جنجال ارزشی‌ها بر سر سفر خانوادگی سفرای خارجی به یزد

برخی عناصر موسوم به ارزشی با تجمع در فرودگاه یزد آماده تظاهرات بودند

در پی اعتراض طیف موسوم به ارزشی، سفر تفریحی و خانوادگی سفرای کشورهای بریتانیا و دانمارک و سوئیس به یزد لغو شد.

پیشتر رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در استان یزد اعلام کرده بود که سفر سفرای کشورهای انگلیس، سوئیس و دانمارک با هدف گردشگری شخصی انجام می‌شود و کاملاً مطابق قوانین است.

حمیدرضا سالک در این باره گفت که مسافرت سفیران کشورهای خارجی در ایام تعطیلی به نقاط مختلف کشور، یک مسئله طبیعی است و این سفر نیز در همین چهارچوب بوده و با دعوت هیچ مقام رسمی رخ نداده است.

سالک در ادامه افزود که مطابق با عرف دیپلماتیک، سفرا اگر قصد سفر در داخل کشور را داشته باشند، به وزارت امور خارجه اعلام می‌کنند و در صورتی ‌که مشکلی نباشد، سفر انجام می‌شود. وزارت خارجه جمهوری اسلامی نیز پیشتر موضوع سفر سفرای بریتانیا و دانمارک و همسران‌شان به یزد را به اطلاع مقامات استانی رسانده بود. همچنین قرار بود در طول سفر یک راهنمای گردشگری آنها را همراهی کند.

این در حالی است که معاون سیاسی امنیتی استانداری یزد می‌گوید که در مورد این سفر هیچ اطلاعی به استانداری داده نشده است.

واکنش‌ها به سفر خانوادگی این سه سفیر از آنجا آغاز شد که چند تشکل دانشجویی ارزشی و امام‌ جمعه میبد، به این سفر اعتراض کردند.

روزنامه کیهان هم که نزدیک به بیت رهبر جمهوری اسلامی است، این اعتراضات را عکس‌العمل مردم انقلابی و ولایت‌مدار عنوان کرد. این روزنامه از سفیر بریتانیا به عنوان «عنصر نامطلوب لندن در فتنه‌ها و اغتشاشات» و از سفیر سوئیس با لقب «حافظ منافع آمریکا» یاد کرد. همچنین، کیهان سفیر دانمارک را چنین توصیف کرد: «کسی که قبل از این در اسرائیل سفیر بوده».

در پی انتشار تاریخ سفر راب مک‌ایر، سفیر انگلیس به یزد، برخی عناصر تندروی موسوم به ارزشی در فرودگاه یزد تجمع کردند تا بلافاصله پس از رسیدن وی، علیه او شعار داده و تظاهرات کنند. آنها در شبکه‌های اجتماعی تهدید کردند که در صورت سفر سفرای بریتانیا، دانمارک و سوئیس به یزد، واکنش انقلابی علیه آن نشان خواهند داد. آنها این سفرها را مشکوک خواندند و از مسئولان امنیتی استان خواستند تا در مورد هدف اصلی سفر تحقیق کنند.

 در بیانیه یکی از این تشکل‌های دانشجویی آمده است: «از وقتی خبر حضور ایشان در یزد شنیده شده، مردم در این فکر هستند که باز چه نقشه‌ای در کار است؟ انگیزه او از این سفر چیست؟ چه فتنه‌ای قرار است در پی حضور ایشان رخ دهد؟ آیا دومین سفر چندروزه سفیر انگلیس به استان یزد در کمتر از یک سال اخیر هدفی جز دخالت در امور داخلی ایران و پیگیری و پیمایش می‌دانی درجهت طراحی اغتشاشات دارد؟»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ادامه این جنجال‌، محمدصالح جوکار، نماینده یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی نیز خواهان بررسی علت سفر سفیر بریتانیا به یزد شد. همچنین نماینده رهبر جمهوری اسلامی و امام‌جمعه میبد نیز این سفر را محکوم کرد.

پس از این تهدیدها، آقای مک‌ایر هم وقتی در فرودگاه از این ماجراها باخبر شد، سفر خود را به یزد لغو کرد.

این در حالی است که شهر یزد از سال ۲۰۱۷ به‌ عنوان شهر جهانی معرفی شده و به همین دلیل سفیران و کارمندان سفارتخانه‌های خارجی علاقه‌مند هستند تا از آن بازدید کنند.

پیش از او نیز سفیر دانمارک از این سفر صرف‌ نظر کرده بود.