«خشم لبنانی‌ها» از نام گذاری خیابانی به نام قاسم سلیمانی در بیروت

پس از انفجار بیروت هم، تظاهرکنندگان علیه حزب الله و حکومت ایران شعار دادند

به گزارش العربیه این تغییر نام ناگهانی یکی از معابر اصلی در پایتخت بیروت خشم مردم لبنان را پی داشته است - عکس از خبرگزاری ایکنا 

خبرگزاری العربیه نوشته است موجی از خشم در بیروت، پایتخت لبنان از نام‌گذاری یک خیابان به نام قاسم سلیمانی به راه افتاده است.

بر اساس این گزارش، شهرداری الغبیری در ناحیه جنوبی بیروت، پایتخت لبنان، یکی از خیابان‌های اصلی این شهر را به نام قاسم سلیمانی فرمانده سابق نیروی قدس ایران نام‌گذاری کرده است.

این گزارش می‌نویسد: «لبنانی‌ها وقتی از خواب بیدار شدند با تابلوی جدیدی که در یکی از خیابان‌های فرعی بین جاده فرودگاه قدیم و بزرگراه جدید شهرداری منطقه الغبیری، معروف به خیابان جهانی فانتزی، که با نام خیابان شهید حاج قاسم سلیمانی، نامگذاری شده بود و نام شهرداری الغبیری زیر آن نوشته شده بود مواجه شدند.»

شهرک «الغبیری» در ناحیه جنوبی بیروت، پایتخت لبنان خیابانی را که از بزرگراه «حافظ اسد» جدا می‌شد، به نام «شهید حاج قاسم سلیمانی» فرمانده شهید سپاه قدس ایران، نامگذاری کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش العربیه این تغییر نام ناگهانی یکی از معابر اصلی در پایتخت بیروت خشم مردم لبنان را پی داشته است.

پیشتر هم در پی انفجار در بندر بیروت، عده زیادی در تظاهرات علیه نیروهای حزب الله در لبنان، علیه حکومت ایران نیز شعار سرداده و این حکومت را به دخالت در امور داخلی خود محکوم کردند. تحولات اخیر لبنان نشان‌دهنده خشم شمار زیادی از مردم این کشور از دخالت ایران و حمایت اقتصادی آن از گروه حزب الله لبنان در این کشور است که اعتراض به نام‌گذاری خیابانی در این شهر به نام فرمانده سابق سپاه قدس، می‌تواند ادامه همان روند اعتراضی باشد.

قاسم سلیمانی در تهران

هم‌زمان با کشته شدن قاسم سلیمانی در عراق، شورای شهر تهران نیز برای تغییر نام یک معبر در پایتخت به نام این فرمانده سپاه قدس از شهروندان و روزنامه‌نگاران نظرخواهی انجام داد. فراخوان شورای شهر تهران عملی بی‌سابقه به حساب می‌آید. در دی ماه ۹۸ محمد جواد حق‌شناس رئیس کمیسیون نام‌گذاری شورای شهر تهران ادر اطلاعیه‌ای از عموم شهروندان، اصحاب رسانه و خبرنگاران درخواست کرد چنان‌چه پیشنهادی برای نام‌گذاری یک معبر یا مکان خاص به نام قاسم سلیمانی دارند، آن را ارائه دهند تا به سرعت مورد بررسی قرار گرفته و در صورت صلاح‌دید انتخاب شود. این در حالی است که تا پیش از آن نام تغییر یا ایجاد نام هیچ معبری در شهر تهران به همه‌پرسی گذاشته نشده بود. در نهایت شورای شهر تهران با طرح دوفوریتی نام بزرگراه رسالت را تنها دو روز بعد از مرگ آقای سلیمانی در ۱۵ دی ۱۳۹۸ به «بزرگراه شهید سردار قاسم سلیمانی» تغییر داد. پیش از آن اما رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران از تغییر نام «فرهنگ‌سرای بهاران» در منطقه ۱۷ شهرداری تهران، به «فرهنگ‌سرای سپهبد شهید قاسم سلیمانی» خبر داده بود. ورزشگاه ۱۲ هزارنفری بنیان‌دیزل (ورزشگاه خانگی باشگاه فوتبال ماشین‌سازی تبریز) نیز به نام قاسم سلیمانی تغییر کرد. در پی این تغییرات، ستاد فرهنگ شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز روز ۱۳ دی ماه را با تصویب شورای فرهنگ عمومی در تقویم این کشور به نام «روز جهانی مقاومت - شهادت الگوی اخلاص و عمل سردار سپهبد قاسم سلیمانی به دست استکبار جهانی» نام‌گذاری کرد.

قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران بود که همراه با «ابومهدی المهندس» نائب رئیس الحشدالشعبی عراق، در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی بغداد، پایتخت عراق در دی ماه ۱۳۹۸ در یک انفجار کشته شدند.

به گفته رسانه‌های عربی و انگلیسی‌زبان ساعاتی پس ازشنیدن خبر کشته شدن قاسم سلیمانی و همراهان وی، عده ای از شهروندان عراقی در خیابان‌های بغداد و شماری از مردم و اپوزیسیون سوریه در شهرهای مختلف و از جمله ادلب به شادمانی و پخش شیرینی پرداختند. بعد از چهار روز از کشته شدن قاسم سلیمانی، ابومهدی المهندس و سایر کشته‌شدگان، اجساد آن‌ها در بغداد، کاظمین، کربلا و نجف تشییع شد. در پی مراجعت این اجساد به ایران به ترتیب در شهرهای اهواز، مشهد، تهران، قم و کرمان تشییع شد. در مراسم تشییع قاسم سلیمانی در کرمان ۵۶ نفر در اثر ازدحام کشته شدند.

© The Independent