ترامپ تقریباً تمام ذخیره داروی درمان کرونا را می‌خرد

فروش بیش از ۵۰۰ هزار دوز از این دارو به آمریکا به معنای ماه‌ها کمبود دارو در سایر نقاط جهان است

وزیر بهداشت و خدمات انسانی آمریکا از این حرکت تقدیر و گفته که دونالد ترامپ «معامله بسیار خوبی» کرده است- POOL / Getty Images via AFP

ایالات متحده آمریکا کل ذخیره یکی از دو نوع دارویی را که ثابت شده در درمان کرونا مؤثر است برای خود خریده و نگه داشته است.

داروی رمدسیویر پیش از این برای درمان ابولا استفاده شده و حالا هم ثابت شده که طول درمان کووید ۱۹ را کاهش می‌دهد. تولید این دارو در انحصار غول صنعت داروسازی، شرکت گایلید ساینسز، است.

وزارت بهداشت و خدمات انسانی ایالات متحده اعلام کرده بیش از ۵۰۰ هزار دوز از این دارو را خریده است.

این رقم برابر است با کل تولید شرکت گایلید در ماه ژوئیه به علاوه ۹۰ درصد تولید این شرکت در ماه‌های اوت و سپتامبر.

تصمیم ایالات متحده به ذخیره این دارو نشان می‌دهد احتمالاً این دارو در ماه‌های آینده در باقی نقاط جهان کمیاب خواهد شد.

«الکس آزار»، وزیر بهداشت و خدمات انسانی آمریکا از این حرکت تقدیر و گفته که دونالد ترامپ «معامله بسیار خوبی» کرده است.

آقای آزار افزود «می‌خواهیم تا حد امکان مطمئن شویم هر آمریکایی در صورت نیاز به رمدسیویر به آن دسترسی دارد.»

«دولت ترامپ با تمام توان در پی فراگیری راه‌های درمانی برای نجات جان افراد از کووید ۱۹ است و می‌خواهد کاری کند که همه آمریکایی‌ها بتوانند در صورت نیاز به این داروها دسترسی داشته باشند.»

در چند روز اخیر از شرکت گایلید انتقاد می‌شود که چرا هر دوره درمان معمولی با داروی رمدسیویر برای مردمی که در آمریکا و سایر کشورهای توسعه‌یافته تحت پوشش برنامه‌های بهداشت و سلامت دولتی هستند ۲۳۴۰ دلار خرج برمی‌دارد.

در ۱۲۷ کشور فقیر یا با درآمد متوسط، این شرکت به شرکت‌های سازنده داروهای عمومی اجازه تولید این دارو را داده است. در دو کشور این دارو با هزینه ۶۰۰ دلار برای هر دوره درمانی تولید می‌شود.

رمدسیویر می‌تواند طول دوره درمان را کاهش دهد، اما تا کنون ثابت نشده بتواند احتمال جان به در بردن افراد از این بیماری را افزایش دهد.

دَن اودِی مدیر عامل شرکت گایلید گفت «ما برای تولید این دارو، که داروی جدیدی است، برنامه‌ریزی نکرده بودیم و حالا داریم به صورت فوری و در جریان این همه‌گیری این دارو را تولید و قیمت‌گذاری می‌کنیم.»

او افزود تصمیم این شرکت این شد که «از شرایط عادی خیلی فاصله بگیرد» و قیمت این دارو را بر اساس امکان دسترسی گسترده عموم تعیین کند، نه صرفاً بر اساس ارزشی که برای بیماران دارد.

اما پیتر میبارداک وکیلی که در مؤسسه پابلیک سیتیزن فعالیت می‌کند این شیوه قیمت‌گذاری را «نوعی بی‌عدالتی» خواند. این مؤسسه در زمینه حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان فعالیت می‌کند.

او افزود «رمدسیویر باید در دسترس عموم باقی بماند» چون دست کم ۷۰ میلیون دلار بودجه مردمی پشتوانه کشف و تولید اولیه این دارو بوده است.

دکتر پیتر باخ متخصص سیاستگذاری بهداشتی در مرکز سرطان اسلون کِتِرینگِ نیویورک گفت «این شیوه قیمت‌گذاری باعث می‌شود دیگر امیدی به «قیمت‌گذاری عادلانه» شرکت‌های داروسازی برای داروها نداشته باشیم. چون الآن درگیر همه‌گیری هستیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«ممکن بود اگر این شرکت ثابت می‌کرد با این درمان جان افراد نجات می‌یابد این قیمت‌گذاری درست باشد. اما این دارو قادر به این کار هم نیست.»

اوایل ماه جاری پژوهشگران دانشگاه آکسفورد اعلام کردند نتایج مطالعاتشان نشان می‌دهد دگزامتازون استروئیدی ارزان‌قیمت خطر مرگ بیماران کرونایی را که مشکلات ریوی حاد دارند تا یک سوم کاهش می‌دهد.

محققانی که اثر این دارو را آزمایش می‌کردند گفتند این دارو می‌تواند برای بیمارانی که از دستگاه تنفس مصنوعی و اکسیژن‌دهی استفاده می‌کنند مفید باشد، اما بر کسانی که برای تنفس کمک لازم ندارند اثری ندارد.

گزارش مفصل را‌ در آسوشیتد پرس بخوانید.

© The Independent

بیشتر از جهان