چرا اورشلیم تا این اندازه برای مسیحیان انجیلی آمریکایی مهم است؟ 

ترامپ در کل پیچیدگی این نظریه الهی براساس پیشگویی انجیل را درک نکرده است

مسجد الاقصی در اورشلیم - AHMAD GHARABLI / AFP

دونالد ترامپ روز دوشنبه به هوادارانش در شهر اوشکوش ایالت ویسکانسین گفت او به خاطر رضایت هوارادان مسیحی انجیلی خود، رسما اورشلیم را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخته و سفارت ایالات متحده را به آن جا منتقل کرده است. 

او گفت: «و ما پایتخت اسرائیل را به اورشلیم انتقال دادیم. این هم به خاطر مسیحیان انجیلی بود.» 

قبل از اتخاذ این تصمیم در سال ۲۰۱۷، سفارت ایالات متحده در تل آویو قرار داشت. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای ترامپ گفت: «واقعا جالب است که مسیحیان انجیلی از این اقدام بیشتر از یهودیان خوشحال‌اند. این واقعا درست است و بی‌نظیر است.» 

از خارج گود ممکن است به نظر برسد اشتیاق مسیحیان انجیلی از این تصمیم آقای ترامپ به خاطر حمایت از دولت اسرائیل و منازعه دیرینه آن با مردم فلسطین بر سر زمین این منطقه است، ولی در واقع حمایت مسیحیان از اسرائیل به جای سیاست، در الهیات و انجیل ریشه دارد. 

برای مسیحیان، اورشلیم محوری کلیدی در قیامت است، یعنی درک آنان از آخرالزمان به این منطقه گره خورده است. 

مسیحیان محافظه‌کار، که بسیاری از آنان تفسیری واقعی از انجیل دارند، معتقدند مسیح به اورشلیم باز خواهد گشت به ویژه وقتی اورشلیم در کنترل یهودیان باشد. 

در واقع بر اساس اتفاقاتی که در مکاشفات یوحنا پیش‌بینی شده، پیروان آیین یهود احیای مذهبی خود را در اورشلیم تجربه کرده و معبدی در آن می‌سازند قبل از آن که آخرالزمان فرا برسد. 

در آیین یهودیت و مسیحیت آمده مردمان عبری در دوران باستان در معبد سلیمان عبادت می‌کردند که به دست بابلی‌ها در قرن ۵۰۰ پیش از میلاد نابود شد. معبد دومی به نام معبد هیراد در اورشلیم ساخته شد که یهودیان و مسیحیان معتقدند آثار باستانی مذهبی مهمی را در خود جای داده بود، از جمله تابوت عهد و سنگ‌های پیشگویی اوریم و تومیم. بسیاری از مسیحیان معتقدند این معابد محل واقعی خانه خدا بوده است، یعنی بعد جسمی خدا در زمین در این ساختمان‌ها اسکان داشته است. 

معبد هیراد توسط رومیان حدود سال ۷۰ میلادی ویران شد. بعدتر مسلمانان قبه الصخره را که یکی از مقدس‌ترین اماکن در دین اسلام است، در مکان معبد هیراد برپا کردند.

دیوار ندبه از قرار معلوم بخشی از طرح توسعه معبد دوم بوده و یکی از معدود بخش‌های دست‌نخورده ساختار اصلی است. 

بسیاری از مسیحیان انجیلی، به ویژه آن‌هایی که در امریکا هستند و البته این باور خود را به خارج از کشور صادر کرده‌اند، به «نظریه الهی تدبیر پیش از هزاره» معتقدند. عبارت «هزاره» در این نظریه اشاره به پیشگویی هزار سالی دارد که شامل حکمروانی  عیسی مسیح بر دنیا در صلح و صفا می‌شود و عبارت «پیش از» بدین معنی است که این گونه مسیحیان معتقدند عیسی مسیح پیش از فرا رسیدن این دوره حکومت هزارساله به زمین باز خواهد گشت. 

گرچه نظریه تدبیر پیش از هزاره در بین سایر گروه‌های اصلی مسیحی، از جمله کاتولیک‌ها یا پیروان کلیسای ارتدکس شرقی، رایج نیست، اما در اکثر کلیساهای پروتستان آمریکا فراگیر شده است. این نظریه در دهه ۹۰ میلادی با مجموعه کتاب «جامانده» (Left Behind) محبوب شد که داستان هیولاهای آخرالزمان و برآشفتگی بزرگ قیامت را بر اساس نظریه تدبیر پیش از هزاره روایت می‌کرد. 

