافقی به «دوستان و شرکای ما در آن‌سوی کانال (مانش) بستگی دارد.»

نخست‌وزیر بریتانیا تاکید کرد که این کشور برای یک برگزیت بدون توافق با اتحادیه اروپا، «کاملا آماده است». او به این نحوه خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، با عنوان «شرایط استرالیا» اشاره می‌کند زیرا کشور مذکور، هیچ‌گونه توافق بازرگانی با اتحادیه اروپا ندارد.

پس از دو هفته از شدت یافتن گفتگوها میان بریتانیا و اتحادیه اروپا که به دنبال تهدید جانسون دایر بر ترک میز مذاکره انجام شد، اختلافات جدی میان طرفین از جمله ماهیگیری در دریای شمال، کمک‌های دولتی و موضوع مورد تقاضای بروکسل برای همگنی استانداردها، همچنان به قوت خود باقی است.

انتظار می‌رود طی ۵۰ روز باقی مانده از ضرب‌الاجلی که جانسون برای توافق با اتحادیه یا خروج بدون توافق از آن تعیین کرده است،  مذاکرات رودررو از هفته آینده در لندن از سر گرفته شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«لرد فراست»، مذاکره کننده ارشد برگزیت به نمایندگی از جانسون، در بیانیه‌ای که در پایان آخرین دور مذاکرات با اتحادیه در بروکسل صادر کرد گفت: پیشرفت‌هایی در این زمینه حاصل شده است. وی همچنین افزود که با همتای اروپایی خود، «میشل بارنیه»، اشتراک نظر دارد که «اختلاف نظرهای عمیقی در مورد نکات اصلی هنوز برجای خود باقی مانده است.» او تاکید کرد: «ما به تلاش خود برای یافتن راه‌حل‌هایی که به طور کامل به حق حاکمیت بریتانیا احترام بگذارد، ادامه می دهیم.»

گزارش‌های رسیده حاکی از آن است که بارنیه به سفرای اتحادیه اروپا اعلام کرده که بریتانیا هیچ نشانه‌ای حاکی از تغییر موضع در مورد نکاتی که بر سر راه توافق بازرگانی میان طرفین وجود دارد، ارایه نداده است. او گفته است که اگر قرار بر دستیابی به یک توافق بازرگانی باشد، جانسون باید با یک تصمیم سیاسی، موضعش را عوض کند.

بنا بر گزارش خبرگزاری بلومبرگ، بارنیه به دیپلمات‌های اتحادیه اروپا گفته است که به اعتقاد او، لندن خواهان یک توافق است اما هنوز «در داخل» به مصالحه‌ها و بده‌بستان‌های لازم دست نیافته است.

عدم دسترسی به یک توافق بازرگانی تا روز ۳۱ دسامبر به معنای آن خواهد بود که بریتانیا در چارچوب مقررات سازمان تجارت بین‌المللی، باید بر اقلام وارداتی‌اش تعرفه وضع کند که نمونه آن افزایش یک تعرفه ۱۰ درصدی بر بهای خودروهای وارداتی خواهد بود.

در واقعیت، این توافق باید تا نیمه ماه جاری میان دو طرف حاصل شود تا پارلمان اروپا و کشورهای عضو، تا پیش از خروج رسمی و عملی بریتانیا از اتحادیه اروپا و بازار مشترک در پایان سال ۲۰۲۰، فرصت داشته باشند آن را تایید کنند.

جانسون روز جمعه در پاسخ به این سوال که آیا بریتانیا ظرف ۱۰ روز آینده به چنین توافقی دست خواهد یافت، چنین گفت: «بسیار امیدوارم چنین شود اما روشن است که این به دوستان و شرکایمان در آن سوی کانال (مانش) بستگی دارد. فکر می‌کنم اگر آن‌ها بخواهند، می‌شود به توافق رسید. اگر نه، کشور البته برای (خروج بدون توافق از اتحادیه) کاملا آماده است. همان‌طور که قبلا گفتم ما می‌توانیم در صورت لزوم، با الگوی استرالیا به خوبی عمل کنیم.»

© The Independent

بیشتر از جهان