نامه خانواده افکاری به رییس‌ قوه قضاییه: تا آثار شکنجه هست، فرزندانمان را به پزشکی قانونی بفرستید

چندی پیش اعترافات اجباری برادران افکاری از تلویزیون جمهوری اسلامی پخش شد

برادران افکاری، حبیب، نوید و وحید - عکس از شبکه‌های اجتماعی 

پدر و مادر نوید، وحید و حبیب افکاری با انتشار نامه‌ای خطاب به ابراهیم رئیسی رییس قوه قضاییه با شکایت از ضرب و شتم و شکنجه فرزندان خود در زندان، از رئیس قوه قضاییه خواستند دستور دهد تا هنوز آثار ضرب و شتم بر بدن فرزندان‌شان هست، آن‌ها را به پزشکی قانونی ببرند.

حسین افکاری و بهیه نامجو در نامه خود به ابراهیم یونسی نسبت به انتقال فرزندانشان به زندان انفرادی و ضرب و شتم آن‌ها به شدت ابراز نگرانی کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در روزهای گذشته یک فعال سیاسی در حساب شخصی خود در توییتر از ضرب و شتم برادران افکاری در زندان خبر داده بود.

چند روز پیش از نوشتن نامه پدر و مادر برادران افکاری به رئیس قوه قضائیه، حسن یونسی وکیل پرونده برادران افکاری به نقل از خانواده آن‌ها اعلام کرد که این سه برادر از بند عمومی زندان عادل‌آباد شیراز به «مکان نامعلومی» منتقل شده‌اند.

خانواده وی بعد از دو روز حضور در مقابل زندان، موفق به تماس با نوید افکاری شده و متوجه شده‌اند که با دو برادر دیگرش در یک محل نگهداری می‌شود.

مهدی محمودیان، فعال سیاسی، در حساب شخصی خود در توییتر با اشاره به نامشخص بودن شرایط نگهداری نوید و دو برادر دیگرش در روزهای گذشته نوشت: «بعد از دو روز حضور خانواده در مقابل زندان، نوید افکاری توانست با آن‌ها تماس بگیرد. او در این تماس کوتاه ضمن این که گفت به همراه دو برادرش در یک محل نگهداری می‌شود، اعلام کرد که مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند و باید به پزشکی قانونی اعزام شوند ولی زندان از تحویل برگه شکایت خودداری کرده است.»

حسین افکاری و بهیه نامجو نیز در نامه خود خطاب به رئیس قوه قضائیه نوشته‌اند: «ما از این که در قوه قضاییه رسیدگی مجدد به پرونده‌ فرزندانمان بشود و اظهارات آن‌ها در مورد بدرفتاری و نحوه‌ اقرارگیری مورد توجه و بررسی قرار بگیرد و عدالت رعایت شود، هنوز مایوس نیستیم و تا زمان تعیین تکلیف امیدواریم که حقوق اولیه و انسانی آن‌ها رعایت بشود.»

آن‌ها همچنین در بند دیگری از این نامه تکرار کرده‌اند که فرزندانشان «در جریان بازجویی‌ها برای اخذ اعتراف بارها مورد ضرب و شتم و شکنجه قرار گرفته‌اند».

مقام‌های قوه قضائیه می‌گویند نوید افکاری به اتهام قتل اعتراف کرده است. تلویزیون دولتی ایران نیز در هفته گذشته با انتشار فیلمی از نوید افکاری که در آن با حضور در محل قتلی که به وی نسبت داده شده است به قتل اعتراف کرده بود، مورد اعتراض بسیاری قرار گرفت. چرا که پیشتر نوید و وحید افکاری در دو فایل صوتی جداگانه از زندان شیراز، با رد اتهامات خود و تاکید بر این که اقرار آن‌ها تحت شکنجه بوده، از وکلای دادگستری درخواست کمک کرده بودند.

حسن یونسی، وکیل برادران افکاری می‌گوید اعترافات برادران افکاری تحت شکنجه گرفته شده است و آن‌ها در طول بازجویی و حتی دادگاه کوتاهی که داشته‌اند، به وکیل خود دسترسی نداشته‌اند.

پیشتر و با بالاگرفتن نگرانی از اجرای حکم اعدام نوید افکاری و با افزایش درخواست‌های فعالان و مردم در داخل و خارج از ایران برای توقف حکم نوید و دو برادر دیگرش، وکیل پرونده اعلام کرده بود که آن‌ها به زندان نامعلومی منتقل شده‌اند.

کاربران فضای مجازی با هشتگ «نوید را اعدام نکنید» طی روزهای گذشته برای لغو اعدام وی، سعی در تحت فشار قرار دادن قوه قضاییه حکومت جمهوری اسلامی و ارکان دیگر نظام حاکم بر ایران برای توقف اجرای حکم داشتند.

نوید افکاری ۲۷ ساله، کشتی‌گیر ایرانی و از معترضان اعتراضات مرداد ۱۳۹۷ در ایران است که به خاطر شرکت در اعتراضات و با اتهام «محاربه» و نیز قتل یک مامور امنیتی در جریان اعتراضات شیراز به همراه دو برادر دیگرش که حکم‌های سنگین زندان گرفته‌اند، در انتظار حکم اعدام است.

آقای افکاری که دارای چند عنوان قهرمانی کشوری کشتی است، به دلیل فهرستی از اتهامات وارده از جمله اتهام قتل حسن ترکمان کارمند حراست اداره آب و فاضلاب شیراز، «محارب» شناخته شده و همراه با اتهام شرکت در اعتراضات سراسری مرداد ۱۳۹۷ به «دو بار اعدام»، ۶ سال و ۶ ماه حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده است. برادر او وحید افکاری سنگری ۳۵ساله نیز در مجموع به ۵۴ سال زندان و برادر دیگرش حبیب افکاری سنگری ۲۹ساله به ۲۷ سال زندان و شلاق محکوم شده‌اند.

هرچند مقام‌های قضایی در ایران، می‌گویند آقای افکاری به قتل اعتراف کرده است اما در روزهای گذشته نامه‌ای از نوید افکاری منتشر شد که در آن نوشته بود، همه اعترافات وی تحت شکنجه روحی و جسمی بوده است، از جمله این که روی صورتش پلاستیک کشیده بودند و او تا مرز خفگی و مرگ پیش رفته و مجبور به اقرار به مطالب ساختگی شده است.

در روزهای اخیر تعداد زیادی از ورزشکاران سرشناس ایران و جهان خواستار لغو حکم اعدام نوید افکاری شده‌اند.

بیشتر از