واکنش تهران به اصابت راکت‌های متعدد به خاک ایران

از روز نخست درگیری بین ارمنستان و آذربایجان، بیش از ۵۰ راکت به روستاهای مرزی ایران اصابت کرده است

برخورد راکت به یک منزل مسکونی در روستای قلی‌بیگلو در مناطق مرزی ایران، باعث مصدوم شدن یک نفر شده است - عکس از ایسنا

در پی اصابت چند راکت به خاک ایران، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی اعلام کرد که در صورت تکرار این ماجرا، ایران واکنش نشان می‌دهد.

سعید خطیب‌زاده در این باره گفت که چندین راکت جنگی روز گذشته به مناطق مرزی و روستاهای ایران برخورد کرده که این موضوع به‌هیچ‌وجه از سوی ایران قابل‌قبول نیست. او افزود که قرار نیست ایران نسبت به اصابت راکت‌ها واکنش متقابل نشان دهد، اما حفظ امنیت و آرامش مناطق مرزی خط قرمز ما است.

روز گذشته به دنبال ادامه درگیری‌های نظامی بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان، از ساعت ۱۱ صبح تا چهار بعدازظهر پنجشنبه ۲۴ مهر، دست‌کم ۱۰ راکت به روستاهای شهرستان خدا آفرین برخورد کرده است.

علی امیری راد فرماندار این شهرستان در گفتگو با ایسنا اظهار کرد: «موشک‌ها به روستاهای کدخدالو و قلی‌بیگلو در شهرستان خدا آفرین اصابت کرده و باعث ویران شدن یک منزل مسکونی در روستای قلی‌بیگلو و مصدوم شدن یک نفر براثر خرابی به بار آمده، شد.» او تأکید کرد که فرد آسیب‌دیده براثر خرابی‌های ایجاد شده مصدوم شده و دلیل آن اصابت مستقیم موشک نبوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این موضوع نخستین‌بار نیست که رخ می‌دهد. از آغاز درگیری‌های قره‌باغ تا امروز نزدیک به ۵۰ راکت به مناطق مرزی ایران در شهرستان خدا آفرین، برخورد کرده است. در آن زمان مقامات هر دو کشور آذربایجان و ارمنستان از ایران بابت این موضوع عذرخواهی کردند و برخورد راکت را موضوعی سهوی عنوان کردند. همچنین هر دو طرف تعهد دادند که از تکرار ماجرا جلوگیری کنند.

بااین‌حال به نظر می‌رسد که باتوجه‌به هم‌مرز بودن دو طرف درگیری با ایران، احتمال برخورد راکت و گلوله به خاک ایران همچنان وجود داشته باشد.

مناقشه میان ارمنستان و آذربایجان از سال ۱۹۸۸ و بر سر مالکیت یا خودمختاری منطقه قره‌باغ آغاز شده است. آذربایجان با استناد به چهار قطعنامه سازمان ملل، منطقه قره‌باغ را بخشی از خاک خود می‌داند. اما ارمنستان با ارائه شواهد تاریخی و تأکید بر اکثریت ارمنی ساکن قره‌باغ، این منطقه را خودمختار می‌شمارد. تلاش‌های بین‌المللی از آن زمان تا امروز برای حل مشکل وجود دارد. بااین‌حال هنوز دو طرف به صلح پایدار دست نیافته‌اند.

مشاور امور بین‌الملل رهبر جمهوری اسلامی و چند تن از نمایندگان او در استان‌های ترک‌نشین ایران، از آذربایجان حمایت کردند. اگرچه موضع رسمی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی تا اینجا بی‌طرفی بوده است.