در خطابه تشییع جنازه سلیمانی: آن‌جایی را که دوست دارید، آتش خواهیم زد

فرمانده سپاه پاسداران در مراسم تشییع جنازه سلیمانی  گفت : انتقام خواهیم گرفت

مقامات ارشد جمهوری اسلامی ‌اغلب در اشاره به آمریکا از چنین ادبیات شدیداللحنی استفاده می‌کنند - ICANA NEWS AGENCY / AFP

روز سه شنبه، پیکر قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، که هفته گذشته به دستور دونالد ترامپ ترور شد، برای خاکسپاری به زادگاهش، کرمان، منتقل شد. در جریان تشییع جنازه سردار سلیمانی، ده‌ها تن از سوگواران در میان احساسات لجام گسیخته مردم، کشته شدند.

ترور آقای سلیمانی هچنان منطقه را به تشنج کشیده و چنین به نظر می‌رسد که ایران به سوی جنگ گام برمی‌دارد.

مجلس جمهوری اسلامی، ‌کل ارتش آمریکا را یک سازمان تروریستی خوانده و گفته است هرگونه حمایت از ارتش آمریکا - چه نظامی ‌و چه مالی، «همکاری با یک اقدام تروریستی» تلقی خواهد شد.

مجلس ایران، همچنین از دولت روحانی - که از نظر مالی تحت فشار است، خواسته مبلغ ۱۷۰ میلیون پوند به بودجه دفاعی ایران - از جمله نیروی قدس که سلیمانی فرماندهی آن را بر عهده داشت، اضافه کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اگر این لایحه از تصویب نهایی بگذرد، به معنی منابع بیشتر برای همان نهادی است که آمریکا و غرب آن را به استفاده از گروه‌های شبه نظامی‌ سری و نیابتی برای ایجاد هرج و مرج و ناآرامی‌ در عراق، سوریه، لبنان و یمن متهم کرده‌اند. 

رای مجلس ایران جنبه قانونی نداشته و باید از طرف رئیس جمهوری و سپس از جانب شورای نگهبان متشکل از روحانیون تایید شود تا وزن قانونی پیدا کند. 

در این میان، محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در کنفرانسی در تهران خواهان «اخراج» کلیه سربازان آمریکایی از خاورمیانه شده است.

آقای ظریف در گفتگو با شبکه سی ان ان گفت حمله آمریکا (به سلیمانی) یک اقدام تروریستی دولتی بوده است. او خاطرنشان کرد که ایران در این مورد واکنشی «متناسب» نشان خواهد داد.

علی شمخانی، دبیر شواری عالی امنیت ملی، گفته است تهران دست‌کم سیزده طرح برای انتقام از ترور سلیمانی و همکار عراقی او، ابو مهدی المهندس، رهبر شبه‌نظامیان حشد الشعبی، در روز سه  ژانویه در بغداد، مد نظر گرفته است.

در این میان، جمعیت عظیمی‌ در مراسم تشییع جنازه قاسم سلیمانی در زادگاه او، شهر کرمان، گرد آمدند. در گرماگرم احساسات لجام گسیخته مردم، 78 تن کشته و به گفته یک مقام محلی، 200 نفر دیگر مجروح شده‌اند.

سردار حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران، خطابه‌ای در مراسم تشییع جنازه سلیمانی ایراد کرد و گفت:«ما به دشمن می‌گوییم: انتقام خواهیم گرفت. اگر حرکت پیگیر انجام دهند، آنجا را که دوست دارند به آتش می‌کشیم.»

مقامات ارشد جمهوری اسلامی ‌اغلب در اشاره به آمریکا از چنین ادبیات شدیداللحنی استفاده می‌کنند. اما ترور قاسم سلیمانی احساسات ضدآمریکایی را هم در میان هواداران رژیم و هم کسانی که تب ناسیونالیستی‌شان تحریک شده، افزایش داده است. 

احتمال گسترش آتش جنگ، یا تشدید حملات تلافی جویانه غیرمستقیم میان ایران و آمریکا و متحدان‌شان، درصدر خبرها و سیاست‌های سراسر خاورمیانه قرار گرفته است.

ایران هنوز هدفی (برای این حملات احتمالی) تعیین نکرده، اما منابع و کارشناسان منطقه می‌گویند ممکن است امارات متحده عربی - که یک فدراسیون امیرنشین‌های طرفدار آمریکا در منطقه بوده و میزبان پایگاه‌های نظامی ‌و سربازان این کشور است، هدف اقدامات تلافی‌جویانه قرار گیرد.

محمد مرندی، پژوهشگر ایرانی نزدیک به دستگاه رهبری ایران، روز یکشنبه به شبکه الجزیره گفت: «اگر یک آمریکایی در عراق بودم، از این کشور خارج می‌شدم؛ اگر یک آمریکایی در هر نقطه آسیای جنوب غربی بودم، بلافاصله محل را ترک می‌کردم.» 

مقامات ایرانی و رهبران حزب‌الله لبنان، متحدان ایران، نظر حمله به غیرنظامیان را رد کرده اند. یک مقام امنیتی بلندپایه به شبکه خبری سی ان ان گفته که هدف فقط نظامی‌ خواهد بود.

ایران همچنین ممکن است با واکنشی چشمگیر، به خشم مردم و هوادارانش در مورد سلیمانی در خاورمیانه دامن بزند تا نیروهای آمریکایی را وادار به خروج از منطقه بکند. 

جواد ظریف روز سه شنبه، در کنفرانس امنیتی تهران گفت: «خروج نهایی آمریکا از غرب آسیا سرنوشت محتوم واشنگتن در سوءاستفاده از ابزار جنگ، تحریم و ترور است. ایالات متحده به خاطر اقدام جنایتکارانه و جسورانه‌اش، با واکنشی قاطع - در لحظه‌ای که بیشترین لطمه را خواهد خورد، روبه‌رو خواهد شد.»

© The Independent