انتقاد شدید کلینتون از فرمان اجرایی ترامپ درباره یارانه بیکاری

«اگر آن‌قدر بدشانس باشید که او دوباره رئیس جمهور شود، خواهید دید با تامین اجتماعی و بیمه درمانی چه خواهد کرد»

دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در کنگره بر سر رقم کمک بعدی، «اختلافی چند تریلیون دلاری» دارند-Brendan Smialowski, Mandel NGAN / AFP

هیلاری کلینتون از فرمان‌های اجرایی اخیر دونالد ترامپ انتقاد کرد، گفت که این اقدام احتمالا خلاف قانون اساسی است و نشانه اتفاق‌های بدتری در آینده است. 

رقیب انتخاباتی سابق آقای ترامپ به شبکه ام‌اس‌ان‌بی‌سی گفت: «یک حرکت نمایشی است. شکی نیست، و همان‌طور که حتی سناتورهای جمهوری‌خواه گفته‌اند، دور زدن کنگره و تلاش برای هزینه کردن پولی که او هیچ اختیاری بر آن ندارد، خلاف قانون اساسی است. 

اما در عین حال انحرافی بزرگ از کار سخت کنگره برای تامین کمک مالی به میلیون‌ها آمریکایی نیازمند است.» 

خانم کلینتون به مذاکرات شکست‌خورده در کنگره اشاره کرد که بر سر ادامه و افزایش کمک مالی دولت فدرال انجام شد برای کسانی که به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا کارشان را از دست داده‌اند، کسب‌های کوچک و میلیون‌ها آمریکایی که به تازگی بیکار شده‌اند که تا این اواخر از کمک یک تریلیون دلاری دولت برخوردار بودند. 

در حالی که مهلت پرداخت کمک مالی یک هفته پیش به سر رسید، دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در کنگره بر سر رقم کمک بعدی، «اختلافی چند تریلیون دلاری» دارند و مذاکراتشان بی‌نتیجه مانده‌است. 

در بحبوحه این مذاکرات، آقای ترامپ روز شنبه یک فرمان اجرایی و سه بخش‌نامه صادر کرد و گفت موقتا مالیات بر حقوق را کاهش خواهد داد، حکم تخلیه منازل به دلیل ناتوانی مستاجر از پرداخت اجاره را تا پایان سال ۲۰۲۰ منع خواهد کرد، بازپرداخت وام‌های دانشجویی را به تعویق خواهند انداخت، و ۴۰۰ دلار کمک هزینه به آمریکایی‌های بیکار شده خواهد پرداخت. 

برخی پرسیدند که آیا این فرمان‌ها عملا وعده‌های آقای ترامپ را محقق خواهند کرد یا نه، و دیگران اظهار داشتند که تقریبا به طور حتم رئیس جمهور اجازه سیاست‌گذاری مالیاتی را از طریق فرمان اجرایی ندارد. 

بن سس، سناتور جمهوری‌خواه منتقد ترامپ، گفت که «نظریه قانون‌گذاری با قلم و تلفن خطا و مغایر قانون اساسی است» و اشاره کرد که اگر باراک اوباما چنین فرمانی صادر کرده ‌بود، جمهوری‌خواهان هرگز آن را تایید نمی‌کردند. 

اما خانم کلینتون، گذشته از این مسائل، نگرانی دیگری داشت؛ این که آقای ترامپ دستورکار تازه خود را برای نظام رفاهی آمریکا و کسانی که خواهان کاهش یا لغو بیمه درمانی‌اند بیان کرده است. 

خانم کلینتون گفت: «معنای حرف [ترامپ] اساسا این است که می‌خواهد سراغ تامین اجتماعی و بیمه درمانی برود. نمی‌دانم خودش متوجه است یا نه – چون آدم هیچ‌وقت نمی‌فهمد که او از نحوه کار دولت اطلاع دارد یا نه – ولی اساسا درباره پایان دادن به سهمی از درآمد همه ماست که از طریق مالیات بر درآمد به تامین اجتماعی و بیمه درمانی پرداخت می‌شود. 

بله، یک حرکت نمایشی است، به احتمال زیاد خلاف قانون اساسی است، او واقعا اختیار این کار را ندارد. ولی به رای‌دهندگان علایمی می‌فرستد که می‌گوید اگر آن‌قدر بدشانس باشید که او دوباره رئیس جمهور شود، خواهید دید با تامین اجتماعی و بیمه درمانی چه خواهد کرد. این فقط به زیان آمریکاییان سالمند نخواهد بود. به زیان همه آمریکایی‌ها خواهد بود.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هم‌زمان، در حالی که خانم کلینتون در این مصاحبه، هشدار می‌داد، پیتر ناوارو مشاور تجاری کاخ سفید در گفت‌وگویی با چاک تاد از شبکه ان‌بی‌سی شرکت کرد. او از قانونی بودن فرمان‌های اجرایی دفاع کرد و گفت مطمئن است که همه این فرمان‌ها در حوزه اختیارات آقای ترامپ بوده‌اند. 

او همچنین از تصمیم آقای ترامپ به تعمیر باشگاه گلف خود در نیوجرسی در تعطیلات آخر هفته به جای دخالت در مذاکرات کنگره و تلاش برای ایجاد توافق میان دو حزب رقیب دفاع کرد. 

او گفت: «ببینید، باید بفهمید که این سخت‌کوش‌ترین رئیس جمهور تاریخ است. ۲۴ ساعت شبانه روز و هفت روز هفته کار می‌کند. می‌تواند در [باشگاه‌های گلف] بدمینستر یا مارالاگو باشد، یا در اتاق بیضی کاخ سفید، یا هر جای دیگری. می‌تواند در کارخانه ویرلپول باشد که روز پنج‌شنبه شاهدش بودیم، تا از مردان و زنان زحمت‌کشی که از تعرفه [کالاهای وارداتی] سود برده‌اند تشکر کند. او ۲۴ ساعت کار می‌کند. مشکل این جاست، در باتلاق کنگره.»

© The Independent

بیشتر از جهان