پیامدهای توقف همکاری میان تشکیلات خودگردان فلسطین و اسرائیل

قطع روابط با اسرائيل، فلسطینیان را دچار دشورای‌های بیشتری می‌کند

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین. عکس از:  AFP

پس از پرده‌برداری از طرح صلح خاورمیانه موسوم به «معامله قرن» در ماه ژانویه گذشته و اصرار بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل به اجرای طرح الحاق بخش‌های از کرانه باختری و دره اردن به قلمرو اسرائیل، فلسطینی‌ها ضمن رد معامله قرن، هشدار دادند که هرگز حاضر به پذیرش چنین طرحی که هدف از آن، تأمین منافع اسرائیل و پایمال شدن حقوق فلسطینیان است، نخواهند شد. در واکنش به اقدامات اسرائیل، تشکیلات خودگردان فلسطین تمام توافق‌نامه‌های امضا شده با تل‌آویو را لغو اعلام کرده و خاطرنشان کرد که تمام همکاری‌های خود را با اسرائیل متوقف خواهد کرد.

سپس، تشکیلات خودگردان فلسطین برای نخستین بار از زمان تأسیس دولت ملی فلسطین در سال ۱۹۹۴، همکاری‌ها خود را به صورت عملی با تل‌آویو متوقف کرد و در چارچوب همین تصمیم، ارسال اطلاعات جدید مربوط به ثبت احوال فلسطینیان به دولت اسرائیل متوقف شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از این، تشکیلات خودگردان فلسطین، همه روزه اطلاعات تازه در مورد نوزادان و سایر شهروندان فلسطینی که خواستار صدور مدارک شناسایی، گذرنامه، گواهی فوت، گواهی‌نامه رانندگی و غیره بودند را به وزارت دفاع اسرائیل ارسال می‌کرد. هرچند تمام مدارک یادشده از سوی وزارت کشور فلسطین صادر می‌شد، اما اسرائیل که تمام گذرگاه‌ها و جاده‌ها را در سرزمین‌های فلسطین در کنترل خود دارد، اسناد و مدارک فلسطینیان را به رسمیت نمی‌شناخت مگر این‌که اطلاعات مربوط به اسناد و مدارک مزبور به صورت قبلی به دفتر امور فلسطینیان در شهرک بیت ایل، واقع در شمال شهر رام‌الله ارسال می‌شد. اما از حدود یک‌ماه بدین سو، اسرائیل دیگر موارد جدید ثبت احوال فلسطینی‌ها را دریافت نمی‌کند.

البته فلسطینیان تا به حال با دشواری عواقب توقف همکاری میان فلسطین و اسرائیل دچار نشده اند، زیرا در حال حاضر به دلیل تلاش برای جلوگیری از گسترش انتشار ویروس کرونا، تمام مرزها بسته بوده و رفت و آمد شهروندان فلسطینی به خارج از کشور متوقف است. اما پیامدهای این تصمیم زمانی آشکار می‌شود که زندگی به حالت عادی بازگردد، زیرا اسرائیل اسناد و مدارکی که اطلاعات آن‌ها در دسترس مقامات امنیتی اسرائيل گذاشته نشده باشد را به رسمیت نخواهد شناخت و فلسطینیان با مشکلات تازه‌ای روبه‌رو خواهند شد.

در همین‌حال، یوسف حرب، معاون وزیر کشور فلسطین در صحبتی که با ایندیپندنت عربی داشت، گفت: در چارچوب توقف همکاری با اسرائیل، این وزارت از یک ماه بدین سو، ارسال اطلاعات لازم به اسرائیل را متوقف کرده است، در حالی‌که صدور اسناد و مدارک کماکان برای متقاضیان ادامه دارد. وی افزود: گذرنامه فلسطین در بیشتر کشورهای جهان به عنوان سند معتبر و رسمی شناخته می‌شود، بنابر این، عدم ثبت گذرنامه در رایانه‌های اسرائيلی نمی‌تواند مانع سفر شهروندان فلسطینی به خارج شود، زیرا فلسطینی ها می توانند با استفاده از برگه عبور اسرائیل و کارت شناسایی خود وارد اردن شوند، سپس ازطریق مرزهای هوایی و زمینی اردن و با استفاده از گذرنامه فلسطینی خود به مقصد مورد نظر سفر کنند.

اما جهاد حرب، نویسنده فلسطینی عقیده دارد که توقف همکاری و عدم ارسال اطلاعات ثبت احوال به اسرائیل، یک اقدام نمادین است و تنها می‌تواند جنبه سیاسی داشته باشد اما به محض باز شدن گذرگاه‌های مرزی، فلسطینیان دچار دشواری‌های بسیاری می‌شوند. وی افزود: این اقدام نمی‌تواند هیچ ضرری به اسرائیل برساند در حالی‌که پیامدهای آن برای فلسطینی‌ها نهایت چالش برانگیز می‌باشد.

البته تداوم توقف همکاری میان فلسطین و اسرائیل بستگی به تحولات آینده و اقدامات بعدی مقامات اسرائیل و فلسطین دارد و شکی نیست که در صورت تغییر مواضع دو جانب در قبال طرح الحاق بخش‌های از کرانه باختری و دره اردن، همکاری میان فلسطین و اسرائیل می‌تواند از سرگرفته شود، اما اصرار تل‌آویو به الحاق کرانه باختری، تنش‌ها را بیشتر از پیش افزایش خواهد داد.

تغییر موضع واشنگتن، هشدار مکرر اردن و مخالفت کشورهای عربی و اروپایی با اجرای طرح الحاق بخش‌های از کرانه باختری و دره اردن می‌تواند تأثیر قابل ملاحظه‌ای در تصمیمات تل‌آویو داشته باشد، به ویژه این‌که اسرائیل اهمیت روابط خود با کشورهای یادشده را به خوبی درک می‌کند.

در پیوند به این موضوع، عصمت منصور، کارشناس امور اسرائیل گفت: تل‌آویو بدین باور است که تشکیلات خودگردان فلسطین نمی‌تواند به صورت یک‌جانبه از توافق‌نامه های امضا شده با اسرائيل عقب‌نشینی کند و توقف همکاری فلسطین، یک اقدام سیاسی و موقت است، زیرا در نهایت دولت فلسطین ناگزیر است برای پیشبرد امور شهروندان فلسطینی، همکاری‌های خود با اسرائیل را بار دیگر از سرگیرد. وی افزود: تردیدی نیست که با توجه به مخالفت شدید جامعه جهانی، هشدار اردن و اختلاف‌نظر میان رهبران اسرائیل، تل‌آویو نمی‌تواند طرح الحاق بخش‌های از کرانه باختری و دره اردن به قلمرو اسرائیل را به اجرا درآورد.

https://www.independentarabia.com

© IndependentArabia