روث بِیدر گینزبرگ، یک عضو لیبرال دیوان عالی آمریکا، درگذشت

اکنون چیزی که لیبرال‌ها و دموکرات‌های آمریکا از آن وحشت داشتند صورت واقعیت به خود گرفته است

Tom Brenner/Getty Images/AFP

روث بیدر گینزبرگ، از قضات لیبرال دیوان عالی آمریکا و مدافع حقوق زنان، روز جمعه بر اثر ابتلا به سرطان در ۸۷ سالگی درگذشت.

خانم بیدر گینزبرگ دومین زنی بود که به این مقام رسید و به‌ویژه در سال‌های اخیر، به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، به نمادی فرهنگی برای نسل جوان در آمریکا تبدیل شده بود.

روث بیدر گینزبرگ همواره از مدافعان حقوق زنان در آمریکا به شمار می‌رفت.

با مرگ او به عنوان یکی از چهار قاضی پیشرو و لیبرال در دیوان عالی آمریکا اکنون چیزی که لیبرال‌ها و دموکرات‌ها در این کشور از آن وحشت داشتند صورت واقعیت به خود گرفته است.

لیبرال‌ها که اکنون در اقلیت هستند نگران آن بودند که در صورت مرگ یا بازنشستگی خانم گینزبرگ قبل از پایان ریاست جمهوری دونالد ترامپ، یک قاضی محافظه‌کار جایگزین او شود و در نتیجه سرنوشت تصمیمات کلیدی دیوان عالی (تصمیماتی چون پرونده «رو در برابر وِید»‌ که منجر به قانونی شدن سقط جنین در آمریکا شد) در هاله‌ای از ابهام قرار گیرد.  

حال دونالد ترامپ در مقام رئیس جمهوری این فرصت را دارد که با انتخاب جانشینی برای او ترکیب دیوان عالی را ۶ به ۳ به نفع محافظه‌کاران در ایالات متحده تغییر دهد.

ترامپ در نزدیک به چهار سالی که در کاخ سفید بوده این فرصت را داشته است که دو عضو دیوان عالی را انتخاب کند: نیل گورسِج و برت کاوانا.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت جمهوری‌خواه در سنای آمریکا، تنها ساعاتی پس از مرگ گینزبرگ در بیانیه خود اعلام کرد که سنا به گزینه پیشنهادی ترامپ برای جانشینی او رای خواهد داد.

این در حالی است که به گفته منتقدان رئیس جمهوری نمی‌تواند در سال انتخابات و به‌ویژه چند هفته مانده به انتخابات برای دیوان عالی عضو انتخاب کند.  

قاضی گینزبرگ در سال ۱۹۹۳ از سوی بیل کلینتون برای نشستن بر یکی از کرسی‌های شورای عالی قضایی آمریکا معرفی شد. او پس از ساندرا دی‌آکونر دومین قاضی زن در تاریخ دیوان عالی این کشور است. 

روث بیدر گینزبرگ در سال ۱۹۳۳ در بروکلین نیویورک به دنیا آمده بود.

بیشتر از جهان