آنگلا مرکل: اتحادیه اروپا نیز باید در مذاکره با بریتانیا نرمش نشان دهد

رهبران اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرده بودند که حصول توافق تجاری با بریتانیا بستگی به نرمش این کشور دارد 

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در پایان دومین و آخرین روز نشست اتحادیه اروپا در بروکسل، بلژیک. ۱۶ اکتبر ۲۰۲۰- Olivier Hoslet/Pool via REUTERS

آنگلا مرکل گفته است که اتحادیه اروپا نیز باید برای رسیدن به قرارداد تجاری با بریتانیا از خود نرمش نشان دهد. 

در یک مداخله نادر با هدف کاهش تنش‌ها بین مذاکره‌کنندگان اروپایی و بریتانیایی، صدراعظم آلمان گفت که این تنها وظیفه بریتانیا نیست که در موضع خود نرمش نشان دهد. 

اظهارات خانم مرکل پس از آن صورت می‌گیرد که رهبران اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای که خشم دولت بریتانیا را برانگیخت، اعلام کردند: «حصول توافق تنها بسته به نرمش بریتانیا است.»    

دیوید فراست، مذاکره‌کننده ارشد بریتانیایی، پنج‌شنبه شب گذشته گفت که لحن شورای اروپا او را «دلسرد» کرده است و از این که «حصول توافق» تنها به نرمش بریتانیا منوط است، «شگفت‌زده» شده است. 

لرد فراست، در پی سخنان اخیراً سرسختانه بوریس جانسون، اعلام کرد که بیانیه اتحادیه اروپا «یک رویکرد نامتعارف برای انجام مذاکرات» است. 

بوریس جانسون قرار است جمعه آینده در مورد پذیرفتن پیشنهاد اتحادیه اروپا برای تمدید گفت‌وگوها تا پایان ماه تصمیم‌گیری کند. نخست وزیر پیش از این گفته بود که اجلاس امروز سران اروپایی آخرین مهلت وی برای گفت‌وگوها است و به نظر او نامحتمل است که کش دادن مذاکرات تا پاییز نتیجه مثبتی در پی داشته باشد. اما بعد از آن اظهارات، آقای جانسون گفته است که هنوز تصمیمی مبنی بر توقف مذاکرات نگرفته است. 

خانم مرکل در آستانه اجلاس پنج‌شنبه و جمعه به خبرنگاران گفت: «در بعضی حوزه‌ها مذاکرات خوب پیش رفته است. در حوزه‌های دیگر هنوز کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارد.» 

وی افزود: «ما از بریتانیا خواسته‌ایم که تا حصول توافق آمادگی خود را برای سازش و مصالحه حفظ کند. البته این بدان معنی است که ما نیز [در طرف اروپایی] باید نرمش نشان دهیم.» 

سه مساله اصلی حل‌نشده باقی مانده است که عبارتند از: حقوق ماهیگیری، حاکمیت وعدم وضع مقررات اقتصادی تبعیضی، به ویژه درمورد عدم پرداخت یارانه تولید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 از این میان، در حوزه ماهیگیری کمترین پیشرفت حاصل شده است، اگرچه میشل بارنیه، مذاکره‌کننده ارشد اتحادیه اروپا، قبلاً اشاره کرده بود که اتحادیه اروپا در این خصوص حاضر به سازش است. 

این مساله در تعدادی از کشورهای عضو اتحادیه اروپایی که جوامع ساحلی آن‌ها به ماهیگیری در آب‌های بریتانیا وابسته است، از نظر سیاسی دشوار و بحث‌برانگیز است. فرانسه سرسختانه‌ترین موضع را در این حوزه گرفته است. رئیس جمهور امانوئل ماکرون در ابتدای اجلاس گفت که او ماهیگیران فرانسوی را قربانی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپایی نخواهد کرد. 

الکساندر دی کرو، نخست وزیر بلژیک، اواخر پنج‌شنبه شب، دیدگاه بسیاری از رهبران شورای اروپا را خلاصه کرد و به خبرنگاران گفت: «اشتباه است که به خاطر ضرب‌العجل خود را تحت فشار قرار دهیم و احیاناً معامله بدی بکنیم که در درازمدت واقعاً به زیان کسب‌وکارهای ما باشد. 

من موافقم که‌عدم دستیابی به یک معامله نتیجه مفتضحانه‌ای خواهد بود، اما خراب کردن یک معامله بد، حتی مفتضحانه‌تر خواهد بود.» 

© The Independent