پیروزی قاطع ربات‌های هوش مصنوعی بر انسان در مسابقات کرلینگ

هوش مصنوعی، خصوصیات فیزیکی سنگ‌های لغزان و یخ را شبیه‌سازی می‌کند

صحنه‌ای از مسابقات جهانی کرلینگ در دانمارک HENNING BAGGER / RITZAU SCANPIX / AFP

محققان می‌گویند نتایج نشان می‌دهند که فاصله بین شبیه‌سازی فیزیکی و دنیای واقعی می‌تواند مدام کمتر شود. 

یک ربات مجهز به هوش مصنوعی، تیمی از بازیکنان حرفه‌ای ورزش کرلینگ را با یک موفقیت بسیار شگفت‌انگیز، در دنیای واقعی شکست داده است. ربات کرلی که توسط یک تیم تحقیقاتی مشترک آلمان و کره جنوبی ساخته شده است، از تقویت یادگیری عمیق استفاده می‌کند تا بهترین روش را برای سُر دادن سنگ‌ها بر روی یخ و رسیدن به نقطه هدف بیاموزد. این ربات اینک درجریان مسابقه با حریفان انسانی حرفه‌ای، از چهار بازی، سه برد را از آن خود کرده است. محققان در مقاله خود می‌گویند: «این نتایج نشان می‌دهد که فاصله میان شبیه‌سازی‌های فیزیک‌محور و دنیای واقعی می‌تواند کاهش یابد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کرلی با هدف ارزیابی محدوده هدف و نیز لغزاندن سنگ به سمت آن، از دو روبات استفاده می کند: «کرلی پرتاب‌گر» و «کرلی پَرش‌گر (جهنده)».  تنها تفاوت این مسابقه با مسابقات و رقابت‌های حرفه‌ای، این بود که در این مسابقه از جاروی کرلینگ خبری نبود و بازیکنان یخ‌های در مسیر سنگ را می‌روبند تا بر سرعت و مسیر حرکت آن تأثیر بگذارد. محققان دانشگاه کره و موسسه فناوری برلین، ربات‌های هوش مصنوعی را برای یک بازی کامپیوتری که خصوصیات فیزیکی سنگ‌ها و یخ را شبیه‌سازی می‌کرد، آموزش داده‌اند. قبل از هر بازی واقعی، کرلی یک سنگ پرتاب می‌کند تا شرایط فعلی سطح میدان بازی را ارزیابی کند.

پژوهشگران می‌گویند: «در بازی کرلینگ، ویژگی‌های محیطی درهر لحظه تغییر می‌کند و هر پرتاب در نتیجه مسابقه تأثیر می‌گذارد. همچنین، به دلیل قوانین زمانبندی بازی، هیچ زمانی برای یادگیری مجدد در طول یک مسابقه کرلینگ وجود ندارد.» 

«چارچوب تطبیقی پیشنهادی ما استانداردهای تقویت یادگیری عمیق را با استفاده از راهکارهای موقتی گسترش می‌دهد که شرایط ناقطعی و پیشبینی نشده و نامعمولی که بخش اجتناب‌ناپذیر در بازی کرلینگ است، جبران کند.» 

این  تحقیق در روز چهارشنبه در ژورنال «ساینس رباتیکز» منتشر شده است. 

© The Independent

بیشتر از زندگی