صربستان و کوزوو سفارت خود را به اورشلیم منتقل می‌کنند

دونالد ترامپ تصمیم دو کشور بالکان را «تاریخی» خواند

آقای ترامپ در کنار رهبران صربستان و کوزوو در اتاق بیضی کاخ سفید گفت: «این واقعا [اتفاقی] تاریخی است. چشم به راه این هستم که در آینده نه چندان دور به این دو کشور سفر کنم.» - POOL / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / GETTY IMAGES VIA AFP

صربستان و کوزوو اعلام کردند که در چهارچوب مذاکراتی به میانجی‌گری آمریکا، روابط خود را عادی کرده‌اند.

صربستان گفت که سفارت خود در اسرائیل را به اورشلیم منتقل خواهد کرد، و کوزوو هم اعلام کرد که اسرائیل را به رسمیت می‌شناسد.

الکساندر ووچیچ، رئیس جمهور صربستان، و عبدالله هوتی، نخست وزیر کوزوو، پس از دو روز مذاکره با مقام‌های دولت ترامپ، توافق کردند که در زمینه‌های مختلف اقتصادی برای جذب سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال همکاری کنند.

این توافق، موفقیتی برای دونالد ترامپ پیشاپیش انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به شمار می‌آید و برنامه دولت او را برای بهبود روابط کشورهای دنیا با اسرائیل یک گام جلوتر می‌برد.

آقای ترامپ در کنار رهبران صربستان و کوزوو در اتاق بیضی کاخ سفید گفت: «این واقعا [اتفاقی] تاریخی است. چشم به راه این هستم که در آینده نه چندان دور به این دو کشور سفر کنم.»

تصمیم به انتقال سفارت صربستان از تل‌آویو پس از به رسمیت شناختن اورشلیم به عنوان پایتخت اسرائیل در سال ۲۰۱۷ و انتقال سفارت واشنگتن به این شهر در سال پس از آن گرفته شد.

ایالات متحده کشورهای دیگر را به اقدامی مشابه فراخوانده، اما این تصمیم با انتقاد گسترده فلسطینیان و بسیاری در اروپا روبه‌رو شده، زیرا مناقشه میان اسرائیل و فلسطینیان همچنان لاینحل باقی مانده‌است.

همزمان، کشور کوزوو که بیشتر جمعیتش مسلمان هستند، پیش‌تر اسرائیل را به رسمیت نشناخته بود، و اسرائیل هم به همچنین. پارلمان کوزوو در سال ۲۰۰۸ استقلال خود از صربستان را اعلام کرد، ۹سال پس از آن که عملیات ناتو در منطقه به سرکوبی خونین آلبانیایی‌های ساکن کوزوو از سوی صربستان انجامید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بیشتر کشورها استقلال کوزوو را به رسمیت شناختند ولی صربستان و منتحدانش روسیه و چین چنین نکرده اند. پس از جنگ‌های خونین دهه ۱۹۹۰، تنش‌ها در بالکان ادامه داشته و مانع ایجاد ثبات در این منطقه از اروپای شرقی شده‌است.

رئیس جمهور صربستان گفت: «هنوز همه مشکلاتمان را حل و فصل نکرده‌ایم. هنوز اختلافاتی داریم.» وی در عین حال افزود که تاسیس یک منطقه اقتصادی واحد با کوزوو «گام بزرگی به پیش» است.

آقای هوتی هم این همکاری اقتصادی را «گام بزرگی به پیش» در روابط دو کشور خواند و گفت که هر دو رهبر به همکاری با یکدیگر متعهدند.

صربستان و کوزوو پیش‌تر در باره تزانزیت هوایی، ریلی و جا ده‌ای به توافق رسیده بودند، اما این توافق، حوزه همکاری‌های اقتصادی دو طرف را گسترش می‌دهد. فعالان بخش خصوصی هر دو کشور از بن‌بست موجود در مذاکرات سیاسی به میانجی‌گری اتحادیه اروپا ابراز ناخرسندی کرده بودند.

روز دوشنبه قرار است آقای ووچیچ و آقای هوتی به بروکسل بروند تا زیر نظر یوسپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و میروسلاو لایچاک، فرستاده ویژه این اتحادیه برای گفتگو میان بلگراد و پریشتینا، مذاکره کنند.

مذاکرات با اتحادیه اروپا به موازات گفتگو با آمریکا انجام گرفته است. برخی مقام‌ها در بروکسل، از ورود واشینگتن به این مذاکرات استقبال نکرده‌اند.

مذاکره دو طرف در کاخ سفید قرار بود در ماه ژوئن برگزار شود، ولی به دلیل اتهام جنایات جنگی علیه هاشم تاچی، رئیس جمهور کوزوو، در دادگاه بین‌المللی جنایات جنگی، به تعویق افتاد.

با استفاده از گزارش اسوسییتدپرس

© The Independent