اتحادیه اروپا جواز استفاده از«رمدسیوسیر» را برای درمان کرونا صادر کرد

موجودی این دارو در جهان، توسط دولت ترامپ خریداری شده است

رمدسیویر تنها داروی مداوای ویروس کرونا است که اجازه استفاده در اتحادیه اروپا پیدا کرده است - REUTERS/Amr Abdallah Dalsh/File Photo

درست چند روز بعد از آن که ایالات متحده عملا کل ذخیره جهانی این داروی ضد بیماری‌های مسری را خریداری کرد، مقامات بروکسل اجازه استفاده از داروی رمدسیویر (Remdesivir) را در مداوای موارد وخیم کووید-۱۹ صادر کردند.

استلا کایریاکیدز، کمیسر بهداشت اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای روز جمعه گفت: «ما از هیچ تلاشی برای یافتن راه‌هایی کارآمد برای مداوا یا تولید واکسن ویروس کرونا فروگذار نخواهیم کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رمدسیویر تنها داروی مداوای ویروس کرونا است که اجازه استفاده در اتحادیه اروپا پیدا کرده است. این جواز از جانب بازوی اجرایی اتحادیه اروپا بعد از آن اتخاذ شد که آژانس دارویی اروپا هفته گذشته پیشنهاد داد این دارو می‌تواند برای مداوای بیمارانی که نیاز به اکسیژن تکمیلی دارند، تایید شود.

این تصمیم کم‌تر از یک روز بعد از آن گرفته شد که کمیسیون بهداشت اعلام کرد مذاکراتی را با شرکت گیلیاد ساینسز (Gilead Sciences)، تولیدکننده رمدسیویر آغاز کرده تا میزانی از این دارو را برای کشورهای عضو اتحادیه اروپا تضمین کند. این خبر بعد از آن که ایالات متحده ۵۰۰ هزار دوره درمانی این دارو را خریداری کرد اعلام شد.

سخن‌گوی این کمیسیون روز چهارشنبه گفت: «کمیسر کایریاکیدز مذاکرات متعددی با شرکت تولیدکننده، گیلیاد داشته و درباره ظرفیت تولیدی آن‌ها بحث کرده است. کمیسیون ما هم در حال حاضر مشغول مذاکرات با گیلیاد است تا میزانی از این دارو را برای کشورهای عضو اتحادیه اروپا کنار گذارد.»

وقتی ایالات متحده روز چهارشنبه ۵۰۰ هزار دوره درمانی این دارو را خریداری کرد باعث بروز خشم و انتقادات جهانی شد چرا که این میزان برابر با ۱۰۰ درصد ظرفیت تولید گیلیاد در ماه ژوئیه و ۹۰ درصد ظرفیت آن‌ها برای ماه‌های اوت و سپتامبر است.

دکتر اندرو هیل، محقق ارشد پروازی دانشگاه لیورپول گفت: «آن‌ها اکثر ذخایر داروی رمدسیویر را خریداری کرده‌اند و بنابراین چیزی برای اروپا باقی نخواهد ماند.»

استفاده از رمدسیویر در اواخر ماه مه توسط بریتانیا تایید شد و مقامات بهداشتی تایید کردند که فقط در مورد وخیم‌ترین بیماران از آن استفاده شود. این دارو یکی از دو داروی تایید شده در بریتانیا برای درمان کووید-۱۹ است و داروی دیگر یک استروئید ارزان به نام دگزامتازون (dexamethasone) است.

به نظر می‌رسد استفاده از این دارو دوران بهبود بیمارانی را که از مشکلات تنفسی شدید رنج می‌برند کاهش می‌دهد.

رمدسیویر دارویی تجربی است که در اصل برای درمان هپاتیت سی ساخته شد ولی در عمل چندان موثر نبود. این دارو هم‌چنین در درمان ابولا نیز مورد استفاده قرار گرفت که در درمان آن مورد هم تاثیر چشم‌گیری نداشته است.

با وجود این، ظاهرا این دارو در درمان بیماری‌های تنفسی نظیر سارس، مرس و ویروس کرونای جدید موفق‌تر است.

به گفته مقامات بهداشتی ایالات متحده هزینه استفاده از رمدسیویر برای شش دوره درمانی حدود ۳۲۰۰ دلار است.

اما بعضی از منتقدان ادعا می‌کنند هزینه این دارو برای ارزشی که ارائه می‌کند بسیار بالا است. گرچه این دارو باعث کوتاه شدن دوران بهبودی در برخی از بیماران کووید-۱۹ می‌شود، اما به طور قابل توجه شانس نجات یافتن بیماران را افزایش نمی‌دهد.

پیتر میباردوک، وکیل حقوق شهروندان در موسسه «پابلیک سیتیزن»، قیمت‌گذاری این دارو را «ناعادلانه و بی‌شرمانه» توصیف کرد.

او گفت: «رمدسیویر باید به رایگان در دسترس عموم مردم باشد» چون طراحی این دارو تاکنون حداقل ۷۰ میلیون دلار از بودجه‌های دولتی دریافت کرده است.

دکتر پیتر باک، متخصص سیاست‌های بهداشتی در مرکز یادبود اسلون کترینگ برای سرطان در نیویورک گفت: «قیمت‌گذاری این دارو کاملا در تضاد با این باور است که از آن جا که با بحران بیماری عالم‌گیری دست و پنجه نرم می‌کنیم، شرکت‌های داروساز کار درست را انجام خواهند داد.»

© The Independent