بازگشایی آرایشگاه‌ها در دوران همه‌گیری کرونا؛ قوانین جدید چه می‌گویند؟

طبق مقررات آرایشگر شما باید از «حفاظ پوشاننده صورت» استفاده کند

آرایشگاه‌ها از ابتدای همه‌گیری کرونا از مهم‌ترین محل‌های انتقال ویروس بوده‌اند-Paul ELLIS / AFP

بعد ازماه‌ها کوتاه کردن مو به دست خودمان و کمی هم نامرتب به نظر رسیدن در گفت‌وگوهای آنلاین زوم، حالا بالاخره می‌توانیم به اصلاح سرو آرایش موی  حرفه‌ای دست یابیم.

آرایشگاه‌ها و سلمانی‌ها در انگلیس از شنبه ۴ ژوئیه، همزمان با میخانه‌ها، رستوران‌ها، گالری‌های هنری و سینماها، آغاز به کار می‌کنند.

اما دولت درباره مجوز بازگشایی «مشاغل در تماس نزدیک» مانند آرایشگاه‌ها محتاط است، چرا که رعایت فاصله‌گیری اجتماعی در این مشاغل ساده نیست.

بنابراین، یک برنامه مفصل از دستورالعمل‌های محافظت در برابر کووید ۱۹ برای این صنعت تعیین شده است که تا حد امکان، بیشترین میزان ایمنی را فراهم می‌کند. خوب، این مکان‌ها چقدر ایمن خواهند بود؟ و قبل از برداشتن قدم بعدی، چه مواردی را باید بدانید؟

قوانین دولت چه مواردی را در بر می گیرد؟

به دلیل نزدیکی فاصله بین مشتریان و کارکنان، آرایشگاه‌ها و سلمانی‌ها و سایر«مشاغل در تماس نزدیک»، سخت‌ترین گزینه‌های بازگشایی برای دولت بوده‌اند. حالا مشاغل مربوط «به کوتاهی موی سر و پیرایش آن» اجازه بازگشایی دارند، اما «این مجوز شامل حال خدمات مربوط به زیبایی ناخن، برنزه کردن پوست و سایر مکان‌های خدمات زیبایی نمی‌شود.»

تمام آرایشگران مو باید اطلاعات مربوط به تعداد و وضعیت مشخص مشتریان خود را تا ۲۱ روز حفظ کنند و هیچگونه ارائه خدمات ناگهانی هم برای آرایشگر مجاز نیست و تنها از طریق نوبت گرفتن مشتریان از قبل، می‌توانند کار خود را انجام ‌دهند. به مشتریانی که نوبت می‌گیرند، باید گفته شود که به تنهایی، سر ساعت (نه زودتر که مجبور شوند منتظر شوند) به آرایشگاه بروند و در پیوند با موارد مرتبط با کووید ۱۹(نشانه‌های بیماری) نیز پرس‌جو و بررسی شوند.

از آنجایی که رعایت فاصله اجتماعی در این حرفه امکان‌پذیر نیست، طبق مقررات دولت، آرایشگر شما باید از حفاظ پوشاننده صورت (visor) استفاده کند. با این کار نه تنها ظاهر آرایشگران شما متفاوت به نظرمی‌رسد، بلکه صدای آنان هم متفاوت خواهند بود. به گزارش اتحادیه ملی مو و زیبایی، گفت‌وگو با مشتریان توصیه نمی‌شود و پیرایش مو باید در کمترین زمان ممکن انجام شود و صحبت احتمالی نیز باید به جای رودررو، از پهلو و کنار یکدیگر انجام شود.

همچنین، مجله‌ای برای تماشا وجود نخواهد داشت و در طول آرایش مو باید روپوش یک بار مصرف به تن کنید (در غیر این صورت، روپوش‌ها باید پس از استفاده هر مشتری شسته شوند). احتمالا در محل‌های پرداخت، دریچه‌های حفاظ وجود خواهد داشت و دستگاه‌های پرداخت (با کارت بانکی) غیرنقدی و بدون نیاز به تماس، (بنابراین، بدون انعام). اگر آرایشگر شما برای کوتاه کردن و پیرایش مو به منزل‌تان بیاید، باید از پیش چگونگی رعایت فاصله‌گیری اجتماعی را بررسی و تنظیم کنید.  

آرایشگران و سلمانی‌ها چقدر ایمن هستند؟

دکتر سایمون کلارک، پروفسور میکروب‌شناس در دانشگاه ریدینگ، می‌گوید:«‌وقتی شما در نزدیکی فردی قراردارید، در واقع  با میزانی جدی از خطر ابتلا روبه‌رو هستید. اگر آرایشگران ناقل ویروس باشند، محافظ صورت آنها، از شما کاملا محافظت نمی‌کند. چرا که وقتی آنها حرف می‌زنند یا هنگام تنفس و بازدم، ذرات آلوده مستقیما به سمت پایین می‌آید. هیچ جواب ساده‌ای به این موارد وجود ندارد و خودتان باید احتمال خطر را ارزیابی کنید.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دکتر رابرت دینگوال، پروفسور جامعه‌شناسی در دانشگاه ترنت ناتینگهام و عضو وزارت بهداشت در«نروتگ» (گروه تهدیدات ویروس‌های تنفسی جدید و نوظهور) که به مشاور ارشد پزشکی در مورد خطرات مواجه با این ویروس‌های جدید، راه کار ارئه می‌دهد، می‌گوید:«آرایشگران زمان زیادی را صرف گفت‌وگوی رودررو با مشتریان خود نمی‌کنند و تعاملات میان آنها معمولا از طریق آینه است. بهترین راهکار محافظتی برای مشتریان این است که از استانداردهای بهداشتی آن محل‌ها اطمینان حاصل کنند که نظافت مرتب آن‌ها پیش از این نیز مرسوم بود.»

برای حفظ سلامت و امنیت چه کارهایی باید انجام دهیم؟

اگر می‌توانید، از ماسک صورت استفاده کنید. دکتر کلارک می‌گوید که اگر فرد نگرانی هستید، احتمالا باید ماسک بپوشید و البته هنگام کوتاه کردن مو وقتی ماسک می‌زنید، باید آن را دور گوش‌هاتان محکم کنید.

سعی کنید آرایشگری برای آمدن به خانه‌تان پیدا کنید. دکتر کلارک می‌گوید با این روش خطر ابتلا را از طریق کم کردن تماس با سایر افراد کاهش می‌دهید، اما در عین حال با آوردن فرد آرایشگر به خانه‌تان، خطر ورود ویروس به خانه شما هم وجود دارد. شاید اگر باران نباشد، بخواهید آرایش و پیرایش موهاتان در حیاط منزل انجام گیرد، زیرا در فضای باز خطر انتقال آلودگی کمتر است.

حواستان به اشیایی که لمس می‌کنید باشد. باز هم، بهترین راه حفظ سلامت شما این است که به اصول اولیه‌ای که دولت در طی این ماه‌ها تذکر داده است، تکیه کنید و نظافت دست‌های خود را رعایت کنید. دکتر کلارک توصیه می‌کند که یک بطری مایع ضدعفونی دست با خود به همراه داشته باشید. شاید بخواهید کتاب یا مجله خود را با خود ببرید. اما حواستان باشد که لوازم‌تان را، از جمله تلفن همراهتان را کجا می‌گذارید و به چه چبزهایی دست می‌زنید.

© The Independent

بیشتر از زندگی