سه ایالت آمریکا در مسیر بازگشایی کسب‌وکارها و نگرانی از عواقب آن

جورجیا، آلاسکا و اوکلاهاما، با وجود انتقادات، بخشی از کسب‌وکار را بازگشایی‌ می‌کنند

یک سالن آرایش در شهر آتلانیای ایالت جورجیا در آمریکا - Tami Chappell / AFP

با وجود آن که ویروس کرونا ایالت به ایالت را در آمریکا در‌‌می‌نوردد و مشخص نیست که بسیاری از ایالت‌ها چه زمانی به بالاترین نقطه سطح منحنی کرونا می‌رسند، سه ایالت ‌آمریکا که فرمانداران آن جمهوری‌خواه هستند، تصمیم‌گرفته‌اند که بخش‌هایی از اقتصاد این ایالت‌ها را بازگشایی کنند. 

این تصمیم با انتقاد بسیاری از متخصصان و کارشناسان مواجه شده ‌است که معتقدند اقدام یک جانبه‌ این ایالت‌ها و افزایش سطح تماس‌ها با توجه به رفت‌وآمد‌های بین‌ ایالتی، می‌تواند شیوع ویروس را بار دیگر افزایش دهد. از طرف دیگر، گروه‌های مختلف مردمی در برخی ایالت‌ها، اندک اندک از بسته بودن کسب‌وکارها خسته می‌شوند و با توجه به صدمه‌ اقتصادی شدیدی که به‌ویژه متوجه کسب‌وکارهای کوچک شده است، تاب خود را برای ادامه این وضعیت از دست می‌دهند. 

هر چند ایالت‌های جورجیا، اوکلاهاما و آلاسکا قرار است وارد روند بازگشایی شوند، اما واقعا مشخص نیست که بازگشایی کامل، حتی با خوش‌بینانه‌ترین احتمالات، چه زمانی رخ دهد. به اعتقاد بسیاری، ماه‌ها طول خواهد کشید تا آمریکایی‌ها بتوانند بار دیگر رستوران‌ها و فروشگاه‌ها را پر کنند و خودروهای شخصی در خیابان‌ها مانور بدهند. 

طی هفته‌های گذشته، از سیاستمداران گرفته تا متخصصان بهداشت عمومی، بر سر تعیین زمان مناسب برای بازگشت کسب‌وکارها و این که چه زمانی اقتصاد کشور به حالت قبل برگردد و مردم از خانه‌های خود بیرون بیایند، بحث و جدل کرده‌اند. اما علاوه بر بحث بر سر «زمان» بازگشایی، «چگونگی» تحقق آن هم از سوالات اساسی بوده است. 

تردیدی نیست که بازگشایی مجدد شهرها، تدریجی خواهد بود. بدین معنا که برخی از صنایع و مشاغل زودتر از دیگران بازگشایی خواهند شد. برای مثال، در میشیگان، افراد اجازه خواهند داشت که از قایق‌های شخصی در دریاچه‌ها استفاده کنند یا بتوانند از فروشگاه‌های تولیدات باغبانی که تا کنون بسته بوده‌اند، خرید کنند. به شمار این مشاغل و کسب‌وکارها مدام افزوده می‌شود تا اندک تحرکی به اقتصاد درحال فروپاشی برخی از این ایالت‌ها داده شود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما این وضعیت فعلا در ایالت‌هایی مانند نیویورک، نیوجرسی، کنتیکت و حتی فلوریدا قابل تصور نیست. یکی از نمایندگان کنگره از ایالت فلوریدا گفته است که این ایالت به هیچ عنوان آمادگی بازگشایی کسب‌وکارها را ندارد. دانا شالالا، گفت که بگذارید دانشمندان اظهارنظر کنند، نه سیاستمداران. 

باز شدن تدریجی کسب‌وکارها در سه ایالت یاد شده، البته با انتقاداتی هم همراه بوده است؛ هم از جانب شهروندان و هم از طرف صاحبان کسب‌وکارهایی که بسته هستند. با وجود آن که فرماندار ایالت جورجیا خواستار بازگشایی تدریجی کسب‌وکارها شده است، شهردار آتلانتا، مرکز آن ایالت، بر صفحه تلویزیون ظاهر شد و از مردم خواست در خانه‌ها بمانند. البته فرمانداران می‌توانند نظر شهرداران محلی را نادیده بگیرند. در واقع، نظر و تصمیم فرمانداران بر تصمیمات شهرداران ارجح است.

در یکی از حومه‌های شهر آتلانتا، حتی باشگاه‌های بولینگ هم، هر چند تنها برای ساعت‌های خاصی، بازگشایی شده است.  

کیم رینولدز، فرماندار ایالت آيوا، گفته است که به بازارهای محلی کشاورزان اجازه خواهد داد که فعالیت‌ خود را از سر بگیرند و به دکترها هم اجازه خواهد داد تا انجام عمل‌های جراحی غیرضروری را از دوشنبه آینده آغاز کنند. 

سخن گفتن از بازگشایی تدریجی اقتصاد کشور در حالی رخ می‌دهد که شمار مرگ‌ها بر اثر ابتلا به ویروس کرونا از مرز ۵۲ هزار نفر هم عبور کرده است و با توجه به آن که هنوز بسیاری از ایالت‌ها در این کشور ۳۳۰ میلیونی، به نقطه اوج منحنی کرونا نرسیده‌اند و نیز، هنوز امکان آزمایش گسترده افراد وجود ندارد، انتظار می‌رود که شمار مرگ‌ها در طی هفته‌های آینده همچنان افزایش یابد. 

بیشتر از