پیشنهاد پرداخت کمک‌هزینه دو هزار دلاری به مردم آمریکا

در صورت تصویب این لایحه، مبلغ پرداختی از ماه مارس محاسبه خواهد شد

کاملا هریس، اد مارکی و برنی سندرز این پیشنهاد  را مطرح کرده‌اند - Alex Wong/Getty Images/AFP

سه سناتور دموکرات مقدمات طرحی را فراهم کرده‌اند که به هر نفر در طول همه‌گیری کرونا ماهانه ۲۰۰۰ دلار پرداخت شود.

کامالا هریس، نماینده کالیفرنیا، برنی سندرز از ایالت ورمونت، و اد مارکی از ایالت ماساچوست، طی ائتلافی به ارائه لایحه‌ای پرداختند که با ادامه شیوع کرونا در سراسر ایالات متحده، پول بیشتری به جیب آمریکایی‌ها سرازیر می‌کند.

در این لایحه، پیش‌بینی شده است که برای هر فردی که درآمد سالانه کمتر از ۱۰۰ هزار دلار دارد، مبلغ ۲۰۰۰ دلار در ماه پرداخت شود. این مبلغ ماهانه برای سایر افرادی که درآمدی بیشتر دارند، به تناسب کمتر می‌شود تا نهایتا برای دارندگان سقف درآمد سالانه ۱۲۰ هزار دلار، به صفر می‌رسد.

لایحه مزبور همچنین خانواده‌های دارای فرزند را  نیز مد نظر قرار داده است؛ به نحوی که تا سقف سه فرزند، به ازای هر فرزند مبلغ ۲۰۰۰ دلار بیشتر پرداخت می‌شود.

در صورت تصویب این لایحه، مبلغ پرداختی از ماه مارس محاسبه خواهد شد؛ یعنی زمانی که اولین بار رئیس جمهوری دونالد ترامپ به خاطر ویروس کرونا در کشور، وضعیت اضطراری اعلام کرد. طبق این طرح، پرداخت‌ها سه ماه پس از لغو وضعیت اضطراری ملی توسط رئیس جمهوری، متوقف خواهند شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این لایحه پس از آن مطرح می‌شود که کنگره اول بار بسته تشویقی ۱۲۰۰ دلاری را برای افرادی در نظر گرفت که درآمدی زیر  ۷۵۰۰۰ دلار در سال دارند.

در آن زمان، سناتورهای مخالف معتقد بودند که یک بار پرداخت برای کمک به فشارهای درازمدت اقتصادی این ویروس ،کافی نیست.

طبق آمار وزارت کار ایالات متحده، با افزایش تعداد بیکاران به ۲۰ میلیون نفر، نرخ بیکاری تا جمعه همین هفته به ۱۴.۷ در صد رسیده است.

خانم هریس طی اظهاراتی اعلام کرد:«واضح است که این مبلغ برای تآمین نیازهای مردم در این برهه تاریخی کافی نبوده است. همان طور که هزینه‌ها و قبوض پرداخت شدنی سر هر ماه به دست مردم می‌رسد، کمک دولت نیز باید ادامه یابد.»

آقای سندرز نیز گفته است که اگر دولت فدرال می‌تواند به نجات صنایع بزرگ نظیر خطوط هواپیمایی و کشتی‌های مسافرتی بیاید، پس باید بتواند پول بیشتری را به سوی شهروندان روانه کند.  

او می‌گوید: «اگر می‌توانیم شرکت‌های بزرگ را حمایت مالی کنیم، پس باید مطمئن شویم که هر کس در این کشور به اندازه‌ای درآمد دارد که بتواند از پس احتیاجات ضروری زندگی برآید.»

آقای مارکی نیز می‌افزاید: «پرداخت کمک هزینه ماهانه مستقیم‌ترین و کارآمدترین شیوه عملی برای غلبه بر فشارهای اقتصادی به آسیب‌پذیرترین افراد در این بحران، به ویژه خانواده‌های کم درآمد، مهاجران، و کارگران روزمزد و خدماتی است.».

حزب جمهوری‌خواه که اکثریت سنا را در دست دارد، علاقه کمتری به طرح یک بسته تشویقی نشان می‌دهد؛ مخصوصا اگر قرار باشد بودجه بیشتری در اختیار ایالت‌ها قرار بگیرد.

اگر چه کنگره مشغول بررسی گزینه‌های حمایتی مختلف برای کمک به وضعیت اقتصادی در ماه‌های پیش روست، هنوز هیچ نشانه‌ای از تصویب لایحه پرداخت ماهانه به افراد دیده نمی‌شود.

© The Independent