انتخابات گره بن‌بست سیاسی اسپانیا را باز نکرد

راست‌های افراطی توانستند تعداد نمایندگان خود در پارلمان را دو برابر کنند

سانتیاگو آباسکال رهبر وکس در مادرید ۱۰ نوامبر ۲۰۱۹/OSCAR DEL POZO / AFP

سوسیالیست‌های حاکم در اسپانیا در انتخابات عمومی یک‌شنبه بزرگ‌ترین سهم از رأی‌های را به دست آوردند، اما این کرسی‌ها برای تشکیل دولت کافی نیست. این در حالی است که حزب راست افراطی با پیشرفتی خیره‌کننده به سومین نیروی مجلس ملی اسپانیا بدل شد.

رأی‌دهندگان خسته برای چهارمین بار طی چهار سال گذشته پای صندوق ‌رفتند، اما هیچ کدام از احزاب چپ و راست نتوانستند در مجموع آن قدر کرسی به دست آورند که در بن‌بست سیاسی گریبان‌گیر این کشور از سال ۲۰۱۵ تاکنون گشایشی پدید آورند.

بر اساس ۹۹ درصد آرای اخذ شده، دولت چپ میانه حاکم توانست ۲۸.۱ درصد آرا را به دست آورد ولی با از دست دادن سه کرسی و سقوط از ۱۲۳ کرسی به ۱۲۰ کرسی در کسب ۱۷۶ کرسی لازم برای کسب اکثریت در مجلس ۳۵۰ نفره اسپانیا کم آورد.

حزب راست افراطی وکس که شش ماه قبل با به دست آوردن ۲۴ کرسی در انتخابات بی‌نتیجه ماه آوریل در عرصه ملی مطرح شده بود، توانست شمار نمایندگان خود در مجلس را با کسب ۵۲ کرسی بیش از دو برابر کند.

سانتیاگو آباسکال رهبر وکس در مادرید و در میان جمعی که شادی‌کنان به استقبال وی آمده بودند، گفت خواست او پدید آوردن یک «گزینه میهن‌پرست» بود.

بحران جدایی‌خواهی در کاتالونیا نیز سبب شد تا حمایت از بُکس در آستانه انتخابات افزایش یابد.

ماه پیش بعد از آن که برای ۹ رهبر جدایی‌‌طلب به جرم تحریک به شورش حکم‌های زندان تا ۱۳ سال صادر کردند، خشونت‌های خیابانی و اعتراضات انبوهی درگرفت که سه هفته به طول انجامید.

جریان اصلی محافظه‌کاران به نام حزب خلق(پی‌پی) که در آخرین انتخابات دچار کاهش چشم‌گیر آرا شده بود و توانسته بود فقط ۶۶ کرسی به دست آورد، جهش چشم‌گیری در کسب آرا داشت و ۸۷ کرسی به دست آورد.

وکس و پی‌پی در واقع از افول حزب لیبرال سیودادانوس(شهروندان) سود بردند که فقط ۱۰ کرسی به دست آورد . این نتیجه در قیاس با انتخابات قبلی که با کسب ۵۷ کرسی سوم شده بودند افت چشم‌گیری است.

حزب سیودادانوس بعد از انتخابات قبلی ائتلاف با سوسیالیست‌ها را در ابتدا رد کرد، اما سپس به نظر می‌آمد که دارد امکان ائتلاف را سبک ‌سنگین می‌کند در نتیجه ظن رای‌دهندگان را برانگیخت که مبادا از مسیر خود منحرف شده باشد.

پدرو سنچز در مادرید ۱۰ نوامبر ۲۰۱۹

 

سوسیالیست‌ها بیش‌ترین بخت برای کسب مجدد قدرت را دارند ولی باید با حزب چپ افراطی یونیدوس پودموس(می‌توانیم متحد شویم) که شمار نمایندگان‌اش از ۴۲ به ۳۵ کاهش یافت، حزب چپ‌گرای جدید ماس پاییس(سرزمین برتر)، احزاب منطقه‌ای کوچک‌تر و احزاب جدایی‌خواه چپ جمهوری‌خواه کاتالان(ERC) و با هم برای کاتالونیا(JxCat) ائتلاف شکننده‌ای تشکیل دهد.