از آن جا که این مسیحیان به تفسیر واقعی انجیل باور دارند، در دیدگاه آن‌ها ضروری است که معبدی در اورشلیم توسط قومی تازه احیا شده از یهودیان ساخته شود قبل از آن که مسیح بتواند بازگردد و آخرالزمان فرا برسد. 

بر اساس نظرسنجی سازمان لایف‌وی که در سال ۲۰۱۷ انجام شد، ۸۰ درصد مسیحیان انجیلی معتقدند تشکیل اسرائیل در سال ۱۹۴۸ بخشی از تحقق پیشگویی انجیل بوده است. 

پروفسور الیزابت الدمیکسون از دانشگاه نورث تگزاس هنگام صحبت با نشریه واکس در سال ۲۰۱۷ توضیح داد چگونه وعده زمین مقدس در باور مسیحیت انجیلی غیر قابل انکار است. 

خانم الدمیکسون گفت: «باور مسیحیت صهیونیستی این است که وعده خدا در ارائه زمین مقدس به یهودیان جاودانه است و وعده‌ای محدود به عهد باستان نیست. وقتی از زمین مقدس و وعده خدا در ارائه آن حرف می‌زنیم، منظور زمین‌های واقع در دو طرف رود اردن است. در نتیجه باور به اسرائیل بزرگ‌تر و توسعه آن خیلی برای این گروه مهم است. اورشلیم فقط در مرکز آن قرار دارد و در دید تاریخی و انجیلی به عنوان پایتخت قوم یهود شناخته می‌شود.» 

اگر چنین معبدی بخواهد در جای اصلی خود ساخته شود باید اول قبه الصخره را ویران کرد.

خیلی احتمال کمی وجود دارد که این اتفاق، حداقل بدون بروز خشونت، رخ دهد چرا که مسلمانان هنوز جمعیت اصلی ساکن در این شهرند. 

برای این دسته از مسیحیان، آخرالزمان صرفا پایان دنیا نیست گرچه شامل تخریب آخرالزمانی دنیا به دست طوفان‌های ارسالی از طرف خدا می‌شود اما همه این اتفاقات برای تقویت و تطهیر ایمان آن‌ها صورت می‌پذیرد. آن‌ها معتقدند کسانی که خود را وقف عیسی مسیح کرده‌اند طی اتفاقی که برآشفتگی بزرگ نام دارد از زمین جمع شده و در بهشت گرد هم می‌آیند. 

به جز ساخت این معبد، اسرائیل از جهت دیگری هم برای مسیحیان انجیلی مهم است چرا که به اعتقاد آن‌ها آن جا مکان وقوع آخرین نبرد میان خیر و شر است که طی آن خدا تمام دشمنان حکومت هزارساله مسیح را نابود خواهد کرد. 

آن‌ها بر اساس تفسیر منحصر به فرد خود از عهد جدید معتقدند این نبرد در شهر باستانی مگیدو در خواهد گرفت که منطقه‌ای در شمال اسرائیل است. نبرد مگیدو که آرماگدون نام دارد یکی از عوامل کلیدی پیشگویی آن‌ها برای آخرالزمان است. 

کشیش نیت پایل در سال ۲۰۱۸ به نشریه نیوزویک گفت: «چیزی که باعث شروع آخرالزمان می‌شود این است که اسرائیل به مرزهای خود که توسط خدا در انجیل به اسرائیلیان وعده داده شده بازگردد.» 

بعید به نظر می‌رسد آقای ترامپ در کل پیچیدگی این نظریه الهی بر اساس پیشگویی انجیل را درک کرده باشد.

همان طور که در سخنرانی که او در سال ۲۰۱۶ در دانشگاه لیبرتی ایراد کرد نیز آشکار بود. او در این سخنرانی به «دو نامه به قرنتیان» اشاره کرد که عبارتی در عهد جدید است و حتی بی‌خیال‌ترین مسیحیان انجیلی هم می‌دانند نام آن «نامه دوم به قرنتیان» است. 

با این حال، آقای ترامپ مشاوران متعددی پیرامون خود دارد، از جمله معاون اول مایک پنس که به ایمان مسیحی محافظه‌کار خود مفتخر است و از اهمیت اسرائیل برای جامعه مسیحیان انجیلی آمریکا خبر دارد. 

© The Independent