تلاش اسرائیل برای اجرای تدریجی طرح الحاق کرانه باختری

تشدید فشارهای بین‌المللی می‌تواند مانع اجرای الحاق کرانه باختری شود

گوشه‌ای از تظاهرات فلسطینی‌ها علیه طرح الحاق کرانه باختری. عکس از:  خبرگزاری فلسطین

در حالی‌که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل اصرار بر اجرای طرح الحاق بخش‌های از کرانه باختری به قلمرو اسرائیل دارد و سعی می‌کند با بهره‌برداری از آشفتگی‌های ناشی از بحران کرونا، خود را به هدفی که تبدیل به پروژه شخصی وی شده است، نزدیک کند، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین تمام تلاش‌های خود را معطوف به جلوگیری از عملی شدن این طرح کرده است.

به دنبال لغو توافق‌نامه‌های امضاشده با اسرائيل و تعلیق همکاری با تل‌آویو، رهبری فلسطین در تلاش برای ایجاد ائتلاف بین‌المللی است که هدف از آن، ممانعت از اجرای طرح الحاق بخش‌های از کرانه باختری، اعمال تحریم‌ها علیه اسرائیل و به رسمیت شناختن کشور فلسطین در محدوده مرزهای پیش از جنگ سال ۱۹۶۷ می‌باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

البته طرح الحاق بخش‌های از کرانه باختری تنها با مخالفت فلسطینیان رو‌ به رو نیست، زیرا افزون بر رد این طرح از سوی بسیاری از کشورهای عربی به ویژه عربستان سعودی، مصر و اردن، کشورهای اروپایی نیز به شدت مخالف الحاق کرانه باختری به قلمرو اسرائیل هستند. ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن تأکید کرده است که در صورت الحاق بخش‌های از کرانه باختری، اردن و اسرائیل در یک رویارویی بی‌سابقه‌ای قرار خواهند گرفت. در همین‌حال، مخالفت میان بنیامین نتانیاهو و بنی‌گانتز بر سر طرح چالش برانگیز الحاق کرانه باختری شدت گرفته است و بنی‌گانتز که وزارت دفاع اسرائیل را در دست دارد، اجرای این طرح را تهدید بزرگی به امنیت ملی اسرائیل می‌داند.

اما بنی‌گانتز در عین حال ناگزیر است شروط توافق‌نامه‌ای که با بنیامین نتانیاهو به امضا رسانده است را رعایت کند و اجرای طرح صلح ترامپ (معامله قرن) و آغاز الحاق کرانه باختری، بخشی از توافق‌نامه یاد شده را تشکیل می‌دهد، این در حالی است که به منظور تأمین ثبات و امنیت در منطقه، دولت اسرائیل خود را ملزم به  حفظ توافق‌نامه‌های امضا شده با مصر و اردن می‌داند.

از مدتی بدین سو، کمیته مهندسی مشترک تل‌آویو و واشنگتن که مسئولیت ترسیم نقشه‌ها و تعیین مرزهای جدید را به دوش دارد فعالیت‌های خود را برای ترسیم مرزهای مودر نظر در کرانه باختری مطابق به رهنمودهای طرح صلح ترامپ آغاز کرده است. بر اساس این طرح، شهرک‌های یهودی نشین کرانه باختری و دره اردن به قلمرو اسرائیل ملحق شده و بیت المقدس به عنوان پایتخت دایمی اسرائيل شناخته می‌شود، در حالی‌که کشور فلسطین تنها در سرزمین‌های باقی‌مانده محدود می‌شود.

البته فلسطینی‌ها طرح صلح ترامپ و طرح الحاق بخش‌های از کرانه باختری را کاملا رد می‌کنند و آن را در مغایرت با تمام قوانین بین‌المللی و پروتکل‌های متعارف جهانی قلمداد می‌کنند.

