قرار عاشقانه، مصاحبه برای استخدام، دیدار با اقوام همسر؛ عوامل رایج اضطراب

عبور از حالت اضطراب، انسان را سه برابر خسته تر از حال عادی می کند

نتایج یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که بزرگسالان چهار بار در هفته دچار اضطراب و فشار عصبی می‌شوند - PIXABAY

مصاحبه برای استخدام، سناریویی است که به نظر می‌سد بیش ازسایر عوامل، مردم بریتانیا را مضطرب و عصبی می‌کند. در مرکز توجه قرار گرفتن، کاری که برنامه‌ریزی نشده، معرفی و ارائه کار موارد دیگرند. 

مطالعه‌ای که بر دوهزار بریتانیایی صورت گرفته نشان می‌دهد دیدار با افراد خانواده همسر برای اولین بار، اولین روز کاری و شرکت در یک کلاس ورزشی جدید هم از جمله دفعاتی است که سیستم عصبی آن‌ها فعال‌تر بوده است. 

این مطالعه نشان می‌دهد که متوسط بزرگسالان چهار بار در هفته دچار اضطراب و فشار عصبی می‌شوند و این لحظات ناخوشایند اغلب در محل کار (۴۲ درصد) وپس از آن حضور در جمع (۳۴ درصد) رخ می‌دهد. 

اما این تحقیق که توسط شرکت «شور» (Sure محصولات خوشبوکننده بدن) انجام گرفته نشان می‌دهد که بریتانیایی‌های مضطرب در اغلب وقایع تحت فشار عصبی هستند تا هیجان‌زدگی. 

قرار عاشقانه با فرد ناآشنا (توسط معرف)، شرکت در یک مسابقه ورزشی مهم، پاسخ دادن به تلفن، بازگشت به محل کار و مصاحبه استخدامی مواردی‌اند که بیشتر تجربیات اضطراب‌آور را رقم می‌زنند تا هیجان‌برانگیز. 

اگرچه ابراز علاقه به کسانی که عاشق‌شان هستند و یا ملاقات با دوستانی که مدتی است آن‌ها را ندیده‌اند بیشتر هیجان‌انگیزند تا اضطراب‌آور. 

آلیس دافیل از شرکت شور که این تحقیق را به عنوان بخشی از «گزارش اعتمادبه‌‌نفس بریتانیا» انجام داده است، اظهار داشت: «همه ما لحظات اضطراب‌آور و پرفشار عصبی را داشته‌ایم که در عین حال هیجان‌آور هم بوده‌اند. 

در این مواقع و یا تنها در زندگی روزمره، همه ما واقعا در معرض آزمایش هستیم و نتیجه‌اش این است که از لحاظ جسمانی حرارت و گرمای بدن‌مان بالا می‌رود.» 

این تحقیق همچنین دریافته که برای آرام شدن پس از تجربه حس اضطراب و فشار عصبی، ۳۹ درصد نفس عمیق می‌کشند، ۳۴ درصد مکث کرده و به یک باره با آن موقعیت روبه‌رو می‌شوند و۲۷ درصد هم برای استنشاق هوای تازه از محیط خارج می‌شوند. 

با این که بسیاری احتمالا احساس رهاشدگی پس از عبور از وضعیت اضطراب را تجربه می‌کنیم (۶۱ درصد)، اما سه برابر خسته‌تر شده‌ایم تا این که انرژی داشته باشیم. 

چهار نفر از ده نفر هم اعتراف کردند که هنگام اضطراب و فشار عصبی عرق می‌کنند (وقتی غافلگیر می‌شوند عرق از بدنشان جاری می‌شود). 

بیست مورد برتری که بزرگسالان در بریتانیا را مضطرب و عصبی می‌کند:

۱. مصاحبه شغلی 

۲. غافلگیر شدن

۳. وقتی موردی طبق برنامه پیش نمی‌رود

۴. انجام یک ارائه کار ویا معرفی خود

۵. مرکز توجه یک جمع بزرگ بودن

۶. شخصی را برای اولین بار ملاقات کردن

۷. رفتن به اولین قرار عاشقانه

۸. انجام یک اجرا مانند خوانندگی و یا بازیگری

۹. امتحان کردن یک چیز جدید برای اولین بار

۱۰. اول از همه در یک مراسم حاضر شدن

۱۱. جواب دادن به یک شماره ناشناس

۱۲. میزبانی از مردم برای ماندن در خانه‌شان

۱۳. تماس تلفنی برقرار کردن

۱۴. برگزاری مهمانی شام

۱۵. رفتن به قرارعاشقانه‌ای که آشنایی قبلی وجود نداشته (از طریق معرفی دیگران) 

۱۶. میزبانی کردن از یک ملاقات کاری

۱۷. ملاقات دوستانٍ شریک زندگی‌شان برای اولین بار

۱۸. بازگشت به دفتر کار پس از مدتی دوری

۱۹. ملاقات با خانواده همسر

۲۰. ملاقات با حلقه رفاقت بزرگ‌تر از دوستانشان

در نتیجه بزرگسالان انگلیس به خودشان جملات دلگرم کننده می‌گویند، لباسی را که عاشقش هستند می‌پوشند و افشانه‌های ضد عرق خوشبوکننده مورد اطمینان خود را استفاده می‌کنند تا اعتماد به نفسشان را بالا ببرند. 

راه‌های دیگر آماده شدن در مواجه با موارد اضطراب‌آور و تنش‌‌زا این است که افراد با آرایش کردن و یا پیرایش موهای‌شان از ظاهر خود مراقبت می‌کنند و یا این که صبح زود به کلاس ورزش می‌روند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 اگرچه این نظرسنجی نشان می‌دهد که دو سوم افراد (۶۶درصد) آرزو کرده‌اند که کاش اعتماد به نفس بیشتری داشتند. 

در نتیجه ۳۸ درصد افرادی که از طریق«وان پل» (OnePoll) در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند (در جشن شروع محصولات خوشبوکننده بدن شورSure Advanced Protection) برای افزایش اعتماد به نفس به دیگران متوسل می‌شوند در حالی که ۵۳ درصد اعتراف می‌کنند که به راحتی مضطرب و یا دچار فشار عصبی می‌شوند.  

ترس از شرمنده شدن (۴۲ درصد) مهم‌ترین دلیل ایجاد حس اضطراب و فشارعصبی است، به دنبال آن ترس از اشتباه (۳۹ درصد) و اشتیاق برای داشتن بهترین عملکرد (۳۱ درصد) مهم‌ترین عوامل هستند. 

خانم دافیل افزود: «زندگی با فراز و فرودی از احساسات همراه است، هیجان‌انگیز‌ترین زمان‌ها می‌توانند تنش‌زا هم باشند، اما در نهایت این همان چیزی است که باعث خاص شدن آن‌ها می‌شود.» 

SWNS

بیشتر از زندگی