ترامپ: انتقال سفارتخانه آمریکا از تل آویو به اورشلیم به خاطر «مسیحیان انجیلی» بود

آقای ترامپ در دسامبر ۲۰۱۷ رسما اورشلیم را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت

ترامپ درباره انتقال سفارت‌خانه آمریکا به اورشلیم گفته بود این اقدامی در جهت جلو بردن روند صلح و همکاری برای برقراری توافقی پایدار است - BRENDAN SMIALOWSKI / AFP

دونالد ترامپ اعتراف کرد تصمیم او برای انتقال سفارتخانه ایالات متحده از تل آویو به اورشلیم به طور عمده برای کسب رضایت مسیحیان انجیلی اتخاذ شد که یکی از بزرگ‌ترین گروه‌های حامی ریاست جمهوری او محسوب می‌شوند. 

رئیس جمهور هنگام صحبت در گردهمایی انتخاباتی روز دوشنبه خود در شهر اوشکوش ایالت ویسکانسین، همچنین اظهار داشت که «مسیحیان انجیلی» در مقایسه با یهودیان نسبت به این تصمیم او مشتاق‌تر بودند. 

روز دوشنبه هم‌زمان با آمادگی دموکرات‌ها برای اولین شب نشست مجازی این حزب، آقای ترامپ در فرودگاه داخلی ویتمان به هوادارانش گفت: «و ما پایتخت اسرائیل را به اورشلیم انتقال دادیم. این هم به خاطر مسیحیان انجیلی بود.» 

رئیس جمهور برای برانگیختن تشویق بلند حضار افزود: «واقعا جالب است که مسیحیان انجیلی از این اقدام بیشتر از یهودیان خوشحال‌اند. این واقعا درست است و بی‌نظیر است.» 

رئیس جمهور روز دوشنبه همچنین از شهر مانکاتو در ایالت مینه‌سوتا دیدار کرد چرا که در تلاش است تا به مصاف حملات نشست ملی دموکرات‌ها برود. 

آقای ترامپ در دسامبر ۲۰۱۷ رسما اورشلیم را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت. این تصمیم با دهه‌ها سیاست خارجه ایالات متحده در منطقه در تعارض بود و واکنش‌هایی متفاوت را در مجلس کشور برانگیخت و جامعه بین‌الملل آن را محکوم کرد. 

آقای ترامپ با اعلام این خبر که منجر به اعتراضاتی مرگبار در کرانه باختری شد، گفت: «در راستای بهترین منافع ایالات متحده آمریکا و در جهت دستیابی به صلح میان اسرائیل و فلسطینیان عمل کرده است.» 

رئیس جمهور در پیامی ویدیویی که در ماه مه ۲۰۱۸ هنگام افتتاح سفارتخانه این کشور در اورشلیم پخش شد، گفت: «این اقدامی در جهت جلو بردن روند صلح و همکاری برای برقراری توافقی پایدار است که مدت‌ها به تعویق افتاده بود.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود: «اسرائیل یک دولت-ملت است که مانند هر دولت-ملت دیگری حق دارد پایتخت خود را تعیین کند. اذعان به این واقعیت شرطی اساسی برای دستیابی به صلح است.» 

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل از این تصمیم به عنوان «دستاوردی تاریخی» یاد کرد. اما محمود عباس، رئیس جمهور فلسطین این اقدام را به عنوان «اعلامیه خروج» ایالات متحده از روند صلح در این منطقه توصیف کرد. 

گرچه آقای ترامپ ادعا می‌کند این تصمیم را به خاطر برقراری صلح گرفته است، مفسران و تحلیلگران سیاسی به طور عمده توافق دارند که رئیس جمهور مسیحیان انجیلی را هم در این تصمیم در نظر داشته است، افرادی که بسیاری از آن‌ها از او در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ حمایت کردند و آرای آنان احتمالا در ماه نوامبر هم نقشی کلیدی ایفا خواهد کرد. 

گروه کوچک ولی قابل توجهی از مسیحیان انجیلی در ایالات متحده‌اند که معتقدند ترامپ توسط خدا انتخاب شده تا باعث پیشرفت پادشاهی خدا بر زمین شود، اسرائیل برای بسیاری از آن‌ها امری کلیدی است. 

پیشتر در سال جاری میلادی، جو بایدن گفت اگر او ساکن بعدی کاخ سفید شود سفارت ایالات متحده در اسرائیل را در جای خود نگه خواهد داشت. 

در طول گردهمایی انتخاباتی دوشنبه، رئیس جمهور همچنین حمله‌ای هم علیه میراث اوباما انجام داد، قبل از آن که پیکان حملات خود را متوجه آقای بایدن کند. جو بایدن به طور رسمی در دومین شب نشست ملی حزب دموکرات به کاندیداتوری حزب انتخاب خواهد شد و این مراسم با ادامه در سه‌شنبه شب سخنرانی‌هایی از بیل کلینتون، رئیس جمهور سابق، و الکساندریا اوکازیو کورتز، نماینده ایالت نیویورک پخش خواهد کرد. 

آقای ترامپ سعی داشت آقای بایدن را به عنوان سیاستمداری ضعیف در برابر چین ترسیم کند که موضوعی است که به گونه‌ای روزافزون برای انتخابات مهم و مهم‌تر می‌شود. نگرانی‌هایی درباره حفظ حریم خصوصی کاربران در شبکه اجتماعی تیک‌تاک و همچنین شرکت گوشی‌ساز هواوی مطرح شده و گسترش یافته است. 

آقای ترامپ با لحنی تمسخرآمیز گفت: «او حتما بر چین سخت خواهد گرفت. اگر ما دوباره انتخاب نشویم چین برنده خواهد بود، این حرف مرا به یاد داشته باشید. ولی واقعا امیدوارم که نخواهید این حرفم را به بوته آزمایش گذارید. که در آن صورت چین مالک ایالات متحده خواهد شد.» 

آقای ترامپ که خود را به عنوان کاندیدی که «مشاغل» ایجاد خواهد کرد معرفی کرده، در برابر جمعی از حدودا هزار هوادار خود گفت اقتصاد رو به سقوط ایالات متحده و آسیبی که به خاطر بیماری عالم‌گیر کووید-۱۹ وارد شده با انتخاب مجدد او حل خواهد شد و به حالت سابق برمی‌گردد. 

او همچنین ادعاهای کاذب خود درباره احتمال «تقلب» در انتخابات پیش رو را تکرار کرد چرا که در فاصله دو ماه مانده تا انتخابات سعی دارد ظاهرا زمینه شکست احتمالی خود را آماده سازد. 

او گفت: «تنها راه شکست ما در این انتخابات توسل به تقلب انتخاباتی است.» 

آقای ترامپ که در گروهی از نظرسنجی‌های اصلی با فاصله پشت آقای بایدن قرار دارد، از جمله در ایالاتی چرخشی که به بردن آن‌ها نیاز خواهد داشت، روز سه‌شنبه به شهر یوما در ایالت آریزونا سفر خواهد کرد و در روز پنج‌شنبه از شهر محل تولد آقای بایدن، اسکرانتون در ایالت پنسیلوانیا دیدار خواهد کرد. 

 

© The Independent

بیشتر از جهان