حک نام ترامپ بر چک‌های ارسالی به مردم در روزگار کرونا زده آمریکا

خزانه‌داری آمریکا کمک هزینه مردم را نفرستاد تا نام ترامپ بر «چک‌ها» نوشته شود

میلیون‌ها نفر از آمریکایی‌ها که واجد شرایط دریافت کمک‌ دولت باشند، چک‌های حمایتی ۱۲۰۰ دلاری دریافت خواهند کرد - SPENCER PLATT / Getty Images via AFP

وزارت خزانه‌داری آمریکا دستور داده است که نام رئیس‌ جمهوری این کشور، دونالد ترامپ، بر روی چک‌های حمایتی اداره مالیات داخلی که برای میلیون‌ها نفر در آمریکا طی روزهای آینده فرستاده خواهد شد، حک شود.

طی روزهای آینده، میلیون‌ها نفر از آمریکایی‌ها که از شرایط دریافت کمک‌های دولتی برخوردار باشند، چک‌های حمایتی ۱۲۰۰ دلاری دریافت خواهند کرد. مبلغ این چک‌ها برای خانواده‌ها متفاوت خواهد بود، اما حداقل چک ۱۲۰۰ دلار است.

اما سابقه نداشته است که نام رئیس ‌جمهوری بر روی چک‌های این اداره حک شود. این اقدام به این معنی است که در قسمت چپ این چک‌ها، عنوان «رئیس‌ جمهوری دونالد ترامپ» حک خواهد شد. 

به گزارش واشنگتن پست، این اولین بار است که در تاریخ آمریکا که نام رئیس ‌جمهوری کشور روی چک‌های اداره مالیات حک می‌شود؛ چه به خاطر بازگرداندن اضافه مالیات بردرآمد باشد، چه هر عنوان دیگری مثل کمک‌هایی که دولت در چند دهه گذشته در جریان بسته‌های حمایتی در زمان‌های رکود اقتصادی برای شهروندان فرستاده است. 

به دلیل این که این تصمیم در آخرین لحظات گرفته شد و مخالف با روندی بوده است که سیستم‌ مالیاتی آمریکا طبق آن عمل می‌کند، زمان ارسال چک‌ها به تعویق افتاده است. 

اقدام آقای ترامپ در حالی رخ می‌دهد که طی روزهای گذشته او به دلیل تصمیماتی که در زمینه مواجهه با بحران کرونا گرفته است، با انتقادات شدیدی روبه‌رو بوده است. منتقدان آقای ترامپ همچنین می‌گویند که او از جلسات روزانه برای ارائه آخرین گزارش‌ها و آمارها درباره اقدامات دولت فدرال، به عنوان سکویی برای کارزار انتخاباتی خود استفاده می‌کند و مدام در حال تبلیغ خود است و در واقع از این طریق می‌کوشد تا صداهای اعتراضاتی را که در خصوص عملکرد او وجود دارد، خاموش کند و به انتقادات پاسخ دهد. 

حک کردن نام رئیس ‌جمهوری بر روی چک‌ها نیز ابا این هدف صورت می‌گیرد که گیرندگان چک به نوعی احساس وام‌داری نسبت به فرستنده چک‌ها داشته‌ باشند و چنین وانمود شود که چک‌های کمک‌هزینه را برای افرادی که به دلیل تبعات اقتصادی شیوع ویروس کرونا و بسته‌شدن کسب‌وکارها کار خود را از دست ‌دادند، ترامپ فرستاده است. در حالی که پرداخت آن مبالغ به شهروندان یک تصمیم فدرال بوده است و پس از تصویب سنا که در آن هم دموکرات‌ها و هم جمهوری‌خواهان بسته حمایتی ۲.۲ تریلیون دلاری را تصویب کردند، اجرایی می‌شود، و رئیس‌ جمهوری در واقع  فقط یکی از حلقه‌های زنجیر بوده است، و همه در خصوص اعطای چنین کمک‌هایی اتفاق نظر داشته‌اند. 

یکی از دلایلی که چک‌های ارسال شده توسط اداره مالیات، همواره توسط رئیس آن امضا شده است، از بین بردن این شائبه است که چنین پرداخت‌هایی حزبی است، یا در آن منافع حزبی در نظر گرفته شده است. برای همین، چه رئیس ‌جمهوری کشور جمهوری‌خواه باشد چه دموکرات، کارمندان دولتی که نباید وابسته به حزبی باشند، این چک‌ها را امضا می‌کنند. 

اداره مالیات آمریکا چک‌ها را برای کسانی ارسال می‌کند که ممکن است به دلیل درآمد پایین، حساب بانکی نداشته باشند. این چک‌ها همچنین به صورت مستقیم در حساب بانکی هشتاد میلیون نفر آمریکایی واریز می‌شود. چنین پرداخت‌های مستقیم به حساب‌های بانکی، نام ترامپ را با خود نخواهند داشت. 

اما به نوشته واشنگتن پست، این تصمیم که در خصوص چک‌های ارسالی، نام ترامپ بر روی آنها نوشته شده باشد، هفته‌ها در حال بررسی بوده است، اما روز سه‌شنبه، به مسئولان بخش تکنولوژی اداره مالیات آمریکا اعلام شده است و این تیم‌ که عمده آنها از منازل خود کار می‌کنند، در تلاش هستند که با تغییرات برنامه‌نویسی، که به گفته مقامات اداره مالیات منجر به تاخیر در ارسال چک‌ها خواهد شد، امکان اضافه کردن امضای آقای ترامپ را فراهم کنند. زیرا کدهای کامپیوتری مربوط به این موضوع باید تغییر کند و نیز، سیستم با تغییرات جدید باید آزمایش شود تا مطمئن شوند که با این تغییر جدید، اختلالی در ارسال چک‌ها به وجود نمی‌آید. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طی هفته‌های گذشته، آقای ترامپ همواره تاکید کرده است که این بسته ‌نجات مالی، طرح دولت اوست و کوشیده است تا چنین وانمود کند که اوست که چنین کمکی را انجام می‌دهد، و در واقع اعتبار و امتیاز آن را از آن خود کند. 

هم اکنون شش ماه تا انتخابات ریاست‌ جمهوری فاصله است و با آن که کارزارهای انتخاباتی کاندیداها به نوعی راکد است و خبری از آن به گوش نمی‌رسد، آقای ترامپ می‌کوشد تا همچنان از هر اقدامی، برای تبلیغ خود برای انتخابات بعدی استفاده کند. اما مشخص نیست که تاثیرات چنین اقداماتی، در نهایت به نفع یا ضرر آقای ترامپ عمل کند.