ده ایالت سرنوشت ساز در انتخابات این دوره ریاست جمهوری آمریکا

این ایالات بیش از نیمی‌از ۲۷۰ رای کالج‌های انتخاباتی را به خود اختصاص داده اند

رای دهنده سحرخیز در شهر تولسای ایالت اوکلاهما - REUTERS/Nick Oxford

درحالی که رقابت برای مقام ریاست جمهوری آمریکا به ساعات پایانی خود نزدیک می‌شود، دونالد ترامپ و جو بایدن آخرین مبارزات انتخاباتی خود را با ظاهر شدن در ایالاتی انجام می‌دهند که هنوز در تمایل به هیچ‌یک از دو نامزد قطعیت ندارند.

این‌ها ایالت‌هایی‌ هستند که رقابت بر سرشان شدیدتر است زیرا ممکن است در هر مرحله به نفع یا ضرر جمهوری‌خواهان یا دموکرات‌ها متمایل شده و بنابراین عرصه واقعی مبارزات ریاست جمهوری آمریکا هستند. این ایالات همچنین بیش از نیمی‌از رای ۲۷۰ رای کالج‌های انتخاباتی را که نامزدهای انتخاباتی برای رسیدن به کاخ سفید به آن نیازمندند، به خود اختصاص داده اند. اینها راه پیروزی آقای ترامپ یا آقای بایدن پس از روز انتخابات هستند. 

هرچه باید در مورد ده مهم‌ترین زمین‌های مبارزات انتخاباتی پس از روز انتخابات بدانید در اینجا بخوانید:

آریزونا

ایالت آریزونا با ۱۱ رای کالج انتخاباتی می‌تواند راه دیگری برای پیروزی جو بایدن برای رسیدن به کاخ سفید باشد بدون آن که در ایالات مرکزی مثل ویسکانسین و پنسیلوانیا برنده شده باشد.

هرچند آریزونا آخرین بار درسال ۱۹۹۶ به دموکرات‌ها رای داد اما جمعیت قابل توجه اسپانیایی‌تبارهای این ایالت اکنون بیشتر بسوی آقای بایدن متمایل هستند تا آقای ترامپ که در نظرخواهی‌ها شانه به شانه رقیبش قرار گرفته است. در انتخابات سال ۲۰۱۶، هیلاری کلینتون، نامزد حزب دموکرات، در این ایالت تنها با ۳.۵۵ امتیاز از دونالد ترامپ باخت. بنابراین بایدن می‌تواند روز سه شنبه نامزدی باشد که این ایالت سنتا دموکرات را بار دیگر به سوی دموکرات‌ها بکشد.

حوزه‌های رای گیری ساعت هفت عصر بسته می‌شود.

پنسیلوانیا

پنسیلوانیا یکی از سه ایالت صنعتی آمریکاست که در انتخابات گذشته علیه هیلاری کلینتون شورید و به دونالد ترامپ رای داد، اما می‌تواند به پیروزی جو بایدن ختم شود. تردیدی نیست که این ایالت با ۲۰ رای کالج انتخاباتی می‌تواند بار دیگر تصمیم بگیرد کدام نامزد انتخاباتی راهی کاخ سفید خواهد شد. هرچه باشد در انتخابات سال ۲۰۱۶، آقای ترامپ تنها با ۷۲ صدم درصد از هیلاری کلینتون پیشی گرفت. 

نظرخواهی‌ها در این ایالت حاکی از آن است که اقای بایدن به دلیل شرکت فعالانه حومه نشینان این ایالت در دادن رای با ۵ امتیاز بر آقای ترامپ پیشی دارد اما آقای ترامپ به هواداران پروپا قرصش در روستاها متکی است.

حوزه‌های انتخاباتی در پنسیلوانیا در ساعت ۸ شب تعطیل می‌شوند.

کارولینای شمالی

این ایالت می‌تواند به دلیل سیستم  شمارش آرای سریع ترش شاخص نخستین نشانه‌هایی باشد که کدامیک از نامزدهای انتخاباتی به کاخ سفید راه خواهند یافت.

