گارد مسلح، هلیکوپتر و جرثقیل، برای جابه‌جایی ۲۰۰ تُن طلای ناب

بانک مرکزی هلند چگونه محل «قلک عالی» خود را تغییر داد؟

ذخائر طلایی که از خزانه بانک مرکزی منتقل شد، تنها یک نُهم مجموع ذخائر این بانک در جهان است-PIXABAY

چگونه می‌توان ۱۴ هزار شمش طلا و هزار جعبه سکه طلا را از نقطه‌ای به نقطه دیگر شهری منتقل کرد، بدون آن که در میان راه چیزی از آن را از دست داد؟ ممکن است به مثابه یک شوخی یا سناریو به نظر بیاید اما چالشی بسیار جدی برای بانک مرکزی هلند در آمستردام بود که باید حدود ۲۰۰ تُن طلا را به ارزش ۱۰ میلیارد یورو به یک خزانه جدید در خارج از شهر منتقل می‌کرد.  

نتیجه این چالش عملیاتی دقیق و حفاظتی با حضور افراد ارتش، پلیس موتورسوار و هلی‌کوپترهایی بود که از آسمان حرکت این کاروان را دنبال می‌کردند. حدود ۲۲ ساعت طول کشید که کاروان حامل این محموله قیمتی در ساعات نیمه شب با سرعت کم این فاصله ۲۰ کیلومتری را در طول آخر هفته طی کند.  

محموله طلا از مقر خزانه بانک مرکزی هلند (دی ان بی) در مرکز آمستردام به شهر «هارلم» در نزدیکی پایتخت منتقل شد. پس از تکمیل این عملیات پلیس نظامی سلطنتی هلند در یک بیانیه گفت این محموله که حاوی مقادیری اسکناس به ارزش ۴.۵ میلیارد یورو نیز بوده «بدون گرفتاری و در شرایط ایمن» تحویل داده شد.  

بانک مرکزی از این عملیات یک ویدیوی سریع به سبک فیلم‌های «گای ریچی» منتشر کرد که  ماموران امنیتی ماسک به صورت، ملبس به جلیقه ضدگلوله، کامیون‌های مجهز به جرثقیل، هلی‌کوپترهای در حال پرواز و درهای ضخیم گاوصندوق‌ها را با قفل‌های دوار سنگین نشان می‌دهد.   

بانک مرکزی هلند می‌گوید می‌بایست ذخیره طلایش را به جای دیگری منتقل می‌کرد زیرا اقدامات امنیتی و حفاظتی مرتبط با  خزانه در مقر بانک در آمستردام به گونه‌ای فزاینده با رفت و آمد معمول کارمندان و مشتریان در تناقض بود. قرار است این محموله بار دیگر در سال ۲۰۲۳ به یک مرکز متعلق به وزارت دفاع هلند موسوم به «کَمپ نیو آمستردام» که در «زایست» در ۵۵ کیلومتری جنوب پایتخت ایجاد خواهد شد، منتقل شود.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 بانک مرکزی ذخائر طلا را یک «قلک عالی» و «لنگر اعتماد برای نظام مالی» توصیف کرده است. بانک مرکزی می‌گوید اگر نظام مالی هلند همانند آن چه در بحران مالی سال ۲۰۰۸ شاهد آن بودیم سقوط کند، می‌توان از ذخائر طلا برای بازسازی آن استفاده کرد. بانک می‌افزاید: «یک شمش طلا همواره ارزش خود را حفظ می‌کند، چه بحرانی در کار باشد چه نباشد. طلا موجد حس امنیت است. بنابراین ذخائر طلای یک بانک مرکزی به عنوان نماد استحکام تلقی می‌شود.»  

ذخائر طلایی که از خزانه بانک مرکزی منتقل شد، تنها یک نُهم مجموع ذخائر این بانک در جهان است. باقی آن در بانک‌های مرکزی آمریکا (فدرال رزرو)، بانک مرکزی انگلستان (بخشی از بریتانیا) و بانک کانادا در ایالت اوتاوا نگاهداری می‌شود.  

هلند با حدود ۶۱۲.۵ کیلوگرم طلا دارای نهمین جایگاه بزرگ‌ترین ذخائر ملی این فلز قیمتی در جهان است. ارزش آن ۲۶.۷ میلیارد یورو برآورد شده که ۷۰.۲ درصد ذخائر ارزی کشور را تشکیل می‌دهد. اما هلند در این ارتباط به مراتب از ایالات متحده با ۸۱۳۳۵ کیلوگرم و آلمان با ۳۳۶۲.۴ کیلوگرم طلا عقب است اما از بریتانیا با ۳۱۰.۳ کیلوگرم یعنی ۱۱ درصد ذخائر ارزی این کشو جلو است.

© The Independent

بیشتر از جهان