پس از تشدید فشارهای بین‌المللی برای جلوگیری از اجرای طرح الحاق بخش‌های از کرانه باختری و مخالفت بنی‌گانتز با عملی کردن این طرح به صورت کامل، رسانه‌های اسرائیلی خاطر نشان می‌کنند که بنیامین نتانیاهو قصد دارد الحاق کرانه باختری را به صورت جزیی و تدریجی آغاز کند، اما الحاق دره اردن به قلمرو اسرائیل را در حال حاضر به تعویق اندازد.

رادیوی صدای اسرائیل با اشاره به آغاز تلاش‌ها برای اجرای طرح الحاق کرانه باختری، گزارش داده است که اداره امور مدنی وزارت دفاع اسرائیل در صدد انجام سرشماری ساکنان شهرک‌ها و روستاهای است که قصد دارد‌ آن‌ها را به قلمرو خود محلق کند تا در آینده ساکنان بیرون از مرزهای اسرائیل نتوانند وارد مناطقی شوند که تحت حاکمیت اسرائیل قرار گرفته است. البته شمار شهروندان فلسطینی ساکن این مناطق در حدود ۱۰۰ هزار نفر تخمین زده می‌شود که در ۴۸ روستا زندگی می‌کنند.

در همین‌حال، اسپیر زبکین، سخنگوی واحد هماهنگی دولت اسرائیل در سرزمین‌های فلسطینی در صحبتی که با ایندیپندنت عربی داشت، از اظهار نظر در مورد سرشماری ساکنان روستاهای کرانه باختری خودداری کرده و خاطرنشان که نمی‌تواند این موضوع را انکار و یا تأیید کند.

از سوی دیگر، علی جرباوی، استاد علوم سیاسی دانشگاه بیرزیت اظهار داشت کشورهای اروپایی موضع‌گیری بسیاری ضعیفی در قبال طرح الحاق کرانه باختری اتخاذ کرده اند و این واکنش ضعیف نمی‌تواند مانع اجرای طرح الحاق کرانه باختری به قلمرو اسرائیل شود. وی افزود: بنیامین نتانیاهو نمی‌تواند از تعهدات خود برای الحاق کرانه باختری عقب‌نشینی کند اما این اقدام را به صورت جزیی و تدریجی عملی خواهد کرد، بنابر این، تشکیل کشور فلسطین در محدوده مرزهای پیش از جنگ سال ۱۹۶۷، غیر ممکن به نظر می‌رسد.

اما خلیل تفجکی، کارشناس نقشه برداری گفت: اسرائیل در مرحله نخست، اقدام به الحاق شهرک‌های یهودی‌نشین دورافتاده که مساحت آن‌ها حدود ۳۰ درصد از کرانه باختری را تشکیل می‌دهد خواهد کرد و در گام بعدی به الحاق سایر شهرک‌ها خواهد پرداخت. وی افزود: تل‌آویو با الحاق شهرک‌های یهودی‌نشین عصیون در جنوب، شهرک معاله آدومیم در شرق و شهرک گیوات زیو در شمال، مساحت بیت المقدس را به دو برابر افزایش داده طوری‌که در حال حاضر، بیت المقدس حدود ۱۰ از کل مساحت کرانه باختری را در بر می‌گیرد.

در پیوند به این موضوع، مصطفی برغوثی، دبیرکل ابتکار عمل ملی فلسطین گفت: تل‌آویو به هیچ صورتی از الحاق کرانه باختری به قلمرو اسرائیل عقب‌نشینی نخواهد کرد مگر این‌که تحت فشار شدید تحریم‌های اقتصادی بین‌المللی قرار گیرد، زیرا تحریم‌های بین‌المللی می‌تواند اقتصاد اسرائیل را دچار چالش کند و در نتیجه، تل‌آویو ناگزیر به عدم اجرای طرح الحاق کرانه باختری شود. بنابر این، اعمال تحریم‌های بین‌المللی و پایان دادن به اختلافات داخلی میان گروه‌های فلسطینی به ویژه میان فتح و حماس، می‌تواند طرح الحاق کرانه باختری و دره اردن را با شکست روبه‌رو کند.

https://www.independentarabia.com/

© IndependentArabia