چنین ائتلافی می‌تواند مخاطره‌آمیز باشد زیرا احزاب جدایی‌خواه بودند که در ماه فوریه با پشتیبانی نکردن از بودجه دولت سوسیالیست باعث برگزاری انتخابات قبلی شدند.

این در حالی است که پابلو ایگلسیاس رهبر حزب «می‌توانیم متحد شویم» به طور ضمنی گفته است که حزب وی حاضر است برای تشکیل دولت به پدرو سنچز، نخست وزیر سوسیالیست اسپانیا کمک کند.

آقای سانچز نیز گفته است که از روز دوشنبه با رهبران سایر احزاب در تماس است تا بن‌بست سیاسی در این کشور را از بین ببرد و اظهار امیدواری کرد که بتواند دولتی «مترقی» و با ثبات تشکیل دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایگلسیاس هنگامی که رأی خود را به صندوق می‌انداخت گفت: به حزب سوسیالیست پیشنهاد کمک خواهیم داد. به نظر ما با تلفیق شجاعت حزب «می‌توانیم متحد شویم» و تجربه حزب سوسیالیست می‌توانیم کشورمان را به مرجعی برای خط‌مشی‌های اجتماعی تبدیل کنیم.

این در حالی است که کوشش برای تشکیل ائتلاف چپ‌گرا بین دو حزب مذکور در ماه ژوییه به شکست انجامید.

افزایش حمایت از حزب وکس را می‌توان اعتراض رأی‌دهندگان به ناکامی دولت سوسیالیست در حل و‌فصل شورش چندهفته‌ای در کاتالونیا نیز تعبیر کرد.

خوان گویتیسولو ۲۷ ساله که اقتصاددانی اهل مالاگا است می‌گوید: من همیشه به حزب محافظه‌کار سنتی پی‌پی رأی داده‌ام، اما این بار به وکس رأی دادم. این که دولت نتوانسته رویدادهای کاتالونیا را فروبنشاند، خسته‌ام کرده است. انگار می‌ترسند.

اما در کاتالونیا هم کسانی از زندانی شدن رهبران جدایی‌‌طلب عصبانی شده‌اند و از احزاب جدایی‌خواه حمایت کردند.

دولورس لوپز ۵۳ که مهندس نرم‌افزاری اهل بارسلون است می‌گوید: هوادار استقلال نیستم اما این بار به حزب جمهوری‌خواه کاتالان رأی دادم. حکم‌های حبس شرم‌آور بود.

پابلو سیمون کارشناس سیاسی از دانشگاه کارلوس سوم مادرید هم می‌گوید: احتمالاً فقط دو گزینه برای تشکیل دولت وجود دارد: یا سوسیالیست‌ها با کمک احزاب کوچک‌تر و احزاب جدایی‌خواه با حزب پودموس متحد شوند یا آن که احزاب راست‌گرا رأی ممتنع بدهند تا سوسیالیست‌ها بتوانند دولت اقلیت تشکیل دهند.

او گفت، اگر هیچ معامله‌ای برای پایان دادن به بن‌بست شکل نگیرد ممکن است انتخابات دیگری بعد از عید سال نو در اسپانیا برگزار شود.

حدود ۳۷ میلیون نفر از جمعیت اسپانیا واجد شرایط رای دادن بودند،‌ اما تا ساعت ۶ بعد از ظهر روز رأی‌گیری فقط ۵۶.۸ درصد واجدین شرایط رأی‌های خود را در صندوق انداخته بودند در حالی که در انتخابات گذشته و در همین زمان این شاخص ۶۰.۷ درصد بود.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

www.independent.co.uk/news/world/europe/spain

© The Independent