کره شمالی با بلندگوهای غول‌پیکر همسایه جنوبی را بمباران صوتی می‌کند

جنگ تبلیغاتی با ارسال اعلامیه و مواد غذایی

یک مقام کره جنوبی می‌گوید این کشور هم برای نصب بلندگوهای تبلیغاتی آمادگی دارد-YONHAP / AFP

کره شمالی در جدیدترین اقدام خود در از سر گیری خصومت‌ها با کره جنوبی، در حال نصب بلندگوهای عظیمی روی خط مرزی است تا این کشور را با تبلیغات صوتی خود بمباران کند. این بلندگوها به سوی جنوب و در امتداد عرض جغرافیایی ۳۸ تنظیم شده‌اند. 

این خبر از سوی یک منبع آگاه نظامی در کره جنوبی عنوان شده است.

فعالانی در هر دو کشور طی یک دهه گذشته در حال جنگ اطلاعاتی با یکدیگر بوده‌اند. فعالان در کره جنوبی با ارسال اعلامیه، کتاب و اسکناس دلار به سمت شمال از طریق بالن، اقتدار رهبر  کره شمالی، کیم جونگ اون، را به چالش کشیده‌اند.

پیونگ یانگ هر از گاهی با اعلام اخطارهای تکراری و اقدامات نمادین اقدام به پاسخ‌گویی کرده است. مثلا اخیرا این کشور با انفجار ساختمان خالی دفتر گفتگوی بین دو کره در مرز خود به نشانه پایان مذاکرات، تهدید به اقدام نظامی کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حالا دیده می‌شود که این رژیم اقتدارگرای نظامی، بلندگوهایی را در منطقه غیرنظامی بین دو کشور بر پا کرده است.

این اقدام نشانه‌ای است از بازگشت شیوه‌های تبلیغاتی گذشته که هر دو طرف مورد استفاده قرار می‌دادند. کره جنوبی تا قبل از سال ۲۰۱۸، که پایان «اقدامات خصمانه» بین دو کشور بود، اغلب روی نوار مرزی با صدای بلند موسیقی پاپ پخش می‌کرد.

یک مقام نظامی کره جنوبی در گفتگویی با خبرگزاری رویترز گفته است «ما نیز در صدد نصب بلنگوهای خود هستیم. البته کره شمالی هنوز چیزی پخش نکرده ولی ما داریم آماده می‌شویم که در زمان مناسب مقابله به مثل کنیم.»

یک سخنگوی وزارت دفاع کره جنوبی در جلسه روزانه خود اقدامات کره شمالی را تکذیب اما تأکید کرد که اگر پیونگ یانگ به تلاش مشترک برای برقراری صلح پایبند نباشد «مجبور است هزینه اقداماتش را بپردازد.»

در عین حال، پیونگ یانگ همچنان انگشت اتهام را به سوی جنوب اشاره گرفته و آنها را به خاطر جلوگیری نکردن از انتشار اطلاعات به سمت شمال مقصر می‌داند.

به گفته دبیر روزنامه دولتی رادانگ سینمون «بی حرمتی به رهبر بزرگ ما روح شکست‌ناپذیر ملت ما را آزرده کرده است. هیچ تخفیف و گذشتی در این مورد نمی‌توان کرد. ملت ما هرگز اجازه نمی‌دهد به مکتب و فرهنگ ملی ما آسیب رسانده شود.»

علی‌رغم درگیری‌های لفظی میان مقامات، یک گروه جنوبی متشکل از تعدادی از فراریان شمالی، به نام «جنگجویان کره شمالی آزاد» شب دوشنبه ۲۰ بالن را حاوی ۵۰۰ هزار برگه تبلیغاتی و دو هزار اسکناس یک دلاری و تعدادی کتاب کوچک، از شهر مرزی پاجو به سوی شمال روانه کرد.

آقای پارک، یکی از مبارزان شمالی در این گروه که از کشورش فرار کرده می‌گوید اعلامیه‌هایش بخشی از «پیکار برای رسیدن به عدالت و آزادی» هموطنان‌اش بوده است.

با این حال، وزارت اتحاد سئول، که مسئولیت روابط با کره شمالی را به عهده دارد، از اقدامات آقای پارک «شدیدا اظهار تأسف» کرده است.

© The Independent