این ایالت که در آن هیلاری کلینتون با ۳.۶۶ امتیاز از دونالد ترامپ و باراک أوباما در سال ۲۰۱۲ با تنها دو امتیاز باخت،  دارای ۱۵ رای کالج انتخابات است. در انتخابات جاری آقای بایدن در نظرخواهی‌های کارولینای شمالی ۲ امتیاز از آقای ترامپ پیشی دارد که می‌تواند روز سه شنبه شانس بایدن را به دستیابی به کاخ سفید افزایش دهد.

حوزه‌های رای گیری در کارولینای شمالی ساعت هفت و نیم تعطیل می‌شود.

میشیگان

میشیگان ایالتی است که در انتخابات گذشته آقای ترامپ با کمترین آرا در آن بر کلینتون پیروز شد. میشیگان یکی از بزرگ‌ترین موارد یاس و نامیدی هیلاری کلینتون بود. کالج انتخاباتی این ایالت با ۱۶ رای به دلیل تعداد ۱۰۷۰۴ رای اضافه ترامپ بر کلینتون – یعنی ۰.۲۳ امتیاز به نفع دونالد ترامپ رای داد.

همانند پنسیلوانیا و ویسکانسین، دموکرات‌ها امیدوارند شرکت شهرنشینان در این ایالت نسبت به انتخابات گذشته بیشتر بوده و از دومین پیروزی ترامپ با حاشیه اختلاف اندک جلوگیری کند.

هرچند شهر «گرند رَپیدز» در میشیگان روز دوشنبه  میزبان آخرین کارزار انتخاباتی «عظمت را به آمریکا باز گردانیم» ترامپ بود، اما حملات آقای ترامپ به فرماندار این ایالت که دموکرات است از میزان محبوبیت او در میشیگان کاست. در حال حاضر جو بایدن با ۶ تا ۱۰ امتیاز از دونالد ترامپ پیشی دارد. 

حوزه‌های رای گیری در میشیگان ساعت ۸ عصر تعطیل می‌شوند.

فلوریدا

از عروج ناگهانی ایالت تگزاس به یک ایالت تصمیم گیرنده در سال ۲۰۲۰ گذشته، فلوریدا همچنان ارزشمندترین ایالت آمریکا برای نامزدهای انتخاباتی چه دموکرات و چه جمهوری‌خواه است. از شهرت فلوریدا به عنوان ایالتی غیرقابل پیش بینی که در سال ۲۰۰۰ تصمیم گرفت آرای انتخاباتی را بازخوانی کند گذشته، این ایالت دارای ۲۹رای کالج انتخابات است که از آن ایالتی مهم برای پیروزی می‌سازد.

فلوریدا بویژه برای آقای ترامپ که شانس بردش به این ایالت گره خورده مهم است هرچند نظرخواهی‌ها نشان می‌دهد جو بایدن در این ایالت اندکی از دونالد ترامپ جلوست. فلوریدا از ایالاتی است که می‌تواند در شب انتخابات تصویر روشن تری از نتیجه انتخابات بدهد.

حوزه‌های رای گیری در فلوریدا ساعت ۷ عصر تعطیل می‌شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ویسکانسین

ویسکانسن همراه با پنسیلوانیا و میشیگان چهار سال پیش راه دونالد ترامپ به کاخ سفید را هموار کرد. آقای ترامپ وسیکانسین را به عنوان آخرین مرحله در کارزارهای انتخاباتیش در روز دوشنبه برگزید.

اما ویسکانسین دارای بالاترین  موارد ابتلا به ویروس کروناست . اینکه آقای ترامپ ادعا می‌کند آمریکا در «حال رد کردن گردنه شیوع ویروس کرونا» است، بی تردید موجب آزردگی برخی از رای دهندگان شده است. در مجموع، با توجه به این که جو بایدن در نظرخواهی‌ها ۷ امتیاز از ترامپ جلوست، به نظر می‌رسد روند اوضاع در این ایالت علیه رئیس جمهور است.

حوزه‌های رای گیری در ویسکانسین ساعت ۸ شب تعطیل می‌شوند.

