آن‌چه باید درباره سازوکار انتخابات ایالات متحده آمریکا بدانیم

در ایالات متحده رییس‌جمهور با رای مردم در سطح ملی انتخاب نمی‌شود

میلیون‌ها آمریکایی تاکنون رای زودهنگام خود را به صندوق انداخته‌اند- REUTERS/Jeenah Moon/File Photo

آیا دونالد ترامپ چهار سال دیگر در کاخ سفید خواهد بود و اگر این اتفاق نیفتد، این فرایند دقیقا به چه شکلی خواهد بود؟ این سؤال کم‌وبیش از سال ۲۰۱۷ و زمانی که رییس‌جمهور سوگند یاد کرد، مطرح بود و اکنون با جلو بودن مشخص جو بایدن در نظرسنجی‌های ملی و ایالت‌های مردد، پاسخ به زودی معلوم خواهد شد.  

آن چه در ذیل می‌آید، همه آن چیزی است که باید درباره انتخابات بدانید.  

انتخابات چه زمانی برگزار می‌شود؟ 

انتخابات هم‌اکنون در حال برگزاری است. میلیون‌ها آمریکایی تاکنون رای زودهنگام خود را به صندوق انداخته‌اند و در بسیاری از ایالت‌ها شمار افرادی که رای زودهنگام داده‌اند، رکورد شکسته است، چه افرادی که به پای صندوق‌های رای رفته‌اند و چه کسانی که رای پستی داده‌اند.  

رای پستی در بخش‌های زیادی از کشور عادی است، برخی از ایالات‌ها فقط از این روش استفاده می‌کنند اما این روش در بسیاری از ایالت‌های دیگر به دلیل خطرهای احتمالی ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا در هنگام رای حضوری، در دسترس مردم قرار داده شده است.  

آقای ترامپ و بسیاری دیگر از متحدانش برای ماه‌ها اصرار داشتند که رای پستی، خطر دخل و تصرف و تقلب را به شدت بالا می‌برد و این روش مورد حمایت دموکرات‌ها است برای دزدیدن آرای انتخاباتی. هیچ مدرکی مبنی بر این امر وجود ندارد اما رییس‌جمهور - که خودش به روش پستی رای می‌دهد- ادعاهای اشتباه خود را درباره تقلب گسترده در آرا ادامه داده است.  

امسال کدام یک از ایالت‌ها بیشترین اهمیت را دارند؟ 

امسال میدان نبرد در سرتاسر کشور به شکل چشمگیری گسترده است. آقای ترامپ در سال ۲۰۱۶ با مجموع ۱۰۷ هزار رای در پنسیلوانیا، میشیگان و ویسکانسین پیروز شد و به این ترتیب سه جبهه مشخص برای جنگ را به آقای بایدن داد. اگر او بتواند ایالت‌هایی را که خانم کلینتون در آن‌ها برنده شده بود از آن خود کند، تغییر رای این سه ایالت برای پیروزی‌اش کافی خواهد بود.  

با این حال، ایالت‌های بیشتر و بیشتری که از نظر سنتی جزو مرددها بوده‌اند و در دور قبل به ترامپ رای دادند، به نظر می‌رسد که بیشتر همسو با دموکرات‌ها هستند، از جمله فلوریدا و کارولینای شمالی که شمار آرای الکترال بالایی دارند.  

نگران‌کننده‌تر برای آقای ترامپ این است که، چندین پایگاه عمده جمهوری‌خواهان، اکنون در چشم‌انداز آقای بایدن قرار گرفته است: او (بایدن) در نظرسنجی‌های آریزونا، جورجیا و حتی تگزاس در جایگاه برابر و یا جلوتر از ترامپ قرار دارد. پیروزی در هر یک از این ایالت‌ها حتی تغییر رادیکال‌تر نقشه در مقایسه با پیروزی آقای ترامپ در سال ۲۰۱۶ است.  

در طرف جمهوری‌خواهان، امید بر این بود که آقای ترامپ بتواند رای ایالت‌های مردد بزرگ‌تر و در عین حال شمار بیشتری از ایالت‌های دیگر را کسب کند- از جمله مینه‌سوتا، نیوهمپشایر و نوادا- تا شکست‌های احتمالی را جبران کند. اما نظرسنجی در این ایالت‌ها نشان می‌دهد که آن‌ها در حال دور شدن از آقای ترامپ هستند.  

کارکرد کالج الکترال چیست؟ 

در ایالات متحده رییس‌جمهور با رای مردم در سطح ملی انتخاب نمی‌شود. بلکه، هر ایالت شمار مشخصی «گزیننده» به کالج الکترال می‌فرستد، سازمانی که پس از رای‌گیری برای اعلام نتایج نهایی ملاقات می‌کند. در مجموع ۵۳۸ رای الکترال وجود دارد؛ ۵۳۵ در ایالت‌ها و سه تا متعلق به واشینگتن، پایتخت ایالات متحده.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بیشتر ایالت‌ها آرای الکترال خود را به برنده رای مردمی خود اختصاص می‌دهند، غیر از نبراسکا و مین، که دو رای الکترال را به برنده ایالت می‌دهند و یک رای را به برنده حوزه انتخابی او اختصاص می‌دهند (در ۲۰۱۶، هیلاری کلینتون سه رای از آرای کلی ایالت مین و اولین حوزه آن کسب کرد و دونالد ترامپ رای الکترال حوزه دوم را به دست آورد).  

همین روش محاسبه بود که باعث شد خانم کلینتون علی‌رغم کسب اکثریت آرای انتخاباتی با تفاوت حدود سه میلیون رای، در انتخابات شکست بخورد. خانم کلینتون با وجود تفاوت فاحش آرا در ایالت‌هایی که در آن‌ها پیروز شد، در چندین ایالت مهم با حاشیه بسیار اندک در مقابل آقای ترامپ باخت و از نظر آرای الکترال شکست سختی خورد.  

