بازگشایی اقتصاد آمریکا در گرو افزایش سه برابری آزمایش کرونا

فرماندار نیویورک خواستار توجه دولت فدرال بر انجام گسترده تست‌های کرونا شد

طی ماه جاری، آوریل، روزانه به صورت متوسط ۱۴۶ هزار نفر در آمریکا ازمایش شده‌اند-  REUTERS/Joshua Lott

در حالی که تعداد مرگ‌ها در آمریکا بر اثر ابتلا به ویروس کرونا به بیش از ۳۰ هزار نفر رسیده است و همزمان بی‌تابی برای باز کردن اقتصاد کشور در حال افزایش است، متخصصان بهداشتی می‌گویند که بدون افزایش چشمگیر تست‌کردن افراد، بازگشایی کسب‌وکارها و بازگشت مردم به سر کار خود امن نخواهد بود و خطر شیوع مجدد ویروس وجود دارد. 

مقامات دو ایالت نیویورک و نیوجرسی که بالاترین موارد ابتلا و مرگ در آنها گزارش شده است، گفته‌اند که تا زمانی که نتوانند به صورت گسترده‌تری از مردم تست‌ ویروس کرونا بگیرند، بازگشایی نخواهند کرد. با این وجود، در حالی که فرمانداران ایالت‌های مختلف از دولت فدرال و رئیس‌جمهوری این کشور درخواست می‌کنند که امکانات مرتبط با افزایش تست‌های کرونا را فراهم آورد، آقای ترامپ درچندین ایالت به همراهی با کسانی پرداخته است که در جلو ساختمان‌های فدرال و محل کار فرماندارها تجمع کرده‌اند و خواستار بازگشایی ایالت خود شده‌اند. در واقع محدودیت مقررات رفت‌وآمد جزو مواردی است که توسط دولت توصیه‌ شده است و این که آقای ترامپ خود حامی لغو آن باشد و به افرادی بپیوندد که در برابر مقررارت‌ ایالتی سرکشی می‌کنند، با تعجب بسیاری مواجه شده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فرماندار ایالت نیوجرسی هم گفته است که او «خوشحال‌ترین» آدم خواهد بود اگر بتوانند کسب‌وکارها را تا اول ماه ژوئن باز کنند، اما این مستلزم آن خواهد بود که دولت فدرال کمک‌هایی را برای انجام ازمایش گسترده و دنبال کردن مسیر ویروس توسط افراد مبتلا شده، انجام دهد. 

تحقیقات جدیدی که توسط محققان دانشگاه هاروارد انجام شده است، این موضوع را مطرح می‌کند که ایالات متحده آمریکا اگر تا پایان ماه آینده بیش از سه برابر میزان کنونی آزمایش انجام ندهد، نمی‌تواند به راحتی برای بازگشایی کشور اقدام کند.

داده‌های مرتبط با ایالت‌های نیویورک و نیوجرسی، ارقام امیدوارکننده‌ای را نشان می‌دهند. در هر دو ایالت، منحنی مرتبط با ابتلای به کرونا، مسطح شده است. این به معنای آن است که در صورت ادامه روند جاری، از افزایش روزانه مبتلایان به کرونا کاسته خواهد شد. در نیوجرسی، تعداد مبتلایان تازه شناسایی شده، و همچنین تعداد افراد بستری شده در بیمارستان‌ها، کاهش یافته است. در نیویورک هم در این روز با ۵۴۰ نفر مرگ در اثر ابتلا به کرونا، پایین‌ترین آمار مرگ را در طی هفته‌های گذشته داشته است. 

اما فرماندار ایالت نیویورک هم با وجود چنین رقم‌های امیدوارکننده و رو به کاهشی، خواستار توجه فوری دولت فدرال به انجام گسترده تست‌های ویروس کرونا شده است؛ موضوعی که به نظر اندرو کومو، برای بازگشایی این ایالت حیاتی است. 

طی روزهای گذشته، فرماندار نیویورک و دونالد ترامپ درگیر دعوای لفظی شدیدی شدند که طی آن آقای ترامپ از اندرو کومو خواست که به جای شکایت، به کار خود بپردازد، و آقای کومو هم گفته بود که به اندازه کافی از ترامپ تشکر کرده است. ترامپ قبلا چنین وانمود کرده بود که چندین تن از فرمانداران نسبت به کمک‌هایی که دریافت کرده‌اند «قدردان» نبوده‌اند. 

آقای کومو گفته است که ۳۶ نفر از افرادی که به‌تازگی در سیاهه افراد فوت شده قرار گرفته‌انند، در خانه‌های سالمندان نگهداری می‌شده‌اند. او این مکان‌ها را موجب «بیشترین نگرانی در کل این موضوع» شیوع ویروس کرونا خوانده است. خانه‌های سالمندان در طی هفته‌های گذشته و در ایالت‌های مختلف آمریکا، با مرگ صدهها تن مواجه بوده‌اند. فرماندار نیوجرسی هم گفته است که ۴۰ درصد موارد مرگ در این ایالت از تعداد ۴۰۷۰ نفر، در چنین موسساتی رخ داده است. 

طی ماه جاری، آوریل، روزانه به صورت متوسط ۱۴۶ هزار نفر ازمایش شده‌اند. برای بازگشایی کشور در اواسط ماه می، یعنی حدودا ۲۵ روز دیگر، دانشگاه هاروارد تخمین زده است که تعداد تست‌های روزانه باید بین ۵۰۰ هزار تا ۷۰۰ هزار مورد باشد. 

انجام تست‌های گسترده برای این است که بتوان مشخص کرد چه تعداد از افراد جامعه به این ویروس مبتلا شده‌اند. چرا که برخی از افراد ممکن است مبتلا شده‌ باشند، اما به دلیل نشان ندادن علایم، به شیوع این ویروس کمک کرده باشند و در عین حال، با مبتلا شدن و گذراندن دوره ۱۴ روزه، هم اکنون در برابر ویروس ایمن شده باشند. شناسایی افراد مبتلا شده همچنین همراه با ایزوله کردن آنها خواهد بود تا به این وسیله افراد دیگری به این ویروس مبتلا نشوند. 

روز شنبه همچنین گزارشی منتشر شد که مسئولان فدرال هم بر آن صحه گذاشتند و آن، عملکرد سهل‌انگارانه مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌های عفونی بود که باعث شده بود عملا موضوع ازمایش تا چندین هفته به تعویق بیفتد. به موجب این گزارش، دو آزمایشگاه از سه آزمایشگاه این مرکز، استانداردهای ساخت آزمایش را نقض کرده بودند و به همین خاطر تست‌هایی که این موسسه  به حداقل ۱۰۰ آزمایشگاه ایالتی و محلی فرستاده بود، درست کار نمی‌کرد.