«رمدسیویر» دارویی که در درمان کرونا موثر است، چیست؟

دولت ترامپ تمام موجودی جهانی این دارو را خریده است

نزدیک به دو ماه پیش سازمان غذا و داروی ایالات‌متحده در مورد اهمیت داروی «رمدسیویر» با دونالد ترامپ در کاخ سفید جلسه‌ای برگزار کرده بود - POOL / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / GETTY IMAGES VIA AFP

مقامات بهداشتی در ایالات متحده اعلام کردند که دستگاه رهبری ترامپ تمام موجودی جهانی داروی موسوم به «رِمدِسیویر» را که گفته می‌شود در درمان کووید ۱۹ موثر است، خریداری کرده است.

وزارت بهداشت و خدمات انسانی ایالات متحده می‌گوید: «این یعنی خرید صددرصد تولید این دارو توسط شرکت دارویی گیلیاد (شرکتی که انحصار تولید این دارو را دارد) در ماه ژوئیه.»

کارشناسان و فعالان اجتماعی ضمن تقبیح این اقدام گفته‌اند این امر سایر کشورهای جهان را که در تلاش برای درمان کووید ۱۹اند دچار مشکل می‌کند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما «رمدسیویر» چیست، چگونه در درمان کووید ۱۹ عمل م‌ کند و آیا در بریتانیا موجود است یا نه؟

رمدسیویر چیست؟

رمدسیویر یک داروی آزمایشی ضدویروس است که ابتدا در سال ۲۰۰۹ توسط شرکت دارویی «گیلیاد ساینسِز» تولید شد.

هدف اولیه دارو درمان بیماری «هپاتیت سی» بود که در آن شکست خورد. از آن هنگام، از این دارو برای درمان بیماری ابولا استفاده شد اما دردرمان این بیماری هم تاثیر چندانی نداشت.

به رغم این، بعدها در آزمایش روی حیوانات، نشان داده شد که رمدسیویر در مبارزه با عوارض «سارس» و «مرس» که نوعی از ویروس کرونا محسوب می‌شوند، موثر است. به همین دلیل پژوهش‌گران به این نتیجه رسیده‌اند که رمدسیویز می‌تواند در درمان کووید ۱۹ نیز کارگر باشد.

رمدسیویز در کنار دگزامتازون یکی از دو دارویی است که مقامات بهداشتی بریتانیا آن را برای درمان کووید ۱۹ تایید کرده‌اند.

بنا بر بیانیه دولت آمریکا، بهای رمدسیویر حدود ۳۲۰۰ دلار برای شش دوز درمانی است.

رمدسیویر چگونه کووید ۱۹ را درمان می‌کند؟

مولکول رمدسیویر به گونه‌ای طراحی شده که بتواند تکثیر برخی ویروس‌ها از جمله ویروس کرونا را متوقف کرده و نگذارد سیستم ایمنی بدن در اثر تکثیر آن از پا درآید.

این دارو با درمان‌های دیگر مبنتی بر پادتن یا واکسن متفاوت است چرا که هدف آن‌ها کمک به سیستم دفاعی بدن برای شناسایی و نابود کردن پاتوژن‌هاست.

اما رمدسیویر با قابلیت کوتاه کردن دوره بهبودی (تا چهار روز) لزوما شانس زنده ماندن بیمار را افزایش نمی‌دهد.

رمدسیویر از طریق تزریق وریدی درروزهای نخست ابتلا بیش‌ترین تاثیر را بر بیمار دارد.

آیا رمدسیویر در دسترس بیماران مبتلا به کووید ۱۹ بریتانیا  قرار گرفته است؟ 

در ماه مه و پس از آن که رمدسیویر مجوز استفاده را در بریتانیا گرفت، مقامات مسؤول اعلام کردند این دارو تنها در اختیار «برخی بیماران نظام درمانی عمومی» قرار خوهد گرفت.

وزارت بهداشت بریتناینا در بیانیه‌ای گفت: «این دارو به بیماران بزرگ‌سال و نوجوانی داده خواهد شد که با عوارض شدید کووید ۱۹ در بیمارستان بستری‌ و واجد شرایطی‌اند که بیش‌ترین سود را از عمل‌کرد دارو می‌برند.

این به معنای آن است که رمدسیویر تنها به بیمارانی داده خواهد شد که بیش‌ترین عوارض کووید ۱۹ را دارند.

تصمیم روز سه‌شنبه ایالات متحده برای ابتیاع تمامی تولید این دارو در ماه ژوئیه، می‌تواند تجویز آن را در بیمارستان‌های بریتانیا دشوارتر کند.

دکتر اندرو هیل، پژوهش‌گر ارشد دانشگاه لیورپول می‌گوید: «آن‌ها (ایالات متحده) بیش‌تر داروی رمدسیویر را در انحصار خود گرفته و چیزی برای اروپا باقی نگذاشته‌اند.»

© The Independent

بیشتر از جهان