در شب انتخابات چه اتفاقی می‌افتد؟ 

آقای ترامپ اصرار دارد که مردم آمریکا «شایستگی این را دارند» که در شب انتخابات مطلع شوند که چه کسی برنده شده است، زمانی که شبکه‌های تلویزیونی و خبرگزاری‌ها به شکل سنتی «اعلام می‌کنند» که چه کسی در هر یک از ایالت‌ها پیروز شده است و مجموع کلی کالج‌های انتخاباتی را محاسبه و در موردشان اطلاع‌رسانی می‌کنند.  

با وجود این، مساله رای پستی در انتخابات امسال احتمال این را که اعلام نتیجه و این که کدام نامزد پیروز شده است، چند روز - یا بیشتر- طول بکشد افزایش داده است، البته بسته به این که مردم ایالت‌ها تصمیم گرفته باشند از چه روشی بیشتر برای رای دادن استفاده کنند.  

چندین ایالت مهم نه تنها رای پستی را تمدید کردند، بلکه مهلت تحویل آرای پستی را هم تمدید کردند. دیوان عالی ایالات متحده حکم داد که پنسیلوانیا، با توجه به این که آرای پستی در تاریخ سوم نوامبر یا زودتر مهر خورده باشند، می‌تواند آن‌ها را تا سه روز پس از روز انتخابات شمارش کند- به این معنی که اگر ایالت کی‌ستون (نام دیگر پنسیلوانیا) مانند انتخابات قبلی در سال ۲۰۱۶ سرنوشت‌ساز باشد، این فرایند ممکن است بیشتر از معمول به درازا بکشد.  

اگر ترامپ بازنده شود و حاضر به ترک نباشد چه اتفاقی می‌افتد؟ 

برخی این طور پیش‌بینی کرده‌اند که آقای ترامپ ممکن است در انتخابات بازنده شود اما از ترک سمت ریاست جمهوری خودداری کند. خود او نگفته که چنین کاری خواهد کرد، اما نگرانی‌هایی وجود دارد از این که هدف از انتقادهای او از آرای پستی، هموار کردن راه برای اعتراض و حتی رد یک‌سره نتیجه انتخابات باشد.  

فرض کنیم که او نتواند جلوی تصویب نتایج انتخابات را بگیرد و آقای بایدن به عنوان رییس‌جمهور منتخب اعلام شود، طبق متمم بیستم قانون اساسی ایالات متحده، دوره ریاست جمهوری آقای ترامپ رسما در ظهر روز سوگند ریاست جمهوری در ۲۰ ژانویه ۲۰۲۱ پایان می‌یابد.  

در شرایط عادی، این در حیطه اختیارات آقای ترامپ نیست که به شکل یک‌جانبه نتایج را رد کند. بسته به چالش‌های حقوقی که او و متحدانش ایجاد کرده‌اند، تصمیم درباره پیش‌روی در چنین امری، با مسؤولان ایالتی و فدرال و همچنین قوه قضائیه است.  

آقای بایدن در پاسخ به سؤالی درباره این که اگر آقای ترامپ حاضر به ترک کاخ سفید نباشد چه اتفاقی می‌افتد، پیش‌بینی کرد که ارتش «با حضور چشمگیر، او را به خارج از کاخ سفید مشایعت خواهد کرد.»  

با همه این‌ها هنوز نگرانی‌هایی وجود دارد از این که آقای ترامپ از سازوکارهای دولت برای تلاش در ماندن بر قدرت استفاده کند، حال چه از طریق تلاش برای تصویب قوانین جدید و چه از طریق اعلام شرایط اضطراری. چنین سناریوهایی یا بی‌سابقه‌اند و یا سابقه اندکی دارند.  

برگه‌های رای حاوی چه نکات دیگری است؟ 

غیر از ریاست جمهوری، کرسی‌های مجلس نمایندگان و ۳۵ کرسی در سنا. همچنین ۱۱ فرماندار و کرسی‌های فراوان در دستگاه قضایی ایالتی.  

دموکرات‌ها در حال حاضر اکثریت مجلس نمایندگان را در دست دارند و امید بالایی برای گرفتن اکثریت سنا را دارند- احتمالا با اکثریت مناسب. از جمله جمهوری‌خواهانی که دموکرات‌ها امیدوارند شکستشان دهند، سناتورهای قدیمی مانند لیندزی گراهام، سناتور کارولینای جنوبی، و سوران کالینز از ایالت مین هستند.  

اگر دموکرات‌ها در مجلس، سنا و ریاست جمهوری پیروز شوند، شانس بالایی برای فعال کردن برنامه سیاست‌گذاری به شدت جاه‌طلبانه‌ای خواهند داشت. و اگر با حفظ کنگره، کاخ سفید را به آقای ترامپ ببازند، دست‌ کم خواهند توانست از سیاست‌گذاری‌ها و نامزدهای دولت که به نظرشان فراتر از حد مجاز هستند، ممانعت کنند.  

فراتر از نامزدها، بسیاری از ایالت‌ها و شهرها در روی برگه‌های رای همچنین به طرح‌ها و ابتکارها برای تغییر سیاست‌گذاری‌های محلی رای می‌دهند. شدیدترین این رقابت‌ها درباره «پیشنهاد ۲۲» در کالیفرنیا است، تمهیدی که  اوبر، لیفت و دیگر خدمات را از قانون کاری خاصی معاف و کلیه کارکنان آن‌ها را کارمند تلقی می‌کند و تمامی حقوق کار را برایشان در نظر می‌گیرد. 

© The Independent

بیشتر از جهان