جو بایدن: سفارت آمریکا در اورشلیم خواهد ماند

معاون پیشین ریاست جمهوری مخالف الحاق کرانه غربی است که دولت ترامپ از آن حمایت می‌کند

بایدن در سال ۱۹۹۵ از تصویب طرح انتقال سفارت در کنگره حمایت کرده بود-WILLIAM THOMAS CAIN / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP

جو بایدن با آن که تصمیم جنجالی دونالد ترامپ برای انتقال سفارت ایالات متحده در اسراییل از تل‌آویو به اورشلیم قبل از شکل‌گیری فرایند صلح را «کوته‌بینانه و سبک‌سرانه» خوانده بود می‌گوید اگر رییس‌جمهور شود سفارتخانه را در اورشلیم نگه می‌دارد.

نامزد محتمل حزب دمکرات‌ها برای رقابت با رییس‌جمهور ایالات متحده در انتخابات نوامبر آینده ادعا کرد، انتقال سفارت به شهر قدس جلوی تلاش‌ها برای برقراری صلح بین دولت اسراییل و مقامات فلسطین را می‌گیرد.

بایدن در سال ۱۹۹۵ از تصویب طرح انتقال سفارت در کنگره حمایت کرده بود اما انتقال سفارت به خاطر آن که قرار بود احزاب، مذاکرات وسیع‌تری با سران منطقه انجام دهند به تأخیر افتاده بود.

معاون پیشین ریاست جمهوری روز چهارشنبه در گفتگو با اعضای ستاد جمع‌آوری کمک مالی در فضای مجازی گفت: «انتقال سفارت بدون مهیا بودن شرایط کاری کوته‌بینانه و سبک‌سرانه بود. این کار باید در بستری از توافقی بزرگ‌تر انجام می‌شد که در این فرایند ما را در دستیابی به امتیازات مهمی برای رسیدن به صلح یاری می‌داد.»

آقای بایدن گفت طرفدار «راهکار دوکشوری» است اما اصرار رئیس‌جمهور به ماندن سفارت در اورشلیم با خواسته نخست‌وزیر اسرائیل بنیامین نتانیاهو و جناح راست و افراطیان این کشور هم‌خوان است، کسانی که ادعای مسیحی و یهودی بودن این منطقه را مطرح کرده‌اند. اورشلیم مکان مقدس مهمی برای مسیحیان، یهودیان و مسلمانان است.

کارزار انتخاباتی بایدن در جلسه مجازی روز سه‌شنبه هم‌چنین اعلام کرد این نامزد از باقی‌ماندن سفارت در اورشلیم حمایت می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آنتونی بلینکن مشاور سیاست خارجی آقای بایدن گفت «سؤال اصلی که می‌توان مطرح کرد این است که در راستای تلاش برای بهبود اوضاع و سرانجام باز کردن چشم‌انداز جدیدی برای دو کشور و دو ملت چه کاری می‌شود کرد؟»

معاون پیشین رئیس‌جمهور با الحاق کرانه غربی اشغالی مخالف است.

اوایل امسال دولت ترامپ، سیاست خارجی ایالات متحده در چندین دهه اخیر را تغییر داد تا به اسرائیل کمک کند کشور فلسطین را در غزه و کرانه غربی شکل دهد و بتواند دره اردن و همه مناطق اشغالی را ضمیمه خود کند؛ مناطقی که شهرک‌های اسرائیلی به رغم قوانین بین‌المللی در آن‌ها بنا شده‌اند.

دولت اسرائیل با تکیه بر حمایت آمریکا و ائتلاف بزرگ میان دو کشور از روز اول ژوئیه این فرایند را آغاز خواهد کرد.

© The Independent

بیشتر از جهان