جلسات بررسی صلاحیت نامزد ترامپ برای دیوان عالی به پایان رسید

جمهوری‌خواهان اکثریت سنا و تعداد رای کافی برای تایید خانم بارت را در اختیار دارند

قاضی بَرِت از پاسخ دادن به بیشتر پرسش های دموکرات ها طفره رفت  POOL / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / GETTY IMAGES VIA AFP

روز چهارشنبه، سومین و آخرین جلسه استماعیه کمیسیون قضایی مجلس سنای آمریکا برای بررسی صلاحیت قاضی ایمی کُنی بَرِت، نامزد دونالد ترامپ برای کرسی دیوان عالی کشور، پس از هفت ساعت پرسش‌های سناتورها و پاسخ‌های خانم بَرِت، به پایان رسید. سناتور لیندزی گراهام، رئیس جمهوری‌خواه کمیسیون قضایی سنا، در پایان جلسات، با سخنانی در ستایش قاضی بَرِت ختم جلسات را اعلام کرد. انتظار می رود رای گیری یک هفته دیگر و در روز۲۲ اکتبر انجام شود.

در پایان این جلسات، خانم بَرِت جمعا ۱۹ ساعت به پرسش‌ها پاسخ داده بود. در طول این ۱۹ ساعت، او پرسش‌های مربوط به مسائلی را که دموکرات‌ها نگرانش هستند، بی‌پاسخ گذاشت یا پاسخ‌هایی کلی و ناروشن به آنها داد، از جمله در باره حق ازدواج همجنس‌گرایان که در سال ۲۰۱۵ از تصویب دیوان عالی گذشت.

خانم بَرِت از محافظه‌کاران شناخته شده و متعصبی مذهبی است. دموکرات‌ها بیم دارند که او در صورت انتصاب به دیوان عالی، بی‌درنگ دست به کار لغو قانون بیمه درمانی همگانی مصوب دوران باراک اوباما، و نیز حق سقط جنین زنان شود. خانم بَرِت از دادن پاسخ مستقیم به این پرسش‌ها هم طفره رفت و گفت که در بررسی موارد حقوقی، گرایش‌های شخصی خودش را دخالت نخواهد داد.

اگر خانم بَرِت ۴۸ ساله رای مثبت سنا را بگیرد، جایگزین قاضی لیبرال، روت بیدر گینزبرگ خواهد شد که ماه پیش درگذشت. در این صورت، محافظه‌کاران متمایل به حزب جمهوری‌خواه، دردیوان عالی اکثریت مطلق خواهند داشت. نگرانی دیگر دموکراتها این است که آقای ترامپ در صورت شکست در انتخابات سوم نوامبر، نتیجه را نپذیرد و کار را به دیوان عالی بکشاند. 

کمتر از سه هفته به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، معرفی خانم بَرِت بدل به جنجالی سیاسی در آمریکا شده‌است. دموکرات‌ها می‌گویند تلاش رقبای جمهوریخواهشان بر این است که خانم بَرِت پیش از روز سوم نوامبر (سیزدهم آبان) تایید شود. جمهوری‌خواهان اکثریت سنا و تعداد رای کافی برای تایید خانم بَرِت را در اختیار دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از دید دموکرات‌ها، کرسی خالی دیوان عالی را باید رئیس جمهوری بعدی آمریکا با شخص مورد اعتماد خودش پر کند. خانم بَرِت در حال حاضر قاضی شعبه هفت دادگاه استیناف ایالات متحده است.

هنوز روشن نیست که همه‌گیری ویروس کرونا در آمریکا چه تاثیری بر این جلسات خواهد داشت. دو عضو هیئت رئیسه، یعنی سناتورها مایک لی و تام تیلیس، مبتلا به کرونا شده‌اند.

دموکرات‌ها به رهبری سناتور پاتریک لیهی، خواهان تعویق استماعیه شده‌اند «تا تضمین شود که سلامت و ایمنی سناتورها، کارکنان سنا و خود قاضی بَرِت و خانواده‌اش به خطر نمی‌افتد.»

ولی سناتور لیندزی گراهام، رئیس جمهوری‌خواه کمیسیون قضایی سنا، مصمم به ادامه جلسات است و در توییت نوشته است: «هر سناتوری که بخواهد، مجاز است به صورت مجازی در جلسه شرکت کند.»

اما برای رای‌گیری نهایی در باره نامزدی خانم بَرِت سناتورها باید شخصا حضور داشته باشند. انتظار می‌رود کمیسیون قضایی و در پی آن کل مجلس سنا، روز ۲۲ اکتبر، یک هفته پیش از انتخابات، رای بدهد.