کره شمالی: ختم مذاکرات صلح و آزمایش دو موشک جدید

پیونگ یانگ به مانور نظامی مشترک کره جنوبی با آمریکا واکنشی خشم‌آلود داشت

رهبر کره‌ شمالی، نشسته، در حال خوشحالی از آزمایش موفقیت‌آمیز سلاح‌های جدید در ماه اوت ۲۰۱۹

KCNA VIA KNS / AFP

 

روز جمعه، کره شمالی ضمن صدور یک بیانیه خشم آلود مبنی بر رد مذاکرات صلح با کره جنوبی، دستکم دو موشک به  آب‌های سواحل شرقی خود پرتاب کرد.

پیونگ یانگ به گونه‌ای فزاینده از مانورهای نظامی مشترک آمریکا و کره جنوبی که از هفته گذشته آغاز شده است، خشمگین است و می‌گوید این مانورها تخطی از تعهدی است که سال گذشته در سنگاپور از طرف دونالد ترامپ داده شده است.

کره شمالی در هفته‌های اخیر چندین موشک کوتاه-برد را مورد آزمایش قرار داده است که به گفته کارشناسان احتمالا دارای تکنولوژی جدید بوده‌اند.

کره جنوبی، روز جمعه، «موشک‌های شناخته نشده»‌ای را ردیابی کرد که کمی پس از ساعت هشت صبح به وقت محلی از ساحل شرقی کره شمالی شلیک شد. سئول در بیانیه‌ای گفته است که این موشک‌ها با ارتفاع ۳۰ کیلومتر، یک مسافت ۲۳۰ کیلومتری را پیمودند.

کمی پیش از انتشار خبر پرتاب موشک‌ها، کره شمالی پیشنهاد مذاکره پرزیدنت «مون جی-این»، رئیس جمهوری کره جنوبی را که یک روز پیش از آن به مناسبت استقلال کره از ژاپن در تلویزیون مطرح کرده بود، رد کرد. سخنگوی «کمیته صلح و اتحاد مجدد» کره شمالی در بیانیه‌ای که توسط خبرگزاری رسمی این کشور (کی سی ان ای) پخش شد، گفت: «ما دیگر با کره جنوبی حرفی نداریم وقصد هم نداریم بار دیگر با آن‌ها سر یک میز بنشینیم».  

آقای مون وعده داده بود که تا سال ۲۰۴۵ دو کره متحد شوند. او همچنین گفته است، مذاکرات خلع سلاح اتمی در «مرحله‌ای بحرانی» است. او از پیونگ یانگ خواست تا از «اقدامات نگران کننده‌اش» دست بردارد و به جای آن، طرح او را برای برقراری صلح دنبال کند. آقای مون افزود: «یک شبه جزیره جدید کره که برای خود، شرق آسیا و جهان صلح و رفاه به ارمغان بیاورد، در انتظار ماست».

سخنگوی کره شمالی آقای مون را «مردی گستاخ» خواند که «وحشت او را گرفته است».

او گفت آقای مون به خاطر ادامه مانورهای نظامی با آمریکا در موقعیتی نیست که درباره تعامل با کره شمالی صحبت کند.

این بیانیه می‌افزاید: «اظهارات علنی او، پرزیدنت مون، درباره «مذاکرات»، در چنین شرایطی، این سوال را پیش می‌آورد که آیا او عقلش درست کار می‌کند؟»

سخنگوی کره شمالی در ادامه، تصور احتمال ازسرگیری مذاکرات میان دو کره را پس از اتمام مانور نظامی با آمریکا، «بی معنی» خواند.

او گفت، مسئولیت کامل از دست رفتن دقایق مهم مذاکرات میان شمال و جنوب و بن‌بست در وعده‌هایی که در کنفرانس سران سال گذشته میان دو رهبر داده شد، برعهده کره جنوبی است.

به رغم این پس‌رفت، کره شمالی همچنان آماده ادامه مذاکرات خلع سلاح اتمی با ایالات متحده است. پیشتر هم کره شمالی گفته بود، تنها با واشنگتن ، نه سئول، در زمینه مسایل اتمی گفت‌وگو خواهد کرد.

روز سی‌ام ژوئن، دونالد ترامپ و کیم یونگ اون در یک ملاقات غیرمترقبه در منطقه غیرنظامی میان دو کره، متعهد شدند که آن مذاکرات را احیا کنند.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/news/world/

© The Independent

بیشتر از جهان