جورجیا

مشابه تگزاس و آریزونا، جورجیا می‌رود تبدیل به ایالتی شود که حاشیه محبوبیت میان دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در آن باریک است. فرض بر آن بود که جورجیا تا این مرحله به سوی دموکرات‌ها متمایل شده باشد اما همانند دیگر ایالات حزب جمهوری‌خواه موضع سرسختانه تری در مورد ثبت آراء اتخاذ کرده است. 

در مقابل، ستاد انتخاباتی بایدن بیش از گذشته روی جورجیا که در انتخابات میان دوره ای آن پیروز شدند، تمرکز کرده است. پیش از سه شنبه، روز انتخابات، جورجیا به تساوی میان طرفداران ترامپ و هواداران بایدن تقسیم شده بود. شانس آقای ترامپ برای انتخاب مجدد با از دست دادن ۱۶ رای کالج انتخاباتی جورجیا بشدت لطمه خواهد خورد. 

حوزه‌های انتخاباتی در جورجیا ساعت ۷ عصر تعطیل می‌شوند.

تگزاس

تگزاس می‌تواند برای جمهوری‌خواهان بدترین سناریوی شب انتخابات باشد. تگزاس یکی از مهم‌ترین ایالات برای جمهوری‌خواهان است که اکنون با گونه گونی بیشتر میان رای دهندگان جوانتر در انتخابات اخیر مراکز شهرنشین آن به دموکرات‌ها نزدیک تر شده است.

درسال ۲۰۲۰ تگزاس با ۳۸ رای کالج انتخاباتی می‌تواند یا به بایدن یا به ترامپ رای دهد. آقای ترامپ برای پیروزی نهایی در انتخابات سخت نیازمند نگاه داشتن تگزاس در کمپ جمهوری‌خواهان است. جالب توجه است که شهروندان تگزاس هم اکنون و پیش از فرا رسیدن روز انتخابات از حد نصاب آرای انتخابات سال ۲۰۱۶ گذشته اند.

حوزه‌های رای گیری در تگزاس درساعت ۷ بعدازظهر تعطیل می‌شوند.

مینه‌سوتا

این ایالت مرکزی دارای ۱۰ رای کالج انتخاباتی است که آقای ترامپ خواهان آن است. پرزیدنت ترامپ مینه‌سوتا را در انتخابات سال ۲۰۱۶ باکمترین تعداد آرا به دموکرات‌ها از دست داد. حال باید دید آیا پس از ریچارد نیکسون در سال ۱۹۷۲می‌تواند نخستین جمهوری‌خواهی باشد که در مینه‌سوتا پیروز خواهد شد یا نه.

مشابه دیگر ایالات، دموکرات‌ها تلاش کرده اند جوانترها و قشرهای گونه گون را تشویق به شرکت در انتخابات کنند. در مینه‌سوتا بود که به دنبال قتل جورج فلوید در روز «یاد بود» اعتراضات علیه تبعیض نژادی در تابستان آغاز شد. در مینه‌سوتا جو بایدن با ۱۰ امتیاز از دونالد ترامپ جلوست.

حوزه‌های رای گیری درمینه‌سوتا ساعت ۸ شب تعطیل می‌شوند.

نیوهمپشایر

نیوهمپشایر یک از ایالاتی است که آقای ترامپ می‌تواند از چنگ دموکرات‌ها در بیاورد. هیلاری کلینتون در انتخابات سال ۲۰۱۶ تنها با ۰.۴ درصد آراء بر ترامپ پیروز شد.

در حالی که نظرخواهی‌ها در نیوهمپشایر جو بایدن را با ۱۰ امتیاز پیشاپیش دونالد ترامپ قرار می‌دهد، اما آقای بایدن در این ایالت در انتخابات مقدماتی دموکرات‌ها برای نامزدی ریاست جمهوری در مقام پنجم قرار گرفت. نیوهمپشایر هم در میان ایالاتی است که نتیجه انتخابات را با سرعت بیشتری اعلام می‌کند. 

حوزه‌های رای گیری در نیوهمپشایر در ساعات مختلف تعطیل می‌شوند.

© The Independent