بیت‌کوین با پیشی گرفتن از طلا کارآمدترین دارایی سال ۲۰۲۰ شد

از اواسط ماه مارس و اعمال قرنطینه در بسیاری از کشورها، ارزش بیت‌کوین و طلا افزایش چشم‌گیری یافته است

در تاریخ ۱۱ ساله بیت‌کوین، این سومین باری است که چنین رویدادی رخ می‌دهد - INA FASSBENDER / AFP

جهش ناگهانی بهای بیت‌کوین سبب شد تا این رمزپول با پیشی گرفتن از طلا، نقره و نفت، کارآمدترین دارایی سال ۲۰۲۰ شود.

قیمت بیت‌کوین به‌رِغم فروپاشی بزرگ ماه مارس که بیش از ۴هزار دلار از ارزش آن کاست، در چهار ماه گذشته  تقریباً به میزان یک‌سوم افزایش یافته است.

این در حالی‌ست که در همین مدت ارزش طلا فقط حدود ۱۳ درصد افزایش یافته است، ارزش نقره ۱۴ درصد کاهش یافته است، و ارزش نفت هم بیش از ۷۰ درصد کاهش یافته است.

احیای بیت‌کوین در حالی رخ داده است که کم‌تر از دو هفته دیگر به رویداد نامعمول موسوم به «نصف‌سازی» باقی مانده است که سبب خواهد شد ایجاد بیت‌کوین‌های جدید، به میزان ۵۰ درصد کاهش یابد.

در تاریخ ۱۱ ساله بیت‌کوین، این سومین باری است که چنین رویدادی رخ می‌دهد و برخی تحلیل‌گران اعتقاد دارند که می‌تواند قیمت رمزپول را امسال به اوج جدیدی در تمام تاریخ آن برساند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از اواسط مارس که کشورهای جهان شروع به اعمال قرنطینه برای کاستن از شیوع ویروس کرونا کووید-۱۹ کردند، هم ارزش بیت‌کوین هم ارزش طلا افزایش چشم‌گیری یافته است.

در نتیجه، رکودی اقتصادی در جهان رخ داد و بازارهای بورس دچار فروپاشی شدند، زیرا سرمایه‌گذاران می‌خواستند دارایی‌هاشان در جای امنی سرمایه‌گذاری کنند.

به همین دلیل بوده است که طلا از قدیم در دوره‌های عدم‌قطعیت اقتصادی کارایی خوبی داشته است. اما طبق داده‌های بازار، عرضه محدود بیت‌کوین به معنای آن است که هر چه بیش‌تر در جایگاه دارایی امن قرار می‌گیرد.

جاشوا ماهونی، تحلیل‌گر ارشد بازار در شرکت خدمات مالی آی‌جی، به ایندپندنت گفت: «بیت‌کوین در آستانه رویداد نصف‌سازی ماه مه خیز برداشته است و سرمایه‌گذاران مشتاقانه چشم‌ به راه اثرات مثبت کاهش عرضه هستند که هر چهار سال یک بار رخ می‌دهد.»

«با این وضعیتی که در آن هستیم، بیت‌کوین بعد از کاهش ارزشی که در دسامبر ۲۰۱۸ برای آن رخ داد، در مسیر رشد ۱۸۲ درصدی قرار دارد و با خیزشی که اکنون مشاهده می‌کنیم، دورنمای خوش‌بینانه‌ای می‌توان برای ماه‌های بعد از این سومین نصف‌سازی ترسیم کرد.»

«از منظری گسترده‌تر که بنگریم، به علت رشد هنگفت تسهیلات بانک مرکزی و بدهی‌های دولت است که بسیاری احساس می‌کنند باید ثروت‌شان را در دارایی‌های جانشین ذخیره‌ کنند تا دچار استهلاک سرمایه که ظاهراً در راه است، نشوند.»

عملکرد سایر رمزپول‌ها از بیت‌کوین هم بهتر است و از آغاز سال، ارزش اتر(اتروم) بیش از ۶۰ درصد افزایش یافته است.

به رغم رشدهای اخیر، بیت‌کوین و اتروم همچنان از دوران اوج اواخر سال ۲۰۱۷ و اوایل سال ۲۰۱۸ فاصله زیادی دارند. در آن هنگام ارزش بیت‌کوین دو برابر ارزش کنونی آن بود.

© The Independent

بیشتر از اقتصاد