تظاهرات جمهوری خواهان اسپانیا برای پیگرد قانونی پادشاه پیشین

خوان کارلوس پادشاه پیشین اسپانیا از شش سال پیش در امارات زندگی می کند

معترضان، خوان کارلوس را به فساد مالی و تقلب در انتخابات متهم کرده اند - Josep LAGO / AFP

تظاهرات کنندگان در ۲۴ شهراسپانیا روز یکشنبه گرد هم آمدند و خواستار پیگرد قانونی «خوان کارلوس» پادشاه پیشین اسپانیا شدند که این کشور را در ماه اوت در میانه جنجالی سیاسی ترک کرد.

معترضان با دردست داشن پرچم های قرمز، بنفش و زرد جمهوری خواه، برعلیه خوان کارلوس اعتراض کردند که به دلیل سابقه فساد مالی از پولشویی گرفته تا فرار مالیاتی مجرم شناخته شده است.

این پادشاه سابق ۸۲ ساله در سال ۲۰۱۴ سلطنت را ترک کرد و از زمان ترک اسپانیا تا کنون در کشور امارات متحده عربی زندگی می کند تا از ایجاد شرمساری بیشتر برای پسرش، شاه فیلیپ ششم جلوگیری کند.

خوان موریلو، ۷۴ ساله و یک معلم بازنشسته در اعتراضات، به رویترز گفت: «ما اینجا هستیم تا خواستار پیگرد قانونی پادشاه فاسد سابق شویم و جمهوری را مطالبه کنیم.»

خوان کارلوس رسما تحت تعقیب نیست اما به اتهام فساد مالی مرتبط با قرارداد قطار پرسرعت ۶.۸ میلیارد یورویی (۶.۱ میلیارد پوندی) عربستان سعودی که به برنده شدن شرکت های اسپانیایی ختم شد، در سوییس و اسپانیا مورد تحقیق و تفحص است.

دادستان عالی دادگاه اسپانیا مشغول بررسی این موضوع است که آیا بررسی فساد مالی مربوط به  قرارداد قطار که خوان کارلوس را رسما درگیر می کند، تمدید کند یا خیر.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پادشاه سابق درباره این اتهامات به صورت علنی اظهار نظر نکرده است، اما خاویر سانچز وکیلش گفت که در صورت لزوم وی در اختیار دادستان است.

در پی رسوایی های سلطنتی،‌ دوشنبه گذشته شبکه (پلتفرم) چپ گرای رسانه های مستقل یک نظر سنجی را منتشر کرد که نشان داد ترجیح ۹۰.۹ درصد اسپانیایی ها، تشکیل جمهوری در این کشور است.

در عین حال ۳۴.۹ درصد گفتند که از خاندان سلطنتی حمایت می کنند و ۲۴.۲ درصد هم گفتند که نمی دانند.

در ماه اوت روزنامه حامی سلطنت به نام «ای بی سی» یک نظر سنجی را منتشر کرد که نشان داد ۳۳.۵ درصد افراد طرفدار جمهوری هستند در حالی که ۶ درصد آنها نمی دانند و ۴.۱ درصد آنها نیز ممتنع بوده اند.

در اوایل ماه جاری هزاران تن از تظاهرات کنندگان در بارسلونا، به دیدار پادشاه فیلیپ و نخست وزیر«پدرو سانچز» که در بحبوبه ادامه کشمش ها بین منطقه نا آرام و مقامات ملی انجام شد، اعتراض کردند.

گروه های کوچکی از معترضان برای سوزاندن عکس های پادشاه دور هم جمع شدند. اعضای جنبش جدایی طالب کاتالونیا، که تقریبا نیمی از جمعیت ۷.۵ میلیون نفری این منطقه از آنها حمایت می کنند،‌ خواستار تشکیل جمهوری دراین گوشه شمال شرقی اسپانیا هستند.

این اعتراضات کمتر از دوهفته پس از این که دادگاه عالی اسپانیا «کوییم تورا» رئیس منطقه  کاتالونیا را، به دلیل نقض قوانین انتخابات، برای تصدی مقام نامناسب اعلام کرده و از مقامش  برکنار کرده بود، شکل گرفت.

طی چند سال گذشته توفانی از اظهارات به سمت خوان کارلوس سرازیر شده است که عواقب  بسیار سنگینی برای ثبات این سلطنت شکننده و محبوبیت این پادشاه سابق(که پس از مرگ ژنرال  فرانکو در سال ۱۹۷۵ دموکراسی را بازگرداند) به همراه داشته است.

پادشاه فیلیپ در ماه مارس در حالی که از ارث خود صرف نظر می کرد، حقوق سالیانه پدر خود را قطع کرد. این تصمیم به دنبال گزارشاتی گرفته شد که نشان می داد خوان کارلوس در انتظار میلیون ها یورویی بوده که از طریق وجوه پنهانی خارج از کشور و مرتبط با عربستان سعودی دریافت می شد.

© The Independent