نگرانی‌ها از انتقاد علیه قربانی شکایت تعرض جنسی شهردار سابق سئول

موج سوگواردی در مرگ پارک ون-سون باعث این نگرانی‌ها شده است

دیدار سوگواران از محراب مخصوصی که برای مراسم یادبود شهردار سابق سئول تعبیه شده بود -REUTERS/Kim Hong-Ji

مرگ شهردار سئول موجب سوگواری عمومی شده است، به طوری که برخی نگرانند که این وضع  منجر به انتقاد از زنی شود که او را به تعرض جنسی متهم کرده بود. 

جسد پارک ون-سون، ۶۴ ساله، صبح جمعه به وقت محلی در یک منطقه جنگلی در شمال سئول، پایتخت کره جنوبی، کشف شد. چند ساعت قبل، او یادداشتی «شبه وصیت‌نامه» برای دخترش گذاشته بود. 

پلیس از اعلام دلیل مرگ خودداری کرده است، اما گفته است که نشانی از خشونت دیده نمی‌شود. 

جسد پارک به بیمارستان دانشگاه ملی سئول منتقل شد، و مراسم پنج روزه تدفین از آنجا آغاز شد. 

صدها سوگوار از محراب مخصوصی که برای مراسم یادبود تعبیه شده بود، دیدن کردند و هواداران او شعارهایی سردادند و از جمله گفتند‌ «دوستت داریم» و «متاسفیم».

سیاستمداران مرتبط با حزب حاکم دموکراتیک و مسئولان ارشد ریاست جمهوری در محل برگزاری مراسم یادبود و سوگواری دیدار کردند. دسته‌گلی که نام رئیس ‌جمهوری روی آن نوشته شده است، در تصاویر به چشم می‌خورد. 

با این حال، منتقدان درباره ‌موج سوگواری عمومی در اثنای صدور گزارش‌ها مبنی بر این که یکی از منشی‌های پارک، شامگاه چهارشنبه علیه او به پلیس شکایت کرده بوده است، ابراز نگرانی کرده‌اند. آن زن گفته است که پارک از سال ۲۰۱۷ او را مورد آزار جنسی قرار داده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پلیس ثبت شکایت علیه پارک را تایید کرده است، اما از ارائه جزئیات بیشتر، از جمله این که آیا شکایت درباره رفتار جنسی بوده است یا خیر، خودداری کرده است. 

ین هان سان، از دانشگاه کره، دولت سئول را برای استفاده از بودجه رسمی در مراسم خاکسپاری هفته آینده آقای پارک، محکوم کرده است. 

این استاد دانشگاه، دولت را به توقف اقداماتی که منجر به انتقاد عمومی از زن قربانی (اتهام تعرض جنسی) شود، ترغیب کرده است و به دولت توصیه کرده است که به جای آن، به فکر نحوه حفاظت از زن شاکی و یافتن حقیقت باشد. 

ریو هو-جئونگ، از حزب کوچک اپوزیسیون لیبرال، در فیسبوک نوشت که حاضر نیست برای پارک احترامی قائل باشد، چرا که نمی‌خواهد قربانی و منشی پارک که از او شکایت کرده است، «حس کند تنها مانده است.» 

مرگ شهردار سئول و اتهامات علیه او و پرسش‌هایی که درباره وجهه او ایجاد شده است، کره جنوبی را در حیرت فرو برده است. 

پارک، وکیل سابق حقوق بشر که در سال ۱۹۹۸ در اولین پرونده مربوط به آزار جنسی در کشورش پیروز شد، خود را فمینیست توصیف می‌کرد و حامی صریح حقوق زنان و جنبش «من نیز» بوده است. 

 او به عنوان شهردار (سمتی که از سال ۲۰۱۱  در اختیار داشت) مشاور ویژه‌ای را به برابری جنسیتی انتخاب کرد و سیاست‌هایی را برای ایجاد محیط های امن‌تر شهری برای زنان معرفی کرد و خانه‌های ارزان قیمیت برای زنان مجرد ارائه داد. 

بسیاری از افراد در سئول، او را کاندیدای بالقوه ریاست جمهوری، پس از پایان دوره پنج ساله ریاست جمهوری مون جای-این در سال ۲۰۲۲ می‌دانستند. 

گزارش‌های تکمیلی از خبرگزاری‌ها 

© The Independent

بیشتر از جهان